Home | retail | In 2030 veel meer dynamiek in de retail

In 2030 veel meer dynamiek in de retail

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 21/11/2017 om 10:59

INretail heeft belangrijke verschuivingen getraceerd die in 2030 zullen leiden tot hogere consumentenverwachtingen die ondernemers retailkansen biedt.

Richting 2030 wordt het consumenten het steeds leuker en makkelijker en voor ondernemers uitdagender. INretail heeft twaalf belangrijke verschuivingen getraceerd die zullen leiden tot hogere consumentenverwachtingen. Dat biedt ondernemers talloze retailkansen blijkt uit het retail DNA-model van de zeer actieve brancheorganisatie.

Meegroei-abonnementen voor kinderkleding, leaseconstructies voor woninginrichting en servicecontracten voor onderhoud van kleding, schoenen of meubelen zijn retailkansen. Het zorgt voor een klantenreis die doorloopt ná de koop. Ondernemers kunnen telkens opnieuw waarde toevoegen en hun klantrelatie verstevigen. Toegevoegde waarde is ook te vinden in transparantie over fabricageprocessen, het gebruik van recyclebare materialen of in het samen met de klant ontwikkelde ontwerpen (co-design). Voor veel consumenten wordt bewust consumeren belangrijker.

Digitalisering en technische toepassingen bieden eindeloos veel mogelijkheden, waardoor de consument altijd en overal retailproducten en services kan benutten of aanschaffen.  Ook via digitale platforms wordt in allerlei varianten vraag en aanbod bij elkaar gebracht. Consumenten gaan zelf ook de rol van retailer-producent invullen.

INretail verwacht dat de huidige, maar ook nieuwe spelers de retail totaal gaan vernieuwen. Directeur Jan Meerman: ”Ondernemers die zich het snelst aanpassen, zijn de winnaars. Hier geldt: maak van verandering je beste vriend. We kennen dankzij het onderzoek de kansen en de versnelling die nodig is. Dat leidt tot heel veel nieuw aanbod en daarvan worden consumenten blij. De echte vernieuwers stellen niet het product, maar de klantverwachtingen centraal. En dan kom je uit bij combinaties van service, producten en dienstverlening. Dat maakt alles makkelijker, leuker en relevanter. Retail gaat tot in de haarvaten van onze samenleving.”

Consumenten vinden innovatie van de retail vanzelfsprekend. De uitdaging ligt in het ontwikkelen van passende antwoorden. Het onderzoek Retail richting 2030 toont de vele kansen, maar ook de impact. ”Wie vraag en aanbod het best bij elkaar brengt, wint. Het retailspel blijft richting 2030 onveranderd, maar het speelveld en de regels zijn in beweging,” vervolgt de INretail directeur. ”Anders is nu de enorme snelheid, de grote impact en de noodzaak van voortdurende aanpassing door de retail. Het draait om experimenteren, leren en durf om te falen.”

Aan de ontwikkeling van het DNA-model met de twaalf shifts die nieuwe consumentenbehoeften en kansen voor de retail tonen, ging uitgebreid onderzoek vooraf. In totaal werden bijna 2500 personen betrokken. Naast deskresearch en kwantitatief onderzoek onder consumenten, jongeren en werknemers vonden expertinterviews variërend van online expertise tot logistiek en van refurbished commerce tot omnichannel commerce.

Ronde tafel sessies met ondernemers, werknemers en consumenten gaven duiding aan de data. Het toekomstbeeld van de klantreis in 2030 kreeg vorm via een brainstorm met out-of-the-box denkers. Een reviewboard met afgevaardigden uit retail, onderwijs, vastgoed en advieswereld volgde het onderzoeksproces dat INretail samen met adviesbureau Q&A uitvoerde.

