Home | retail | 45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 21/06/2017 om 09:56

Mood Media winkel onderzoek

Ondanks de gemakken van het online shoppen en de vaak voordelige prijzen, koopt bijna de helft van de Nederlanders nog altijd liever in een fysieke winkel. Voorwaarde is wel dat de sfeer aangenaam is, bijvoorbeeld door muziek, visuele prikkels en geur. Dat is een van de conclusies uit internationaal onderzoek van Mood Media, wereldmarktleider in de verrijking van zintuiglijke klantbeleving.

Het onderzoek: De staat van de stenen winkel: 2017 geeft inzicht in het belang van in-store klantbeleving en winkelgedrag. Hiervoor hield het onafhankelijke onderzoeksbureau YouGov een enquête onder ruim 11.000 consumenten in negen landen wereldwijd: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, China, Rusland en Australië. In Nederland vulden ruim duizend respondenten de vragenlijst in.

Mood Media liet het onderzoek uitvoeren om beter te begrijpen wat consumenten ertoe beweegt een fysieke winkel te verkiezen boven een webwinkel, wat ze prettig en niet prettig vinden tijdens een winkelbezoek en wat hen motiveert terug te komen. Ook gaat het onderzoek in op de invloed van muziek, geur, beeldschermen en andere visuele prikkels én de manier waarop consumenten hun mobiele telefoon gebruiken tijdens het shoppen.

”Consumenten raken er steeds meer aan gewend te winkelen in een omnichannel wereld. Toch zijn er nog steeds grote onderlinge verschillen waardoor consumenten het ene verkoopkanaal boven het andere prefereren,” zegt Wim van der Stelt, Sales Director Benelux van Mood Media. ”Het tastbare aspect van de fysieke winkel wordt nog altijd als een enorm voordeel gezien, net als het direct mee kunnen nemen van het product. Verder blijken consumenten over de hele wereld winkelen als een uitje te zien; vooral jonge consumenten, die niet alleen voor het product komen maar voor de totale winkelervaring. De bedrijven die een hoogwaardige shopper experience bieden, zien klanten langer in de winkel blijven, zien ze vaker terugkomen en kennen een hoger aantal aanbevelingen.”

Consumenten blijken een grote waarde te hechten aan het tastbare aspect van offline winkelen: 76 procent van de Nederlandse consumenten noemt ‘de mogelijkheid het product aan te raken en te passen’ als belangrijkste reden om naar een fysieke winkel te gaan. Dit is bijna gelijk aan het gemiddelde wereldwijde resultaat van 78 procent. De belangrijkste redenen daarna zijn respectievelijk: ‘het product gelijk mee kunnen nemen’ (60 procent) en ‘de mogelijkheid om nieuwe producten te ontdekken’ (49 procent).

Maar frustraties in winkels blijven bestaan. Voor Nederlanders is het de grootste frustratie in een fysieke winkel als een product niet meer op voorraad is. Op de tweede plaats komt het lang moeten wachten in de rij en als derde een te chaotische sfeer in de winkel. Hierin verschillen we net wat van de consumenten in Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten, waar men het wachten in de rij als het meest irritant beschouwt.

Steeds meer retailers gebruiken tablets in de zaak om frustraties te voorkomen, er kan direct naar de voorraad in andere filialen of de webshop gekeken worden. Zo hoort een klant nooit meer nee. 78 procent van de Nederlandse ondervraagden geeft aan dat wachten in de rij minder saai wordt als er muziek in de winkel is. Wereldwijd is dit 79 procent en in China zelfs 92 procent.

Muziek is zodoende een cruciaal ingrediënt. Als in een winkel muziek wordt gedraaid, vindt 78 procent van de Nederlandse consumenten de winkelbeleving aangenamer dan in een winkel zonder muziek. Dit is net iets minder dan het internationale gemiddelde van 81 procent. In vergelijking met de rest van de wereld zijn Nederlanders toch best nuchter, want ‘slechts’ 68 procent van de Nederlands consumenten geeft aan dat hun stemming ook verbetert als er muziek wordt gespeeld, tegen 78 procent wereldwijd. Toch geeft 58 procent van de Nederlandse shoppers aan dat zij zich sterker verbonden voelen met het merk, wanneer muziek gedraaid wordt die hen aanspreekt. Onder millennials is dit zelfs 70 procent.

