Home | Social Media | 1 op de 3 jongeren post vakantiefoto’s om anderen jaloers te maken

1 op de 3 jongeren post vakantiefoto’s om anderen jaloers te maken

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Social Media op 20/10/2017 om 11:29

Niet toevallig lijkt social media soms vol te staan met vakantiefoto's: bijna 25% van de ondervraagden geeft toe dat ze zich bij de keuze van een vakantiebestemming al afvragen of ze er mooie foto's kunnen delen op social media. Dat blijkt uit een onderzoek van Expedia uitgevoerd door Ruigrok NetPanel.  's Werelds grootste full-service online reisbureau keek naar hoe jongeren omgaan met vakantiefoto's op social media. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat het oproepen van jaloezie een belangrijke factor is bij het delen van vakantiefoto's op social media. Om dit doel te bereiken willen ze ver gaan. Zo geeft bijna een kwart van de ondervraagden aan dat zij bij het zoeken naar een reisbestemming al in overweging nemen of ze er interessante foto's voor social media kunnen maken, en gaat 1 op de 7 zelfs zo ver dat ze op vakantie nepfoto's plaatsen.

Niet toevallig lijkt social media soms vol te staan met vakantiefoto’s: bijna 25% van de ondervraagden geeft toe dat ze zich bij de keuze van een vakantiebestemming al afvragen of ze er mooie foto’s kunnen delen op social media. Dat blijkt uit een onderzoek van Expedia uitgevoerd door Ruigrok NetPanel.  ’s Werelds grootste full-service online reisbureau keek naar hoe jongeren omgaan met vakantiefoto’s op social media. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat het oproepen van jaloezie een belangrijke factor is bij het delen van vakantiefoto’s op social media. Om dit doel te bereiken willen ze ver gaan. Zo geeft bijna een kwart van de ondervraagden aan dat zij bij het zoeken naar een reisbestemming al in overweging nemen of ze er interessante foto’s voor social media kunnen maken, en gaat 1 op de 7 zelfs zo ver dat ze op vakantie nepfoto’s plaatsen.

Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan dat zij naar social media keren voor reisinspiratie. De reisavonturen van vrienden spelen dus een grote rol in het beslissen van een bestemming, maar ook bloggers en influencers die hun vakantiefoto’s op social media delen dragen hieraan bij.

1 op de 3 ondervraagden deelt vakantiefoto’s puur om jaloezie bij hun volgers na te jagen. En dat lukt ze behoorlijk goed: meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan weleens jaloers te zijn bij het zien van vakantiefoto’s. Dit kan ook een reden zijn waarom sommige jonge vakantiegangers (14%) hun foto’s manipuleren voor de meeste likes. Zo fotoshoppen zij zichzelf bijvoorbeeld voor een monument of verwijderen ze toeristen in de achtergrond.

Ook onderzocht Expedia welke vakantiekiekjes het meeste aanspreken: Natuur (64%), unieke locaties (58%), cultuur (41%) en verre vakantiebestemmingen (38%) doen het goed op social media. Voor mannen is ook humor een bonus (31%), terwijl dit voor vrouwen minder belangrijk is (24%). Zij beweren eerder op zoek te zijn naar echtheid in een vakantiefoto (38%).

De minst belangrijke factor van een vakantiefoto was volgens de ondervraagden een ‘professionele uitstraling’. Reisfotografen hoeven zich over concurrentie voorlopig dus geen zorgen te maken.

Niet alle vakantiefoto’s staan garant voor likes. Zo zocht Expedia ook uit welke vakantiefoto’s onder jongeren de meeste ergernis veroorzaken. De top 5 bestaat uit Foto’s van eten, Hotdog benen, Yoga-houdingen, Springfoto’s en Foto’s van alcoholische consumpties.