Tags

toekomsttoekomst retail DNA-modelretail DNA-model abonnementsdienstabonnementsdienst INretailINretail

Comments

Kenmerken

Na refurbished iPhones en iPads biedt Renewd nu ook premium refurbished MacBooks. Renewd heeft Ingram Micro en Copaco als distributeur.

Renewd breidt assortiment uit met premium refurbished MacBooks

Renewd breidt assortiment uit met premium refurbished MacBooks0 ?php the_title() ?>439 dagen geleden
Na Televisiewinkel.nl, Barbecueshop.nl, Koffiediscounter.nl en Sneeuwkettingen.com opent Create2fit met Xeptor Phurby, voor refurbished elektronica.

IT-distribiteur Xeptor tekent partnerovereenkomst met nieuwe webshop Phurby

IT-distribiteur Xeptor tekent partnerovereenkomst met nieuwe webshop Phurby0 ?php the_title() ?>522 dagen geleden
Inretail verwacht dat de branche 4% meer om gaat zetten in 2018, gebaseerd op consumentenvertrouwen en groei van werkgelegenheid en woningmarkt.

Woonwinkels zetten bijna 9% meer om

Woonwinkels zetten bijna 9% meer om0 ?php the_title() ?>524 dagen geleden
De dynamiek in de retail heeft veel invloed op de brancheprognoses 2018 van INretail. De woonwinkels zien hun omzetten volgend jaar met gemiddeld 4% stijgen. De mode- en schoenenbranche 2% en de sportretail 1%. De grootste brancheorganisatie in non -food retail ziet dat de omzetgroei en het perspectief binnen branches erg verschillen.

Wat gaan mode- en schoenenbranche, sportretail en woonwinkels omzetten?

Wat gaan mode- en schoenenbranche, sportretail en woonwinkels omzetten?0 ?php the_title() ?>577 dagen geleden

Sterke focus op retourlogistiek, robots en orderverzamelen tijdens Logistica

Sterke focus op retourlogistiek, robots en orderverzamelen tijdens Logistica0 ?php the_title() ?>601 dagen geleden
Met een gemiddelde stijging van 12,7% is de omzet in het derde kwartaal geëxplodeerd voor de woonwinkel sector. Keukenverkopers konden zelfs een omzetstijging van 16,6% noteren, terwijl dat in het eerste kwartaal maar 1,5% was. De woonbranche loopt qua omzetontwikkeling tot en met september nu ruim 9% voor op vorig jaar en realiseert nu al 13 kwartalen op rij een omzetplus. De cijfers over woonwinkels zijn afkomstig uit de INretail Woonwinkelmonitor.

De omzetten bij woonwinkels exploderen

De omzetten bij woonwinkels exploderen0 ?php the_title() ?>615 dagen geleden

Uitstekende omzet mode- en schoenenbranche

Uitstekende omzet mode- en schoenenbranche0 ?php the_title() ?>627 dagen geleden
Lightspeed POS Inc., leverancier van ‘s werelds meest geavanceerde cloud based point-of-sale (POS)-oplossing voor onafhankelijke winkel- en restauranthouders, maakt bekend dat het een Serie D-financieringsronde heeft voltooid, waarmee het 166 miljoen Amerikaanse dollar heeft opgehaald. De ronde werd geleid door Caisse de dépôt et placement du Québec (la Caisse), dat zelf 136 miljoen Amerikaanse dollar investeerde. Investissement Québec (IQ), iNovia Capital en Silicon Valley Bank rondden de transactie af. Lightspeed POS zal de kapitaalinjectie van 166 miljoen dollar aanwenden voor verdere innovaties ten behoeve van haar snelgroeiende, bijna 50.000 bedrijven tellende klantenkring.

Lightspeed POS haalt 166 miljoen dollar op met financieringsronde

Lightspeed POS haalt 166 miljoen dollar op met financieringsronde0 ?php the_title() ?>641 dagen geleden
Mobiele abonnementen vergelijken is complexer dan ooit, consumenten laten voordeel liggen. BigSpark biedt mogelijkheid om combivoordelen te vergelijken.

