Home | retail | SKOT lanceert meest duurzame overhemden

SKOT lanceert meest duurzame overhemden

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 13/09/2017 om 21:54

Ruben van Veen, voormalig CFO tech-startup The Ocean Cleanup, heeft mannenmodemerk SKOT opgericht. De collectie bestaat uit duurzame overhemden.

SKOT is een Fries woord en betekent schat. Een nieuw Nederlands mannenmodemerk heeft de naam gekozen om te benadrukken dat mooie dingen gekoesterd moeten worden als een schat. Het merk introduceert een collectie duurzame overhemden waarbij kwaliteit, hoogwaardig design en duurzaamheid hand in hand gaan. De overhemden zijn gemaakt van natuurlijke materialen en worden duurzaam en eerlijk geproduceerd in een circulair proces. De kledingindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld en hier brengt SKOT verandering in.

Oprichter Ruben van Veen (37) heeft jarenlange ervaring als organisatieadviseur en was onder meer CFO van tech-startup The Ocean Cleanup. Met hulp van experts en groene ondernemers besloot hij een nieuwe stap te zetten en werd SKOT geboren. ”Ik geloof dat we het meest duurzame overhemd op aarde hebben ontwikkeld. En we willen steeds verder verbeteren. Het doel is 100% duurzame mode en onze reis is net begonnen,” zegt Van Veen.

De overhemden hebben een slanke eigentijdse pasvorm en zijn gemaakt van 100 procent biologisch katoen waarvoor 60 procent minder water gebruikt wordt dan bij conventionele katoen. Bij de productie worden knopen van natuurlijke materialen gebruikt en een lange katoenvezel van hoogwaardige kwaliteit die zorgt voor een zachte stof en een lange levensduur. De productie vindt plaats in fabrieken met hoge arbeidsstandaarden. Ook de verpakkingsmaterialen zijn gerecycled of komen uit duurzame bronnen. Consumenten kunnen het overhemd na gebruik voor een premie inleveren, hiervan worden weer nieuwe grondstoffen gemaakt.

Het assortiment omvat een Serious collectie en een Fun collectie, waarbij veel aandacht is besteed aan de kwaliteit en het ontwerp. De Serious collectie is geschikt om te dragen naar het werk met veel aandacht voor details, zoals knopen van duurzaam gekweekte luxe parelmoer.

De overhemden van de Fun collectie zijn wat korter en kunnen hierdoor ook los worden gedragen. Ze hebben meer uitgesproken designs en de knopen zijn gemaakt van gerecyclede kokosnoot.

De kwaliteitsoverhemden zijn online verkrijgbaar vanaf 79 euro. Deze scherpe prijs is mogelijk omdat SKOT direct met de fabrieken samenwerkt en rechtstreeks aan de consument levert. Voor deze prijs wordt de aarde een stuk minder belast. Per overhemd wordt 2000 liter water bespaard en 200 milliliter aan chemische bestrijdingsmiddelen.

SKOT overhemden zijn eenvoudig online te bestellen via de website skotfashion.com. In de komende maanden presenteert SKOT zich ook op diverse evenementen. Zo is SKOT aanwezig bij Maker’s market in de Hallen Amsterdam eind september. De collectie is vervolgens te koop in een pop-up store ter gelegenheid van de Dutch Sustainable Fashion Week aan de Prinsengracht 715 in Amsterdam op 10 oktober. Ook is SKOT aanwezig op het Fair Fashion Festival op 22 oktober aanstaande in Utrecht.

