Home | B2B | Zoektocht naar nieuwe generatie chatbots

Zoektocht naar nieuwe generatie chatbots

Geplaatst door Jeroen Veenstra in B2B op 20/03/2017 om 09:25

Chatbot kakute

Kristina Katkute is een studente aan de Universiteit van Leiden. Ze doet de master Applied Cognitive Psychology. Het doel van de studie is om de complexe relaties tussen brein, cognitie en gedrag te begrijpen en toe te passen in het dagelijks leven. Katkute studeert af bij bij Green Orange in Oldenzaal. Green Orange opereert op de scheidslijn van marketing en technologie en ondersteunt haar dan ook in haar onderzoek op het gebied van chatbots. Kristina heeft een test opgesteld om te onderzoeken waar de volgende generatie chatbots aan moet voldoen. Nog t/m 27 maart kan het onderzoek ingevuld worden via deze link of deze link voor deelname via smartphone. Katkute beantwoordt alvast wat vragen. Ze verwacht begin april de definitieve resultaten, conclusie en uitkomst te presenteren.

Wat is het doel van het onderzoek?

”Het is een onderzoek om mijn informatie te vergaren voor mijn scriptie voor mijn studie Applied Cognitive Psychology aan de Universiteit van Leiden. En het is meteen ook het onderwerp voor mijn afstudeerstage bij Green Orange. Ik onderzoek hoe mensen met chatbots communiceren en hoe aanpassingen invloed hebben. Dat is helaas alles wat ik kan vertellen. Als ik meer zou zeggen zou dat mijn onderzoek en de uitkomst kunnen beïnvloeden!”

Hoe ben je tot het idee gekomen?

”Het oorspronkelijke idee kwam van Green Orange, waar ik stage loop. Toen ik met mijn stage begon, waren ze net bezig met het creëren van chatbots. Ze wilden de chatbots graag door ontwikkelen en de digitale conversaties verbeteren. Dat streven bood mij de mogelijkheid om de kennis van mijn studie cognitieve psychologie toe te passen. Huidige chatbots zijn vooral geënt op technische elementen en het ontwerp. Ik wil dat veranderen, meer richting de conversatie zelf en de psychologische, rationale overwegingen veranderen. Om dat te doen moet ik weten hoe chatbots worden gebruikt. Hoe ze worden ervaren, hoe er mee om wordt gegaan en hoe ze worden gewaardeerd.”

”Ik ging op zoek naar wetenschappelijke informatie en onderbouwde oplossingen. Helaas is er nog maar weinig onderzoek gedaan op dat gebied. Dat verbaasde mij. De eerste chatbot: ELIZA is namelijk al in de jaren ’60 ontwikkeld, dus je zou verwachten dat er al veel kennis zou zijn verzameld. Ik kan dat gebrek dus gebruiken om zelf aan de slag te gaan en onderzoek te plegen. Ik heb bovendien collega’s ook aangespoord om daar meer aan te doen.”

Chatbots worden door steeds meer bedrijven steeds vaker ingezet. Zijn chatbots de toekomst?

 ”Jazeker, steeds meer ondernemingen gebruiken chatbots of overwegen dat te gaan doen. Ze zijn niet meer te negeren. Chatbots zijn een goed alternatief binnen de klantenservice. Ze zijn ook zeer geschikt om inzicht in het gedrag en de behoeftes van klanten te vergaren. Bovendien kunnen chatbots worden aangepast aan de klanten middels de manier van communiceren en zelfs de persoonlijkheid.”

”Toffe voorbeelden vind ik op dit moment de KLM Chatbot, FRANKy (de chatbot van de luchthaven van Frankfurt), Hi Poncho en de taalchatbots van Duolingo en MyFonts. Deze bots vervullen allemaal andere doelstellingen en zijn vanuit verschillende uitgangspunten gecreëerd. Echter, ze maken allemaal heel goed gebruik van de huidige technische mogelijkheden en de kennis van converseren. Ze bieden op een simpele maar zeer praktische manier oplossingen voor de gebruikers.”

”Bots kunnen op dit moment nog maar een taak uitvoeren. De chatbots zijn nog niet intelligent genoeg. Maar dit zal spoedig veranderen. Door vooruitgang op het gebied van artificial intelligence, machine learning, cognitive computing en verdere research op het gebied van interactie tussen mens en chatbots is het snel mogelijk om effectievere chatbots te ontwikkelen.”

”Ik ben er van overtuigd dat we al binnen enkele jaren eigen digitale assistenten hebben, vergelijkbaar met Alexa van Amazon. Mensen zullen dan altijd meteen gepersonaliseerde informatie kunnen ontvangen. Van de weersverwachting tot kledingadvies! Het zal zelfs mogelijk zijn dat chatbots als persoonlijke levenscoach gaan fungeren en gaan helpen bij belangrijke beslissingen. Dat zal ook de mnaier waarop we marketing gebruiken veranderen.”

