Home | reclame | Verlenging partnership KNHB en Rabobank voorbeeld van nieuwe sponsorstrategie

Verlenging partnership KNHB en Rabobank voorbeeld van nieuwe sponsorstrategie

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 21/03/2017 om 11:50

Partnership KNHB en Rabobank

Rabobank en de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) hebben hun succesvolle samenwerking verlengd tot en met 2020. Rabobank blijft shirtsponsor van het Nederlands dames- en herenelftal en is de naamgever van de Europese Kampioenschappen Hockey komende zomer in Amsterdam, de Rabo EuroHockey Championships 2017. Daarnaast richt de samenwerking zich meer dan ooit op de verenigingen en het verenigingsleven.  De overeenkomst is een voorbeeld van de nieuwe sponsorstrategie van de bank: Nauwe partnerships tussen de lokale Rabobanken en de plaatselijke sport- en cultuurverenigingen vormen het hart van deze strategie. De ambities van de verenigingen en een duurzame samenwerking om deze te verwezenlijken vormen hierbij de kern.

De Rabobank concludeert op basis van eigen ervaringen en diverse onderzoeken dat verenigingen en stichtingen voor veel uitdagingen staan. Onlangs nog werd door de KNVB de noodklok geluid dat amateurclubs het niet rooien. Behalve voetbalclubs hebben alle verenigingen en stichtingen te kampen met teruglopende bijdragen van lokale overheden. Ze hebben moeite met het vinden van goede bestuurders en hun ledenaantallen en vrijwilligers staan onder druk. Terwijl verenigingen en stichtingen juist ook in deze tijd een belangrijke maatschappelijke rol vervullen.

De duizenden verenigingen in ons land vormen het grootste sociale netwerk. Ze verbinden mensen door alle lagen en leeftijden van de bevolking en dragen hiermee bij aan een sterkere meer tolerante samenleving. Ook leiden ze talenten op die zonder de vereniging nooit zo ver zouden komen. De Rabobank gelooft in de kracht van clubs, verenigingen en stichtingen en zet hen de komende vier jaar centraal in haar sponsorstrategie.

Tom van Kuyk, sponsorstrateeg bij de Rabobank: ”De Rabobank is al decennia lang verbonden met vele verenigingen. De nieuwe aanpak bestaat er vooral uit dat we intensiever met ze gaan samenwerken. Uit onze pilots is gebleken dat we goede ondersteuning te bieden hebben bij de daadwerkelijke invulling van de eigen ambities van de verenigingen en stichtingen. Zo hebben we bijvoorbeeld geholpen bij het aanboren van nieuwe inkomstenbronnen en het aantrekken van nieuwe vrijwilligers. Dat maakt een club meer toekomstbestendig en zelfredzaam.’

Binnen deze aanpak gaat de Rabobank de komende vier jaar intensief samenwerken met NOC*NSF/TeamNL, Koninklijke Nederlandse Hockeybond (KNHB), Kunstbende, Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) en Mojo/ Lowlands.

Thomas van Schaik, manager Marketing, Content en Sponsoring van NOC*NSF: ”Team NL brengt sporters, fans, sportbonden en sponsoren dichter bij elkaar. Daarnaast speelt Team NL ook een belangrijke maatschappelijke rol en zal het een actieve bijdrage leveren aan events en verenigingen en ook een rol spelen in maatschappelijke projecten. Sportclubs die ambities hebben kunnen we, door deze samenwerking met de Rabobank, vanuit de sport nog gerichter en nog effectiever begeleiden. Het resultaat van deze trajecten is nog meer sportclubs die goed georganiseerd zijn en naast de sportieve doelen nog beter kunnen inspelen op de behoeften van hun achterban, de wijk en de maatschappelijk uitdagingen die leven in de omgeving van de club.”

Andersson Elffers Felix (AEF) zal de daadwerkelijke opbrengsten voor de verenigingen èn voor de samenleving in kaart brengen om daarmee de effectiviteit van de aanpak te waarborgen.