 

 

Tags

Dutch Sustainable Fashion WeekDutch Sustainable Fashion Week Ruben van VeenRuben van Veen Fair Fashion FestivalFair Fashion Festival Maker’s marketMaker’s market SKOTSKOT The Ocean CleanupThe Ocean Cleanup

Comments

Kenmerken

Oceans of Energy uit Leiden, de startup die als eerste ter wereld zonnepanelen op zee neer gaat leggen, ontvangt een investering van € 300.000 van investeringsfonds UNIIQ voor de verdere ontwikkeling van een drijvend systeem voor het opwekken van energie met zonnepanelen op zee. Deze zonnecentrales op zee zijn zo gebouwd dat ze meer dan twintig jaar lang de ruwe zee kunnen weerstaan. En dat zonder een negatieve footprint op het milieu achter te laten. De investering werd bekendgemaakt door burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam tijdens het InnovationQuarter Jaarevent. Zonnepanelen op zee Zonnefarms worden al op binnenwateren gebruikt, maar zijn tot nu toe nog nooit op zee toegepast. De destructieve krachten van wind, golven en het zoute water op zee vragen namelijk veel van de robuustheid en de verankering van een dergelijke centrale. Oceans of Energy is het gelukt een succesvol drijvend systeem te ontwikkelen. En de voordelen zijn groot: niet alleen biedt de zee veel meer ruimte om op grote schaal energie op te wekken, maar dankzij de reflectie van het water is de opbrengst per zonnepaneel ook nog eens hoger. Bovendien kunnen in de toekomst de drijvende zonnepanelen gecombineerd worden met de windmolenparken op zee: de jaarlijkse energieopbrengst van dezelfde ruimte wordt dan zelfs vervijfvoudigd. Belangrijk voor het bedrijf is een minimale footprint op het milieu. Onder de sterke samenwerkingspartners – zoals Wageningen University & Research, Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), onderzoeksinstituut TNO en Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) – bevinden zich marine-ecologen die de milieu-impact van de zonnefarm onderzoeken en monitoren. Verdere ontwikkeling Oceans of Energy is opgericht door CEO Allard van Hoeken, voormalig COO van The Ocean Cleanup en Head of New Energy bij Bluewater Energy Services. Van Hoeken: “Door deze investering van UNIIQ kunnen we een grote stap zetten in de verdere ontwikkeling van onze drijvende zonnepanelen op zee en het testen hiervan. Dit doen we in samenwerking met een groot aantal partners. Wij verwachten in de komende 12 maanden voor de eerste keer een volledig werkend systeem op de Noordzee te kunnen leggen”. Oceans of Energy heeft zich recent in Leiden gevestigd, waar ook de eerste werkende systemen geproduceerd zullen worden. Bijzondere missie Voor investeringsfonds UNIIQ betekent de investering de 2e op het gebied van energie. Fondsmanager Liduina Hammer: “De toekomst van duurzame energie is van groot belang voor Nederland en voor de regio Zuid-Holland in het bijzonder. Met deze investering in Oceans of Energy maakt UNIIQ deel uit van de bijzondere missie van het bedrijf. Wij zijn trots om met UNIIQ bij te kunnen dragen aan de belangrijke stappen richting proof-of-concept die Oceans of Energy in de komende periode moet neerzetten”. De eerste steen Bij de aankondiging van de investering overhandigde burgemeester Aboutaleb een symbolische eerste steen aan Oceans of Energy: “Wij hebben ons als regio gecommitteerd aan flexibele, toekomstbestendige energieoplossingen. Met de ondersteuning van dit soort slimme innovaties, nemen we onze verantwoordelijkheid en zetten we concrete stappen in de energietransitie.” Jaarevent over de Next Economy De investering werd bekendgemaakt tijdens het jaarevent van de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland, InnovationQuarter. Dit jaar stond het event in het teken van de Next Economy: welke veranderingen staan ons te wachten op het gebied van digitalisering, circulaire economie, energie, het nieuwe ondernemerschap en de nieuwe inclusieve samenleving.

Zonnepanelen op de ruwe zee

Zonnepanelen op de ruwe zee0 ?php the_title() ?>374 dagen geleden
Labfresh introduceert na het overhemd nu een T-shirt dat niet vies kan worden en zweetplekken absorbeert via Kickstarter. Streefbedrag is al behaald.

Dit shirt wordt niet vies en absorbeert zweet en geur

Dit shirt wordt niet vies en absorbeert zweet en geur0 ?php the_title() ?>449 dagen geleden
Via de app Favor is het mogelijk verschillende modestijlen te vergelijken. De oprichters gaan onderzoek doen naar welke stad het meest modieus is. Amsterdam en Rotterdam strijden als eerste.

