Home | retail | 65% van 65-plussers vindt zichzelf digitaal vaardig

65% van 65-plussers vindt zichzelf digitaal vaardig

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 26/10/2017 om 12:46

De meerderheid van de Nederlandse 65-plussers, namelijk 65 procent, vindt zichzelf digitaal vaardig. Bovendien wil één op de drie 65-plussers graag actiever gebruik maken van de mogelijkheden die het internet biedt. De belangrijkste redenen die zij geven zijn dat internet het leven makkelijker maakt (65 procent), dat ze hiermee beter op de hoogte blijven van activiteiten (62 procent) en dat ze hierdoor meer informatie vinden over hun interesses (61 procent). Wel geeft 41 procent aan zich zorgen te maken om hun privacy online. Dat blijkt uit een onderzoek van Google en ANBO naar digitalisering onder de huidige 65-plus-generatie. Het onderzoek laat zien dat niet alleen de jongere senioren, maar ook de 80-plussers het nut en de noodzaak van digitale ontwikkelingen erkennen.

De meerderheid van de Nederlandse 65-plussers, namelijk 65 procent, vindt zichzelf digitaal vaardig. Bovendien wil één op de drie 65-plussers graag actiever gebruik maken van de mogelijkheden die het internet biedt. De belangrijkste redenen die zij geven zijn dat internet het leven makkelijker maakt (65 procent), dat ze hiermee beter op de hoogte blijven van activiteiten (62 procent) en dat ze hierdoor meer informatie vinden over hun interesses (61 procent). Wel geeft 41 procent aan zich zorgen te maken om hun privacy online.

Dat blijkt uit een onderzoek van Google en ANBO (belangenorganisatie voor senioren) naar digitalisering onder de huidige 65-plus-generatie. Het onderzoek laat zien dat niet alleen de jongere senioren, maar ook de 80-plussers het nut en de noodzaak van digitale ontwikkelingen erkennen. Ruim zeven op de tien respondenten geven aan dat zij nieuwe dingen leren door het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen en dat die mogelijkheden het hen makkelijker maken om contacten te onderhouden (beiden 73 procent).

Al vindt ruim de helft van de 65-plussers het moeilijk om bij te blijven met de technologische ontwikkelingen, verreweg de meeste 65-plussers – maar liefst 87 procent – vindt zichzelf niet te oud om nieuwe technologieën te leren. Redenen die men aangeeft om niet actiever te worden online zijn dat men liever in het echte leven contacten onderhoudt, dat het teveel tijd kost of men zichzelf al actief genoeg vindt.

De top-5 van online activiteiten onder 65-plussers is als volgt: Informatie opzoeken (93 procent), Internetbankieren (88 procent), Nieuwsbrieven lezen (79 procent), Reis/route plannen (77 procent) en Winkelen (75 procent).

De respondenten voeren deze activiteiten vooral uit vanaf een laptop (62 procent), smartphone (61 procent) en/of tablet (61 procent). Vier op de tien 80-plussers zegt een smartphone te hebben; een percentage dat hoger wordt naarmate de respondent jonger is. Online bekijkt zo’n twee op de drie 65-plussers wel eens naar video’s op YouTube. De videodienst wordt vooral geraadpleegd voor video’s met gebruiksaanwijzingen (64 procent). Ook voor instructiefilmpjes (61 procent) en informatie (59 procent) wordt regelmatig YouTube gebruikt.

Ruim negen op de tien senioren geeft aan maatregelen te nemen om hun privacy en veiligheid te waarborgen als zij op het internet zijn (93 procent). Denk hierbij aan het checken van de betrouwbaarheid van de site via het ‘slotje’ linksboven (72 procent) en de check of het webadres begint met ‘https’ (68 procent). Zeventig procent probeert zo weinig mogelijk persoonsgegevens achter te laten op internet en 60 procent denkt e-mails van onbetrouwbare afzenders direct te herkennen. De laptop en smartphone zijn vaker beveiligd (met name met een pincode of wachtwoord) dan desktop en tablet; slechts 15 procent beveiligt apparaten niet.

Tags

65-plussers65-plussers seniorensenioren YouTubeYouTube googlegoogle

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!