Idolen uit sport en cultuur spelen een cruciale rol in de nieuwe aanpak van de Rabobank. Rien Nagel, lid van de raad van bestuur van de Rabobank: ”’Verenigingen vervullen in deze tijd een belangrijke maatschappelijke rol. Zij vormen met elkaar het grootste sociale netwerk van ons land. Ze verbinden mensen door alle lagen en leeftijden van de bevolking en dragen hiermee bij aan een sterkere meer tolerante samenleving. Ook leiden ze talenten op die zonder de vereniging nooit zo ver zouden komen.”

Hij vervolgt: ”De helden van TeamNL, Kunstbende en Lowlands inspireren miljoenen mensen die dagelijks in clubverband sporten of aan vormen van cultuur doen. Zij onderschrijven de boodschap dat de vereniging een mooie stimulans biedt voor een mooie carrière en laten zien wat een club je kan brengen. Wij brengen de idolen nog dichterbij door ze te laten optreden bij de clubs waar het voor hen ook allemaal is begonnen.”

De Rabobank zet de idolen actief in voor oefenwedstrijden, optredens en clinics bij de lokale verenigingen die ondersteund worden.

Voor aangepast sporten werkt de Rabobank Foundation – het maatschappelijke fonds van de Rabobank – ook samen met NOC*NSF. De samenwerking richt zich specifiek op jongeren tot 18 jaar met een motorische beperking. Zij kunnen op een aantal sportdagen door het gehele land kennis maken met diverse takken van sport. Daarbij kunnen zij ook gebruik maken van de juiste sporthulpmiddelen. Het doel is om hen aan een sportvereniging te koppelen en daarmee sportdeelname van deze groep te verhogen.

Tophockey is en blijft belangrijk. Beide Nederlandse elftallen Hockey kunnen al ruim twintig jaar rekenen op de steun van de Rabobank. Niet alleen de nationale teams en internationale evenementen waarbij Rabobank nauw betrokken is, zijn voor de bank belangrijk. Het hart van de nieuwe sponsorstrategie van Rabobank wordt gevormd door de duurzame ondersteuning van het Nederlandse verenigingsleven.

Van de 320 hockeyverenigingen heeft het overgrote deel een relatie met een lokale Rabobank. Om het verenigingsleven te versterken, kijkt de bank ook over de grenzen van de hockeyvelden heen. De partijen met wie Rabobank de komende vier jaar intensief samenwerkt zijn niet alleen de sportorganisaties NOC*NSF/TeamNL en de KNHB maar ook Kunstbende, Mojo/Lowlands en Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA).

Rabobank ziet vanuit de verenigingen een duidelijke link naar topsport die voor de bank eveneens belangrijk blijft. Rien Nagel vervolgt: ”De hockeyhelden inspireren vele mensen die dagelijks in clubverband sporten. Zij onderschrijven de boodschap dat de vereniging een mooie stimulans biedt voor een mooie carrière en laten zien wat een club je kan brengen. Wij brengen hen nog dichterbij door ze te koppelen aan de clubs waar het voor hen ook allemaal is begonnen. Zonder de breedte is er immers geen top”

KNHB directeur Erik Gerritsen vult aan: ”Wij zijn er trots op dat de Rabobank de hockeysport zo duidelijk blijft omarmen. Die zichtbaarheid van onze hockeyhelden op de verenigingen bijvoorbeeld vinden wij net zo belangrijk. De Rabo Super Serie is hier een mooi voorbeeld van. Tijdens deze serie wedstrijden spelen onze nationale teams interlands op diverse verenigingslocaties in het hele land. Maar daarnaast sluit de sponsorstrategie van Rabobank naadloos aan op onze Strategie 2020, waarbij wij als bond groeien naar een servicegerichte netwerkorganisatie, gericht op onze verenigingen. Zowel de Rabobank als wij stellen het verenigingsleven, de verenigingscultuur en de verenigingsorganisatie centraal. Met elkaar willen we de verenigingen versterken. We verheugen ons weer op de samenwerking met Rabobank.”