Het rapport geeft aan dat jongeren ook op vakantie in een ‘social media-bubbel’ leven en hun leven onveranderd blijven delen. Rene Nieuwmans, Head of Commercial Central Europe bij Brand Expedia, adviseert reizigers om ook eens de smartphone neer te leggen en een bestemming echt te ervaren: ”Reizen gaat niet alleen om het vastleggen op foto’s, maar ook om het maken van mooie herinneringen. Expedia helpt mensen op weg en moedigt ze aan om zoveel mogelijk te verkennen en beleven. Al kan social media een goede inspiratiebron zijn, moet je kritisch omgaan met de content: De mooiste vakantiekiekjes in je tijdlijn zijn vaak van allerlei filters voorzien en soms is er zelfs flink aan gesleuteld in Photoshop. Meer dan de helft van de ondervraagden in ons rapport vertelde ons hoe vervelend ze het vinden als een bestemming er niet blijkt uit te zien zoals de foto’s op social media.”

Het kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in opdracht van Expedia. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit social-mediagebruikers van 18 t/m 34 jaar die gebruik maken van Facebook, Instagram, Snapchat of YouTube. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. In totaal hebben 1.046 Nederlandse jongeren de vragenlijst helemaal ingevuld.

Tags

expediaexpedia Ruigrok NetPanelRuigrok NetPanel

Comments

Kenmerken

De Nederlandse consument raakt steeds meer gewend aan het kopen van (vrijwel) alle soorten producten. Fysieke winkels lijken stukje bij beetje aan populariteit te verliezen, maar de bedreiging van lege winkelstraten lijkt nog steeds ver weg. Verder is er in e-commerce land weer veel veranderd in het afgelopen jaar. De online food wereld groeit, er is opnieuw groei voor m-commerce en het vertrouwen in betalingen via de smartphone blijft stijgen. Dat blijkt uit het jaarlijkse What’s happening online-onderzoek van Ruigrok Netpanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet, sociale media, e-commerce en online privacy.  Vrijwel alle Nederlanders kopen wel eens online (93%) en zij doen dit nog altijd het liefst via de desktop of laptop. M-commerce heeft dit jaar echter opnieuw een stevigere positie weten te claimen: 38% van de Nederlanders shopt wel eens via de smartphone. De cijfers laten zien dat dit voor het eerst wellicht ten koste gaat van het winkelen via desktop/laptop: het gebruik hiervan is afgenomen van 84% naar 79%.

Verdere verschuiving van e-commerce naar m-commerce

Verdere verschuiving van e-commerce naar m-commerce0 ?php the_title() ?>285 dagen geleden
Bij de Amsterdamse vestiging van Iris is het kantoorraam, tegenover het Rijksmuseum, omgetoverd tot interactieve social Photoshop-ervaring.

Iris Amsterdam lanceert ‘Santa’s Photoshop’

Iris Amsterdam lanceert ‘Santa’s Photoshop’0 ?php the_title() ?>471 dagen geleden
Minder dan helft van alle leerlingen is in staat online informatie kritisch te beoordelen blijkt uit e Monitor Jeugd en Media 2017 van Kennisnet.

Leerlingen overschatten zichzelf digitaal

Leerlingen overschatten zichzelf digitaal0 ?php the_title() ?>492 dagen geleden
TravelXL introduceert SnapTrip, gericht op millenials. Bestemming, vlucht, hotel en huurauto worden gecombineerd één prijs die tijdelijk aangeboden wordt.

SnapTrip biedt nieuwe manier van vakantie boeken

SnapTrip biedt nieuwe manier van vakantie boeken0 ?php the_title() ?>550 dagen geleden
Door onbeperkt roamen kijken vakantiegangers in Europa vaker op hun telefoon dan ze willen en zijn daardoor vaker bezig met werk en wat ze allemaal missen.

Meer stress tijdens vakantie door onbeperkt roamen

Meer stress tijdens vakantie door onbeperkt roamen0 ?php the_title() ?>563 dagen geleden
Natuurhuisje voldoet als eerste boekingsplatform aan PSD2, de nieuwe Europese richtlijn voor betaaldiensten, en laat veilig via iDEAL betalen.

Natuurhuisje troeft Airbnb af met betaaldienst

Natuurhuisje troeft Airbnb af met betaaldienst0 ?php the_title() ?>563 dagen geleden
Toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. Sector voegt 24,8 miljard euro toe aan economie.

Toerismesector goed voor 75,7 miljard euro

Toerismesector goed voor 75,7 miljard euro0 ?php the_title() ?>580 dagen geleden
Nederlanders shoppen deze zomervakantie voor het eerst meer op hun mobieltje dan via hun computer. Dit blijkt uit recente cijfers van Beslist.nl.