Amsterdam en Rotterdam strijden om Favor

Amsterdam en Rotterdam strijden om Favor0 ?php the_title() ?>463 dagen geleden
Mystery Review deed in opmaat naar de StoryTelling Awards onderzoek naar de klanttevredenheid over merkbeleving en duurzaamheid in customer journey.

67% van de retailers heeft nog onvoldoende aandacht voor merkbeleving en duurzaamheid

67% van de retailers heeft nog onvoldoende aandacht voor merkbeleving en duurzaamheid0 ?php the_title() ?>519 dagen geleden
Black Friday staat voor de deur en bedrijven uit alle branches spelen daar graag op in. Morgen wordt er met enorme kortingen gestunt. Ook voor modemerken is het een dag van recordomzetten. Het duurzame modemerk Unrobe zet juist de tegenaanval in en komt met een campagne om aandacht te vragen voor de huidige misstanden in de branche.

Tegenaanval op Black Friday

Tegenaanval op Black Friday0 ?php the_title() ?>575 dagen geleden

Koffieafval uit de machines van MAAS wordt notitieboekje, dienbladen of zelfs servies

Koffieafval uit de machines van MAAS wordt notitieboekje, dienbladen of zelfs servies0 ?php the_title() ?>592 dagen geleden
BALR. is voortaan ook verkrijgbaar bij de high-end schoenen- en modebestemming Aspact. In de zeven stores heeft Aspact een nieuwe visie op het gebied van luxe merken vormgegeven, waar BALR. perfect op aansluit. De twee merken hebben de handen ineengeslagen om de gezamenlijke identiteiten te versterken.

Aspact verkoopt als enige retailer in Nederland BALR.

Aspact verkoopt als enige retailer in Nederland BALR.0 ?php the_title() ?>609 dagen geleden
De komende vijf maanden geeft Zalando een kijkje achter de schermen wanneer designers van MOAM een unieke modecollectie tot stand brengen.

Zalando en MOAM laten zien hoe een kledingcollectie ontstaat

Zalando en MOAM laten zien hoe een kledingcollectie ontstaat0 ?php the_title() ?>622 dagen geleden
Sabine Steen-Lakerveld (DOK30) blogt over duurzaamheidscommunicatie. Zij beschrijft hoe duurzaamheidsbeleid als strategisch middel in te zetten.

Duurzaamheidscommunicatie is geen green washing maar een strategisch middel

Duurzaamheidscommunicatie is geen green washing maar een strategisch middel0 ?php the_title() ?>640 dagen geleden
nvesteerder Karmijn Kapitaal heeft een meerderheidsbelang genomen in Exota BV, het bedrijf achter het succesvolle Nederlandse vintage-inspired modemerk King Louie.

Karmijn Kapitaal neemt meerderheidsbelang in modemerk King Louie

Karmijn Kapitaal neemt meerderheidsbelang in modemerk King Louie0 ?php the_title() ?>644 dagen geleden
Typhoon heeft speciaal voor zijn partnership en collectie met WE Fashion een manifest geschreven, gericht tot de jonge, urban man met het statement: You Got This.

We Fashion en Typhoon lanceren collectie

We Fashion en Typhoon lanceren collectie0 ?php the_title() ?>648 dagen geleden
Hulaaloop biedt abonnement op kinderkleding van duurzame merken. De kleding wordt thuisbezorgd en kan vervolgens steeds worden ingewisseld voor maat groter.

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding0 ?php the_title() ?>659 dagen geleden
Alzheimer SOCKS zijn twee verschillende sokken. Dit verbeeldt de verwarring van mensen met dementie. Modeduo Spijkers en Spijkers heeft de sokken ontworpen.