Tags

Team NLTeam NL KunstbendeKunstbende Andersson Elffers FelixAndersson Elffers Felix KNHBKNHB sponsorsponsor MojoMojo NOC*NSFNOC*NSF LowlandsLowlands RabobankRabobank

Comments

Kenmerken

GoCredible is een conditionele betaaloplossing voor online platforms, marktplaatsen en webshops. Rabo Frontier Ventures (RFV) neemt aandeel in het bedrijf.

Rabo Frontier Ventures investeert in GoCredible

Rabo Frontier Ventures investeert in GoCredible0 ?php the_title() ?>423 dagen geleden
De schade als gevolg van fraude in het Nederlandse betalingsverkeer bedroeg 12,9 miljoen euro in 2017, een stijging van 2,7 miljoen euro ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarmee kwam voorlopig een einde aan de daling van de fraude die zich jarenlang had voorgedaan. De grootste schade, 3,5 miljoen euro, werd veroorzaakt door fraude met gestolen of verloren betaalpassen. Fraude met internetbankieren steeg in 2017 met 392.000 euro, naar 1,2 miljoen euro. Daarvan is 96,7% door de banken vergoed aan de gedupeerden. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken.

Fraude in betalingsverkeer zorgt voor schade van 12,9 miljoen euro

Fraude in betalingsverkeer zorgt voor schade van 12,9 miljoen euro0 ?php the_title() ?>427 dagen geleden
Motivaction vindt dat oogst aan activatiecampagnes rond Olympische Spelen tegenviel. Samsung (SmartSuit), KPN (schaatsstoel) en Gazelle meest gewaardeerd.

Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle het meest gewaardeerd

Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle het meest gewaardeerd0 ?php the_title() ?>433 dagen geleden
De KNVB wordt de komende vijf jaar gekleed door Cavallaro Napoli. Het Nederlandse kledingmerk, met Italiaanse roots, is de nieuwe formal wear partner van de KNVB. Cavallaro gaat de directie en de complete staf van de Nederlandse vertegenwoordigende elftallen voorzien van geheel op maat gemaakte kleding. Naast de KNVB werkt het kledingmerk ook samen met AZ en Arsenal.

Cavallaro Napoli kleedt het Nederlands elftal

Cavallaro Napoli kleedt het Nederlands elftal0 ?php the_title() ?>456 dagen geleden
In al het geweld van de gigantische (media)bedrijven zoals Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon heeft de Nederlandse audiovisuele sector het lastig. De Raad voor Cultuur pleit daarom voor een overkoepelend AV Fonds, één ondemand-platform en heffingen op de platforms. De financiering van Nederlandse producties kan gedeeltelijk uit deze heffingen komen. Overigens heeft Netflix met Undercover inmiddels de eerste Nederlandse serie besteld. De serie met onder meer Anna Drijver, Frank Lammers en Elise Schaap speelt op de grens van Nederland en België en gaat in 2019 in première.

Meer Nederlandse content op Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon

Meer Nederlandse content op Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon0 ?php the_title() ?>483 dagen geleden
Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over de shirtreclame van wijnvoordeel.nl, een van de vier hoofdsponsors van korfbalvereniging LDODK. STAP wijst er op dat de Reclamecode voor Alcoholhouden...

Klacht STAP tegen korfbalvereniging LDODK om shirtreclame wijnvoordeel

Klacht STAP tegen korfbalvereniging LDODK om shirtreclame wijnvoordeel0 ?php the_title() ?>552 dagen geleden
Directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer verruilt na ruim zeven jaar de Stichting CPNB voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Hij wordt daar algemeen directeur. ''Met pijn in het hart en met groot vertrouwen in de toekomst van de CPNB en haar mensen heb ik besloten mijn bakens te verzetten. Het was een grote eer en genoegen om leiding te mogen geven aan een van de mooiste stichtingen van Nederland die zich inzet voor zoiets belangrijks als het boek en lezen.''