Voor het eerst meer shoppers op mobiel dan op desktop tijdens zomervakantie

Voor het eerst meer shoppers op mobiel dan op desktop tijdens zomervakantie0 ?php the_title() ?>584 dagen geleden
Een Stepmania toernooi georganiseerd door CampZone

85% gamers neemt games niet mee op vakantie

85% gamers neemt games niet mee op vakantie0 ?php the_title() ?>612 dagen geleden
Stichting LOEY heeft de zes meest talentvolle online ondernemers van Nederland gepresenteerd. Onder meer Zivver en Nimbles zijn genomineerd.

Wie zijn de zes meest talentvolle online ondernemers van Nederland?

Wie zijn de zes meest talentvolle online ondernemers van Nederland?0 ?php the_title() ?>614 dagen geleden
digitale detox kayak vakantie wifi

Wat zijn de perfecte bestemmingen voor een digitale detox?

Wat zijn de perfecte bestemmingen voor een digitale detox?0 ?php the_title() ?>620 dagen geleden
Wehkamp DDMA TUI

Wehkamp en TUI mailen het beste

Wehkamp en TUI mailen het beste0 ?php the_title() ?>646 dagen geleden
zomer ad hoc data

Blog: Zes tips om de zomer optimaal te benutten!

Blog: Zes tips om de zomer optimaal te benutten!0 ?php the_title() ?>660 dagen geleden
TravelBird app

TravelBird biedt met app direct assistentie voor reizigers tijdens hun vakantie

TravelBird biedt met app direct assistentie voor reizigers tijdens hun vakantie0 ?php the_title() ?>662 dagen geleden
Adobe Adobe Digital Insights Online Travel Trends Report

Reisorganisaties zetten steeds meer Augmented Reality en Virtual Reality in

Reisorganisaties zetten steeds meer Augmented Reality en Virtual Reality in0 ?php the_title() ?>663 dagen geleden
Neckerman reizen signature

Neckermann Reizen introduceert nieuw label voor droomvakanties

Neckermann Reizen introduceert nieuw label voor droomvakanties0 ?php the_title() ?>689 dagen geleden
Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus

Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus

Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus0 ?php the_title() ?>691 dagen geleden
Coca-Cola vakantie jongeren facebook

Jongeren maken vakantie niet mooier op Facebook

Jongeren maken vakantie niet mooier op Facebook0 ?php the_title() ?>697 dagen geleden
Reisaanbieder TravelBird heeft aangekondigd dat ze vanaf 1 april 2017 zal samenwerken met DigitalGenius om Artificiële Intelligentie (AI) te voorzien bij de klantendienst.

TravelBird gaat 900.00 vragen met behulp van Artificial Intelligence beantwoorden

TravelBird gaat 900.00 vragen met behulp van Artificial Intelligence beantwoorden0 ?php the_title() ?>711 dagen geleden
Versoepeling voorwaarden hotelboekingssites leidt tot gevarieerder aanbod

Consumenten profiteren van versoepeling bij hotelboekingssites

Consumenten profiteren van versoepeling bij hotelboekingssites0 ?php the_title() ?>717 dagen geleden
Een illustratie van een tiny house met bomen

DroomParken zet Tiny Houses op hun recreatiepark op de Veluwe

DroomParken zet Tiny Houses op hun recreatiepark op de Veluwe0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
De Travellr-app waar je moet swipen voor een suggestie van een reisbestemming

Swipen door vakantiefoto’s in Travellr-app suggereert reisbestemmingen

Swipen door vakantiefoto’s in Travellr-app suggereert reisbestemmingen0 ?php the_title() ?>747 dagen geleden
Eastbeach mascottes

Opvallend veel vakanties geboekt naar kidsclubs met mascottes

Opvallend veel vakanties geboekt naar kidsclubs met mascottes0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Egypte piramide

Actualiteiten hebben grote invloed op keuze voor vakantiebestemmingen

Actualiteiten hebben grote invloed op keuze voor vakantiebestemmingen0 ?php the_title() ?>783 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!