Hoe is het onderzoek opgebouwd?

”Het onderzoek bestaat uit twee gedeeltes. In het eerste deel worden repsondenten gevraagd om te chatten via Facebook Messenger. Het doel is om een cadeautje voor een kind te zoeken terwijl er interactie is met een chatbot of een echt persoon. In het tweede gedeelte, als de chat is beëindigd, moeten de deelnemers enkele vragen beantwoorden. Dit zijn vragen over hoe ze de chat hebben ervaren.”

Waarom heb je voor Facebook Messenger gekozen?

”Het is natuurlijk al een zeer bekend platform, veel mensen weten al hoe ze er mee om moeten gaan. Bovendien was het technisch niet zo moeilijk om de chatbots via Messenger te laten functioneren.”

Wat zijn je verwachtingen?

”Ik wil vooral te weten komen over hoe chatbots worden gebruikt en ervaren. Vervolgens kan ik aangeven waar ontwikkelaars en ontwerpers rekening mee moeten houden als ze een chatbot maken. Ook verwacht ik dat dit onderzoek aan zal tonen dat succesvolle, effectieve chatbots echt zijn gebaseerd op het proces van de conversatie zelf. Dus de manier van antwoorden en hoe de vragen worden gesteld. Hoe de gebruikers worden benaderd en aangesproken!”

”Ik denk dat ik na het onderzoek mijn oorspronkelijke veronderstelling zeker aan kan tonen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat psychologen bij de ontwikkeling van chatbots betrokken moeten zijn.”

 

Tags

Green OrangeGreen Orange ELIZAELIZA MyFontsMyFonts FRANKyFRANKy Universiteit van LeidenUniversiteit van Leiden Hi PonchoHi Poncho DuolingoDuolingo Kristina KatkuteKristina Katkute Applied Cognitive PsychologyApplied Cognitive Psychology chatbotchatbot KLMKLM

Comments

Kenmerken

ABN AMRO onderzocht samen met Q&A voice assisted shopping via bijvoorbeeld voice assistant onder 1.241 consumenten en 87 retailers in Nederland.

18% van de Nederlandse consumenten shopt al via voice assistant

18% van de Nederlandse consumenten shopt al via voice assistant0 ?php the_title() ?>556 dagen geleden
Yellow Communications, Hotwire en Wired Consulting geven in rapport: Inzicht in Generatie Alpha tips om jongeren die vanaf 2010 zijn geboren te benaderen.

Generatie Alpha heeft reactieve communicatieaanpak nodig

Generatie Alpha heeft reactieve communicatieaanpak nodig0 ?php the_title() ?>619 dagen geleden
Secretary Plus stelt met actie: PA for a Day haar PA’s beschikbaar aan bedrijven en managers. Via profiel op LinkedIn worden de beste combinaties gematcht.

Secretary Plus lanceert campagne PA for a Day

Secretary Plus lanceert campagne PA for a Day0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
Ger Boersma is directeur bij Vertical Retailing, onlangs verscheen zijn boek Retail in Oorlog. Hij beschrijft de mogelijkheden van spraakgestuurde systemen.

Blog: Alexa, welke apotheek heeft zondagdienst?

Blog: Alexa, welke apotheek heeft zondagdienst?0 ?php the_title() ?>744 dagen geleden
AfterPay heeft chatbot gelanceerd. Inmiddels wordt 1 op de 5 consumentenvragen gesteld via Sofie, hybride chatfunctie waar medewerkers eenvoudig deelnemen.

Afterpay introduceert hybride chatbot Sofie

Afterpay introduceert hybride chatbot Sofie0 ?php the_title() ?>783 dagen geleden
Europese consumenten (53%) vinden dat kleinere merken hun behoeften belangrijker vinden dan grotere merken blijkt uit onderzoek in opdracht van Ricoh.

Kleinere merken vinden klant belangrijker

Kleinere merken vinden klant belangrijker0 ?php the_title() ?>802 dagen geleden
watermelon ecreation chatbots

Watermelon Messenger neemt Nederlandse chatbot-ontwikkelaar Ecreation over

Watermelon Messenger neemt Nederlandse chatbot-ontwikkelaar Ecreation over0 ?php the_title() ?>843 dagen geleden
QNH persoonlijke chatbot blog

Blog: Persoonlijke chatbot heeft toekomst in Nederland

Blog: Persoonlijke chatbot heeft toekomst in Nederland0 ?php the_title() ?>844 dagen geleden
Ronald Giphart CPNB

Ronald Giphart schrijft samen met robot voor Nederland Leest

Ronald Giphart schrijft samen met robot voor Nederland Leest0 ?php the_title() ?>853 dagen geleden
Airhelp vlucht

Nieuwe Boarding Pass Scanner checkt direct recht op vergoeding bij vertraagde vlucht

Nieuwe Boarding Pass Scanner checkt direct recht op vergoeding bij vertraagde vlucht0 ?php the_title() ?>865 dagen geleden
Your Style Lab Facebook Messenger