Directeur verlaat CPNB, het marketing- en communicatiebureau van de Nederlandse boekenwereld

Directeur verlaat CPNB, het marketing- en communicatiebureau van de Nederlandse boekenwereld0 ?php the_title() ?>582 dagen geleden
Vanaf volgend jaar wordt Vifit Sport, het sportvoedingsmerk van FrieslandCampina, de nieuwe naamgevende partner van het Pro Triathlon Team. Dit is voorafgaande aan de Ironman World Championships in Kona, Hawaii, bekendgemaakt. Tegelijkertijd is meegedeeld dat de Zwitserse fietsenfabrikant BMC zijn partnerschap verlengt. De naam BMC Vifit Sport Pro Triathlon Team wordt van kracht met ingang van volgend jaar. Vifit Sport zal als partner het team ook op het gebied van voeding ondersteunen.

Vifit Sport kondigt naamgevend partnerschap met Pro Triathlon Team aan

Vifit Sport kondigt naamgevend partnerschap met Pro Triathlon Team aan0 ?php the_title() ?>616 dagen geleden
Bezoekers kunnen tijdens de KLM Open met een virtual reality-bril in 3D realtime meelopen met Joost Luiten. Een initiatief van sponsor ING Private Banking.

In 3D real time meelopen met golfer Joost Luiten op KLM Open

In 3D real time meelopen met golfer Joost Luiten op KLM Open0 ?php the_title() ?>645 dagen geleden
KNHB heeft met Appmanschap voor Rabo EuroHockey Championships 2017 Virtual Reality Experience ontwikkeld. Do heeft een speciaal EK Hockey-lied gemaakt.

KNHB zet Mixed Reality en Do in voor Rabo EuroHockey Championships 2017

KNHB zet Mixed Reality en Do in voor Rabo EuroHockey Championships 20170 ?php the_title() ?>672 dagen geleden
FreshCotton opent pop-up shop op Lowlands die ook als pick-up point voor online bestellingen dient. Festivalgangers kunnen er hun bestellingen ophalen.

FreshCotton gaat op Lowlands bezorgen

FreshCotton gaat op Lowlands bezorgen0 ?php the_title() ?>679 dagen geleden
adidas liet fans tenues voor Real Madrid, Bayern Munchen en Juventus ontwerpen, maar ook Heracles heeft supporters shirts laten ontwerpen.

Heracles tussen Real Madrid, Bayern Munchen en Juventus

Heracles tussen Real Madrid, Bayern Munchen en Juventus0 ?php the_title() ?>693 dagen geleden
Physee, Rabobank, PowerWindows

Stroomopwekkende ramen bij Rabobank Eindhoven

Stroomopwekkende ramen bij Rabobank Eindhoven0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
Kia UEFA Women’s EURO 2017

Kia levert de wedstrijdbaldragers tijdens WEURO in Nederland

Kia levert de wedstrijdbaldragers tijdens WEURO in Nederland0 ?php the_title() ?>748 dagen geleden
Opel Feyenoord

Opel blijft na hoofdsponsorschap als mobiliteitspartner aan Feyenoord verbonden

Opel blijft na hoofdsponsorschap als mobiliteitspartner aan Feyenoord verbonden0 ?php the_title() ?>749 dagen geleden
Fifa Heracles

Uniek FIFA-toernooi in het Polman Stadion van Heracles

Uniek FIFA-toernooi in het Polman Stadion van Heracles0 ?php the_title() ?>752 dagen geleden
adidas hockey KNHB

adidas verlengt KNHB partnership tot en met 2020

adidas verlengt KNHB partnership tot en met 20200 ?php the_title() ?>776 dagen geleden
NN Group CPC Marathon sponsor

NN Group blijft titelsponsor NN CPC Loop en NN Marathon Rotterdam

NN Group blijft titelsponsor NN CPC Loop en NN Marathon Rotterdam0 ?php the_title() ?>778 dagen geleden
Excelsior Van Donge & De Roo sponsor