 45 procent van alle Nederlanders prefereert een fysieke winkel met een aangename sfeer boven shoppen in een webwinkel. Dit percentage is gelijk aan dat van Duitsland, net wat hoger dan dat van de Verenigde Staten en iets lager dan het wereldwijde gemiddelde. Vooral doordat China en Spanje, met respectievelijk 57 en 67 procent uitschieters zijn.

59 procent van de Nederlanders geeft aan dat zij hun laatste impulsaankoop deden omdat een product in de aanbieding was. Iets minder dan het mondiale gemiddelde van 61 procent. Vooral Spanjaarden blijken met 72 procent koopjesjagers. Nederlandse vrouwen letten nét wat meer op aanbiedingen dan Nederlandse mannen. 62 procent van de vrouwen geeft aan dat een aanbieding de reden was voor de laatste impulsaankoop, tegen 57 procent van de mannen. Met 32 procent is ‘in de juiste stemming zijn’ de op een na belangrijkste reden voor Nederlandse shoppers om een impulsaankoop te doen.

 38 procent van de Nederlandse respondenten laat weten het prettig te vinden om invloed uit te kunnen oefenen op de muziek die in een winkel gespeeld wordt. Wereldwijd gaat dat op voor 41 procent van de shoppers. Van de Europeanen zijn de Spaanse consumenten met 43 procent het meest enthousiast over de mogelijkheid invloed te hebben op de muziek in de winkel. Mondiaal gezien gaan de Australiërs en de Amerikanen aan kop met respectievelijk 49 en 46 procent. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat het vooral de jongste Nederlandse shoppers zijn die invloed willen uitoefenen op de winkelmuziek. Maar het tegendeel is waar: in de leeftijdsgroepen 18-24 jaar en 25-34 jaar wil 47 procent van de respondenten meebeslissen welke muziek er te horen is, terwijl dat in de leeftijdsgroep 35-44 jaar 52 procent is. 55-plussers maakt het 27 procent weer veel minder uit.

 Als muziek, visuele prikkels en geur op een goede manier met elkaar gecombineerd worden om een aangename sfeer te creëren, geeft 40 procent van de shoppers in Nederland aan dat zij verwachten langer in een winkel te verblijven. Slechts 22 procent denkt dat deze elementen helemaal geen invloed hebben. Zelfs 56 procent geeft aan dat zij eerder terugkomen wanneer de sfeer bevalt. Maar liefst een 27 procent noemt de sfeer zelfs de topreden om fysieke winkels te bezoeken. Dat is flink meer dan het wereldwijde gemiddelde van 20 procent. Onder Nederlandse millennials is dat zelfs 35 procent.

Het onderzoek van Mood Media laat zien dat er een wereldwijde toenemende vraag is naar interactieve technologie als onderdeel van de shopper experience. 49 procent van de Nederlandse consumenten zou het prettig vinden om aanbiedingen op hun telefoon te krijgen op het moment dat ze in de winkel zijn. Onder 18 t/m 24-jarigen is dit zelfs 74 procent. Naarmate de leeftijd toeneemt hoe minder het belangrijk het voor Nederlandse shoppers wordt om aanbiedingen op de smartphone binnen te krijgen. Wereldwijd krijgt 53 procent van de consumenten graag aanbiedingen op de smartphone tijdens het winkelen. Dat geldt voor 41 procent van de Fransen, 50 procent van de Amerikanen, 37 procent van de Duitsers, 85 procent van de Chinezen, 52 procent van de Russen, 68 procent van de Spanjaarden en 55 procent van de Australiërs. Overal ter wereld is men het meest geïnteresseerd in aanbiedingen op de mobiele telefoon in supermarkten of voedingswinkels, gevolgd door kleding- en schoenenzaken en daarna restaurants en cafés. In Nederland is die top drie net even iets anders: daar staan kleding- en schoenenzaken op de eerste plaats met 75 procent, op plek twee supermarkten met 70 procent en als derde restaurants en cafés met 56 procent.

 

Tags

Mood MediaMood Media shopper experienceshopper experience onineonine winkelwinkel webshopwebshop

Comments

Kenmerken

Waar tot voor kort vooral de zintuigen zicht (winkelindeling) en gehoor (achtergrondmuziek) de boventoon voerden, maakt geur een sterke opkomst binnen de retail. ScentAir verzorgt al meer dan twintig jaar geurmarketing en biedt speciaal voor MarketingFuel een handleiding voor het beginnen met geurmarketing in twee delen.