Your Style Lab laat webwinkels online kledingadvies geven via messenger

Your Style Lab laat webwinkels online kledingadvies geven via messenger0 ?php the_title() ?>870 dagen geleden
chatbot kayak

Ruim helft Nederlanders weet niet wat chatbot is

Ruim helft Nederlanders weet niet wat chatbot is0 ?php the_title() ?>886 dagen geleden
Nieuwe mensenrechten door digitalisering

Nieuwe mensenrechten door digitalisering

Nieuwe mensenrechten door digitalisering0 ?php the_title() ?>892 dagen geleden
Laag vertrouwen maar hoge verwachtingen voor chatbots

Chatbots: Laag vertrouwen maar hoge verwachtingen

Chatbots: Laag vertrouwen maar hoge verwachtingen0 ?php the_title() ?>898 dagen geleden
Aidsfonds Soa Aids Nederland soa-test chatbot

Soa Aids Nederland en Aidsfonds bieden advies per chat

Soa Aids Nederland en Aidsfonds bieden advies per chat0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Reisaanbieder TravelBird heeft aangekondigd dat ze vanaf 1 april 2017 zal samenwerken met DigitalGenius om Artificiële Intelligentie (AI) te voorzien bij de klantendienst.

TravelBird gaat 900.00 vragen met behulp van Artificial Intelligence beantwoorden

TravelBird gaat 900.00 vragen met behulp van Artificial Intelligence beantwoorden0 ?php the_title() ?>921 dagen geleden
Herman robot-advocaat

Robot-advocaat Herman helpt vliegtuigpassagiers geld te claimen

Robot-advocaat Herman helpt vliegtuigpassagiers geld te claimen0 ?php the_title() ?>941 dagen geleden
Anne Frank Chatbot

Anne Frank Stichting lanceert chatbot via facebook

Anne Frank Stichting lanceert chatbot via facebook0 ?php the_title() ?>942 dagen geleden
Transavia chatbot

Transavia en Mirabeau ontwikkelen chatbot

Transavia en Mirabeau ontwikkelen chatbot0 ?php the_title() ?>943 dagen geleden
Een kind dat geniet met virtual reality

Erasmus MC-Sophia maakt kinderen minder bang voor operatie met Virtual Reality

Erasmus MC-Sophia maakt kinderen minder bang voor operatie met Virtual Reality0 ?php the_title() ?>955 dagen geleden
Mark Rutte met drie kinderen die een selfie maken

Cosmopolitan lanceert Verkiezingstoolkit met unieke chatbot

Cosmopolitan lanceert Verkiezingstoolkit met unieke chatbot0 ?php the_title() ?>963 dagen geleden
PIM trump

PIM Trendrapport 2017: Marketing draait meer dan ooit om vertrouwen

PIM Trendrapport 2017: Marketing draait meer dan ooit om vertrouwen0 ?php the_title() ?>970 dagen geleden
Chat ContactCare

Blog: Klantenservice via chat: Onmisbaar voor de ondernemer?

Blog: Klantenservice via chat: Onmisbaar voor de ondernemer?0 ?php the_title() ?>971 dagen geleden
Persbericht videochat

Univé voortaan ook bereikbaar via videochat

Univé voortaan ook bereikbaar via videochat0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden
NOS op 3

NOS experimenteert met nieuws via Facebook Messenger

NOS experimenteert met nieuws via Facebook Messenger0 ?php the_title() ?>1000 dagen geleden
Eva Jinek chatbot

Eva Jinek opereert ook als chatbot

Eva Jinek opereert ook als chatbot0 ?php the_title() ?>1016 dagen geleden
Spotta

Spotta zet chatbots in tijdens de feestdagen

Spotta zet chatbots in tijdens de feestdagen0 ?php the_title() ?>1031 dagen geleden
Betalen voor social media

The Good Life Agency blijkt sociaal experiment van SIRE

The Good Life Agency blijkt sociaal experiment van SIRE0 ?php the_title() ?>1038 dagen geleden
Virtual reality op de fiets

Marketingprofessionals verwachten toename virtual reality en chatbots

Marketingprofessionals verwachten toename virtual reality en chatbots0 ?php the_title() ?>1046 dagen geleden
Eneco chatbot

Eneco gaat chatbot inzetten via Facebook Messenger

Eneco gaat chatbot inzetten via Facebook Messenger0 ?php the_title() ?>1048 dagen geleden
Mail Copernice

Genomineerden Copernica Partner of the Year bekend

Genomineerden Copernica Partner of the Year bekend0 ?php the_title() ?>1065 dagen geleden
Advertenties in de stad

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?0 ?php the_title() ?>1068 dagen geleden
Vlucht HS13

Chatbot is tegenspeler van Katja Schuurman in nieuwe televisieserie

Chatbot is tegenspeler van Katja Schuurman in nieuwe televisieserie0 ?php the_title() ?>1136 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!