Excelsior Stadion Woudestein heet voortaan Van Donge & De Roo Stadion

Excelsior Stadion Woudestein heet voortaan Van Donge & De Roo Stadion0 ?php the_title() ?>780 dagen geleden
KPN Eredivisie

KPN vanaf komend seizoen nieuwe hoofdsponsor Eredivisie

KPN vanaf komend seizoen nieuwe hoofdsponsor Eredivisie0 ?php the_title() ?>791 dagen geleden
198 coalities hebben gereageerd op creatieve oproep Rabobank

Rabobank ontvangt bijna 200 creatieve concepten voor nieuwe positionering

Rabobank ontvangt bijna 200 creatieve concepten voor nieuwe positionering0 ?php the_title() ?>791 dagen geleden
Brandsfit sponsor sportclubs

Brandsfit biedt sportclubs gratis tenues door een slim sponsormodel

Brandsfit biedt sportclubs gratis tenues door een slim sponsormodel0 ?php the_title() ?>799 dagen geleden
ESET Nederland gaat samenwerken met topatleet Churandy Martina voor een digitaal veiliger Nederland. De 32-jarige Europees Kampioen 100 meter zal voor ESET Nederland als ambassadeur optreden en voor langere periode gaan ondersteunen in haar missie om Nederland digitaal veiliger te maken en iedereen te kunnen laten genieten van veiligere technologie.

Churandy Martina wordt ambassadeur van ESET Nederland

Churandy Martina wordt ambassadeur van ESET Nederland0 ?php the_title() ?>801 dagen geleden
Feyenoord heeft een nieuwe hoofdpartner. Vanaf seizoen 2017-2018 staat het logo van Qurrent op het shirt. Qurrent is al business partner van Sparta!

Energiebedrijf Qurrent volgt Opel op als hoofdsponsor koploper Feyenoord

Energiebedrijf Qurrent volgt Opel op als hoofdsponsor koploper Feyenoord0 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
NN Group en Global Sports Communication presenteren het NN Running Team

NN Group, Nike en Global Sports Communication brengen wereldtop langeafstandslopers samen

NN Group, Nike en Global Sports Communication brengen wereldtop langeafstandslopers samen0 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
Mitsubishi Motors en Rugby Nederland slaan de handen ineen. Deze verbintenis volgt op samenwerkingen met nationale rugbyteams in onder andere Engeland en Japan. In die landen is de rugbysport al zeer populair en ook in Nederland groeit de belangstelling hard. Mitsubishi Motors ondersteunt deze veelbelovende ontwikkeling van harte.

Mitsubishi Motors duikt tussen de Nederlandse Rugbydames

Mitsubishi Motors duikt tussen de Nederlandse Rugbydames0 ?php the_title() ?>805 dagen geleden
Cultuurmarketing Awards

Cultuurmarketing Awards onderverdeeld in Merk & Experience Award en Campagne Award

Cultuurmarketing Awards onderverdeeld in Merk & Experience Award en Campagne Award0 ?php the_title() ?>805 dagen geleden
PwC Kijkgedrag sportliefhebbers leidt tot nieuwe partnerships in medialand

Kijkgedrag sportliefhebbers leidt tot nieuwe partnerships in medialand

Kijkgedrag sportliefhebbers leidt tot nieuwe partnerships in medialand0 ?php the_title() ?>806 dagen geleden
Het Achmea hoofdkantoor in Zeist

Nederlandse bedrijven starten steeds vaker corporate foundations

Nederlandse bedrijven starten steeds vaker corporate foundations0 ?php the_title() ?>808 dagen geleden
Robovallycrop

Rabobank en RoboValley stimuleren innovatie in de robotica

Rabobank en RoboValley stimuleren innovatie in de robotica0 ?php the_title() ?>815 dagen geleden
ING hesjes amateurvoetbal