Blog: De opkomst van geur als efficiënte marketingtool in de retail

Blog: De opkomst van geur als efficiënte marketingtool in de retail0 ?php the_title() ?>470 dagen geleden
A Music Moment, een full service muziek start-up, geeft retail en horeca nieuwe In-Store beleving door samenwerking met Soundtrack Your Brand van Spotify.

A Music Moment biedt legaal muziek van Spotify in winkels en horeca

A Music Moment biedt legaal muziek van Spotify in winkels en horeca0 ?php the_title() ?>497 dagen geleden
Na 25 jaar voorbereiding wordt een nieuw Europees systeem voor standaardaanduiding van kledingmaat in gebruik genomen. Branche verwacht minder retouren.

Eindelijk één kledingmaat in Europa

Eindelijk één kledingmaat in Europa0 ?php the_title() ?>549 dagen geleden

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen0 ?php the_title() ?>632 dagen geleden
websitebezoeken adobe mobiel

Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties bij websitebezoeken

Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties bij websitebezoeken0 ?php the_title() ?>681 dagen geleden
China Sinolink Express Nic. Oud

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt0 ?php the_title() ?>694 dagen geleden
PostNL FirstFocus Onmi Tactics

PostNL en FirstFocus betrokken bij Vlaams omnichannel-project Omni Tactics

PostNL en FirstFocus betrokken bij Vlaams omnichannel-project Omni Tactics0 ?php the_title() ?>695 dagen geleden
Endeit, Controion

Endeit Capital verkoopt Contorion aan Hoffmann Group

Endeit Capital verkoopt Contorion aan Hoffmann Group0 ?php the_title() ?>695 dagen geleden
Harald Pol Klantbeleving

Hoe verbeter je de klantbeleving?

Hoe verbeter je de klantbeleving?0 ?php the_title() ?>701 dagen geleden
Euler Hermes Amazon Retail Risk Map

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?0 ?php the_title() ?>702 dagen geleden
CES Tosti Creative

Hoe je een elektronica beurs in China leuk maakt!

Hoe je een elektronica beurs in China leuk maakt!0 ?php the_title() ?>703 dagen geleden
Webloyalty

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>720 dagen geleden
AHSH46 Justin Bieber

Justin Bieber opent pop-up store in Rotterdam

Justin Bieber opent pop-up store in Rotterdam0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Dutch Retail Experience Awards

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>724 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>730 dagen geleden
Bijenkorf multi-channel

Webshop De Bijenkorf groeit het hardst

Webshop De Bijenkorf groeit het hardst0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
INretail retail personeel wetgeving

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
KdG retail supermarkt

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten0 ?php the_title() ?>750 dagen geleden
Roy Donders Rojami's winkelstraat.nl

Roy Donders sluit als 300ste aan bij vernieuwd Winkelstraat.nl

Roy Donders sluit als 300ste aan bij vernieuwd Winkelstraat.nl0 ?php the_title() ?>750 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>755 dagen geleden
Rick Moorman Retail Retail Event Of The Year 2017 Coolblue Paagman

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 2017

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 20170 ?php the_title() ?>754 dagen geleden
Niem Tewarie Daft Punk pop-up

Wat we van Daft Punk kunnen leren over branding?

Wat we van Daft Punk kunnen leren over branding?0 ?php the_title() ?>777 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
De presentatie over Speakap, de beste retail innovatie van 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 20170 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
Popster The Weeknd

Rotterdamse winkel ANSH46 haalt Pop-Up Shop The Weeknd binnen

Rotterdamse winkel ANSH46 haalt Pop-Up  Shop The Weeknd binnen0 ?php the_title() ?>805 dagen geleden
IOS public

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie0 ?php the_title() ?>818 dagen geleden
Atos

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab0 ?php the_title() ?>825 dagen geleden
DHL transport vliegtuig

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail0 ?php the_title() ?>828 dagen geleden
Festival Fantastique

Huishoudbeursbezoekers prefereren fysieke aankopen boven online

Huishoudbeursbezoekers prefereren fysieke aankopen boven online0 ?php the_title() ?>848 dagen geleden
Antieke Kassa

Consument verwacht in een retail- of horecazaak dezelfde bediening als online

Consument verwacht in een retail- of horecazaak dezelfde bediening als online0 ?php the_title() ?>870 dagen geleden
Joel

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten0 ?php the_title() ?>892 dagen geleden
FonQ

fonQ doet eerst pop-up maar denkt aan fysieke winkels

fonQ doet eerst pop-up maar denkt aan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>904 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!