BigSpark ontwikkelt unieke vergelijker voor mobiele abonnementen

BigSpark ontwikkelt unieke vergelijker voor mobiele abonnementen0 ?php the_title() ?>646 dagen geleden
condooms CLS Healthcare BV, moederbedrijf Willie.nl en Condoomfabriek.nl speelt in op de groei in abonnementsdiensten en lanceert Condoombutler.nl.

Ook condooms voortaan verkrijgbaar op abonnement

Ook condooms voortaan verkrijgbaar op abonnement0 ?php the_title() ?>649 dagen geleden
Omnia Retail levert algoritme gestuurde software voor dynamic pricing en online marketing. Inbreng Connected Capital helpt internationale groeiambities.

Connected Capital neemt belang in Omnia Retail voor dynamic pricing en online marketing

Connected Capital neemt belang in Omnia Retail voor dynamic pricing en online marketing0 ?php the_title() ?>654 dagen geleden
Detailhandel, de vastgoedsector, IPO (provincies), VNG (gemeenten) en het Ministerie van Economische Zaken werken verder afspraken uit de Retailagenda.

Overheden, vastgoedsector en detailhandel verlengen Retailagenda tot 2020

Overheden, vastgoedsector en detailhandel verlengen Retailagenda tot 20200 ?php the_title() ?>660 dagen geleden
Hulaaloop biedt abonnement op kinderkleding van duurzame merken. De kleding wordt thuisbezorgd en kan vervolgens steeds worden ingewisseld voor maat groter.

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding0 ?php the_title() ?>689 dagen geleden
Swapfiets, start-up voor fietsabonnementen, zet daklozen in om fietsdiefstal tegen te gaan en vooral studenten aan legale fiets te helpen.

Daklozen gaan de fietsabonnementen van Swapfiets aanbieden

Daklozen gaan de fietsabonnementen van Swapfiets aanbieden0 ?php the_title() ?>703 dagen geleden
INretail inventariseerde overlapping van outlets. Het kannibaliserende effect is enorm. Veel inwoners tellen vijf keer mee in de berekeningen.

Factory outlets kannibaliseren elkaar

Factory outlets kannibaliseren elkaar0 ?php the_title() ?>732 dagen geleden
Geitenwollenwinkel Dutch Retail Experience Awards

Geitenwollenwinkel biedt beste online beleving

Geitenwollenwinkel biedt beste online beleving0 ?php the_title() ?>741 dagen geleden
Dutch Retail Experience Awards

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>783 dagen geleden
Lightspeed INretail

Lightspeed en INretail gaan on- en offline winkel efficiënt helpen managen

Lightspeed en INretail gaan on- en offline winkel efficiënt helpen managen0 ?php the_title() ?>801 dagen geleden
INretail retail personeel wetgeving

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail0 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
KdG retail supermarkt

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten0 ?php the_title() ?>809 dagen geleden
FlowFabric retail

Verouderde applicaties struikelblok digitale transformatie in retail

Verouderde applicaties struikelblok digitale transformatie in retail0 ?php the_title() ?>810 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>813 dagen geleden
Atos

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab0 ?php the_title() ?>884 dagen geleden
Ruud Tuithof

Ruud Tuithof (Adversitement): Veel bedrijven voldoen niet aan wet data(privacy)

Ruud Tuithof (Adversitement): Veel bedrijven voldoen niet aan wet data(privacy)0 ?php the_title() ?>935 dagen geleden
Simon Douw en Gijsbert Koren

Simon Douw en Gijsbert Koren: Warme crowdfunding is meer dan geld alleen

Simon Douw en Gijsbert Koren: Warme crowdfunding is meer dan geld alleen0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
Karim Erja

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen0 ?php the_title() ?>941 dagen geleden
Joel

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten0 ?php the_title() ?>951 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!