ING steunt amateurvoetbal met 25.000 hesjes

ING steunt amateurvoetbal met 25.000 hesjes0 ?php the_title() ?>822 dagen geleden
Een hardloper in Rotterdam geholpen door Nationale Nederlanden en Atletiekunie

Nationale-Nederlanden en Atletiekunie helpen hardlopers

Nationale-Nederlanden en Atletiekunie helpen hardlopers0 ?php the_title() ?>830 dagen geleden
Wethouder Visser in Rotterdam voor promotie van gezonder eten

Ook Rotterdam verbiedt kindermarketing voor ongezonde voeding

Ook Rotterdam verbiedt kindermarketing voor ongezonde voeding0 ?php the_title() ?>832 dagen geleden
Een gebouw van de Rabobank met de Rabobank vlag die ervoor staat

Rabobank biedt zzp’ers helpende hand bij boekhouding

Rabobank biedt zzp’ers helpende hand bij boekhouding0 ?php the_title() ?>833 dagen geleden
Krajicek Foundation

ABN AMRO en Krajicek Foundation verlengen partnership

ABN AMRO en Krajicek Foundation verlengen partnership0 ?php the_title() ?>846 dagen geleden
MissPublicity Rotterdam Topsport

MissPublicity en Rotterdam Topsport tekenen media partnership

MissPublicity en Rotterdam Topsport tekenen media partnership0 ?php the_title() ?>853 dagen geleden
Ruiters Bavaria

Bavaria 0.0 start eerste commerciële ploeg in paardensport

Bavaria 0.0 start eerste commerciële ploeg in paardensport0 ?php the_title() ?>855 dagen geleden
Ballenkids tennis

ABN AMRO voorziet ballenkids van camera tijdens World Tennis Tournament in Ahoy

ABN AMRO voorziet ballenkids van camera tijdens World Tennis Tournament in Ahoy0 ?php the_title() ?>860 dagen geleden
Excelsior juichen

Sponsoren kiezen voor Excelsior Rotterdam en RKC Waalwijk

Sponsoren kiezen voor Excelsior Rotterdam en RKC Waalwijk0 ?php the_title() ?>861 dagen geleden
iban check

Rabobank start dit voorjaar met de IBAN-Naam Check

Rabobank start dit voorjaar met de IBAN-Naam Check0 ?php the_title() ?>862 dagen geleden
Rotterdam Ahoy

ABN AMRO en Rotterdam Ahoy blijven tennissen

ABN AMRO en Rotterdam Ahoy blijven tennissen0 ?php the_title() ?>888 dagen geleden
Marathon van Rotterdam

Rotterdam Topsport gaat samenwerking aan met Tamoil en Unica Technisch Beheer

Rotterdam Topsport gaat samenwerking aan met Tamoil en Unica Technisch Beheer0 ?php the_title() ?>904 dagen geleden
Schaatsen Thialf

Netwerk Thialf toekomstproof dankzij sponsor KPN

Netwerk Thialf toekomstproof dankzij sponsor KPN0 ?php the_title() ?>904 dagen geleden
KPN schaatsen

KPN rijdt geen scheve schaats als sponsor van het jaar

KPN rijdt geen scheve schaats als sponsor van het jaar0 ?php the_title() ?>935 dagen geleden
Zes dagen wielrennen

Zes dagen wielrennen tussen Wooning Keukens en Badkamers

Zes dagen wielrennen tussen Wooning Keukens en Badkamers0 ?php the_title() ?>968 dagen geleden
Vincent Luyendijk

Vincent Luyendijk deelt meest interessante quotes van Sports Interactive Europe 2016

Vincent Luyendijk deelt meest interessante quotes van Sports Interactive Europe 20160 ?php the_title() ?>974 dagen geleden
Opel Feyenoord

KPN, Jumbo, ING, Opel en Feyenoord genomineerd voor SponsorRing

KPN, Jumbo, ING, Opel en Feyenoord genomineerd voor SponsorRing0 ?php the_title() ?>974 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!