Home | retail | 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding

170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 02/01/2017 om 16:17

Crowdfunding

In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw een flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte dit jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Douw & Koren. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.

Maar liefst 141 miljoen euro van het totaal opgehaalde bedrag is opgehaald door 1750 ondernemers. Daarbij is te zien dat niet alleen start-ups, maar ook steeds meer gevestigde ondernemingen kiezen voor crowdfunding. Creatieve projecten, zoals films, muziek en theater, haalden het afgelopen jaar 13,8 miljoen euro op met een gemiddelde bedrag per project van 14.500 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of buurtproject, is het totaal opgehaalde bedrag 10,6 miljoen euro en bedroeg het gemiddelde bedrag per project 5.800 euro.

Steeds meer ondernemers, culturele instellingen en maatschappelijke initiatieven zien in crowdfunding de manier om samen met groepen betrokken mensen projecten tot stand te brengen. Nieuwe ideeën organiseren zich meer en meer als bewegingen, en crowdfunding biedt deze initiatieven de kans om groepen mensen aan hun idee te verbinden via kleine investeringen. We zien dat mensen via crowdfunding die dingen oppakken die de politiek laat liggen. Of het nu gaat om een nieuw restaurant waar Syrische vluchtelingen werken, de tientallen crowdfunding projecten voor duurzame energie of innovaties in de zorg: via crowdfunding investeren mensen in zaken die ze de moeite waard vinden. En hopen daar vaak zelf ook wat aan over te houden, in de vorm van aflossing met rente, toegenomen waarde van hun aandeel of een beloning in natura.

Maar die beloning, die krijgen investeerders niet altijd. Het kan zijn dat een project of onderneming de doelstellingen niet behaalt, en investeerders (een deel van) hun inleg verliezen. Toezichthouder AFM waarschuwde daarom dit jaar meermaals over risico’s bij crowdfunding. Crowdfunding platforms besloten via hun branchevereniging Nederland Crowdfunding om transparant de status te rapporteren van terugbetalingen, betalingsachterstanden en afboekingen.

Nu crowdfunding een steeds grotere rol gaat spelen in het financieren van initiatieven, is het zaak om goed te kijken naar hoe we omgaan met de risico’s van crowdfunding, die inherent zijn aan investeren in ondernemerschap. Het zou goed zijn als de crowdfunding markt en toezichthouder zich daarbij kwetsbaar durven op te stellen. We merkten dat in aanloop naar de crisis financiële instellingen de risico’s probeerden weg te poetsen en toezichthouders nu strenger dan ooit reguleren en toezicht houden. We hebben met crowdfunding nu juist de kans om te ontdekken hoe de omgang met risico’s bij deze nieuwe, kansrijke manier van financieren en investeren het best vorm kan krijgen. Dat vraagt niet om meer of minder regels, maar om regels die daar goed bij passen.

Tags

Douw & Koren Crowdfunding AgencyDouw & Koren Crowdfunding Agency CrowdfundingCrowdfunding

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!