Modeduo Spijkers en Spijkers ontwerpt tweede editie Alzheimer SOCKS

Modeduo Spijkers en Spijkers ontwerpt tweede editie Alzheimer SOCKS0 ?php the_title() ?>660 dagen geleden

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen0 ?php the_title() ?>661 dagen geleden
Sandwich breidt dit najaar uit met maar achttien nieuwe shops. Het Nederlandse merk krijgt hiermee meer dan 77 winkels en 60 shops-in-shops wereldwijd.

Sandwich breidt dit najaar uit met achttien nieuwe shops

Sandwich breidt dit najaar uit met achttien nieuwe shops0 ?php the_title() ?>666 dagen geleden
onderbroek Nederlandse mannen die online winkelen doen dit graag in hun boxershort. Dit blijkt uit een onderzoek gehouden onder 300 mannen door Hemdvoorhem.nl.

Mannen shoppen het liefst in onderbroek

Mannen shoppen het liefst in onderbroek0 ?php the_title() ?>689 dagen geleden
Amsterdam, 25 juli 2017 - Met een, richting de kledingindustrie kritische, guerilla actie op de Amsterdam Fashion Week is deze week het hyper transparante kledingmerk Unrobe gelanceerd. De nieuwe startup behaalde binnen een week 50% van hun gezette target op de crowdfunding website Kic...

Nieuw transparant kledingmerk Unrobe stunt op Amsterdam Fashion Week

Nieuw transparant kledingmerk Unrobe stunt op Amsterdam Fashion Week0 ?php the_title() ?>696 dagen geleden
IT's Perfect biedt wholesale, retail, CMT , webshop, distributie, kassa en App voor voorraadinventarisatie en pickscanning. Dstrezzed en Chasin sluiten aan

Dstrezzed en Chasin’ kiezen voor IT’s Perfect Fashion solutions

Dstrezzed en Chasin’ kiezen voor IT’s Perfect Fashion solutions0 ?php the_title() ?>702 dagen geleden
Euro Disney bestaat 25 jaar, volgend jaar wordt Mickey Mouse 90. Disney wil dat vieren, onder meer met samenwerking met het Waalwijkse schoenenmerk DWRS.

Disney in Waalwijk

Disney in Waalwijk0 ?php the_title() ?>703 dagen geleden
winkelstraat.nl modeshopper

Vrouw met iPhone is grootste modeshopper

Vrouw met iPhone is grootste modeshopper0 ?php the_title() ?>711 dagen geleden
Geitenwollenwinkel Dutch Retail Experience Awards

Geitenwollenwinkel biedt beste online beleving

Geitenwollenwinkel biedt beste online beleving0 ?php the_title() ?>711 dagen geleden
The Hunting Ensemble De Bosch Winkelstraat.nl

The Hunting Ensemble start met expressverzending via Winkelstraat.nl

The Hunting Ensemble start met expressverzending via Winkelstraat.nl0 ?php the_title() ?>715 dagen geleden
LIDL Heidi Klum

Heidi Klum ontwerpt toegankelijke mode voor Lidl

Heidi Klum ontwerpt toegankelijke mode voor Lidl0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>750 dagen geleden
LENA the fashion library maakt kleding lenen in heel Nederland mogelijk met online library

kledingbibliotheek LENA gaat landelijk met online leensysteem

kledingbibliotheek LENA gaat landelijk met online leensysteem0 ?php the_title() ?>805 dagen geleden
Little Indians nu ook bij Barneys in New York te koop.

Little Indians tussen bekende kledingmerken in Amerikaanse Barneys

Little Indians tussen bekende kledingmerken in Amerikaanse Barneys0 ?php the_title() ?>816 dagen geleden
Een verkoopster voor de website United Wardrobe dat zich richt tweedehands op fashion, mode

Online kledingkast United Wardrobe verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding

Online kledingkast United Wardrobe verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding0 ?php the_title() ?>830 dagen geleden
Een jonge vrouw die posseert met de laatste mode van kleding.nl

Kleding.nl verkocht aan het Australische Mitula

Kleding.nl verkocht aan het Australische Mitula0 ?php the_title() ?>840 dagen geleden
Kimm, Nukuhiva en Verse

Kimm, Nukuhiva en VERSE vertellen het beste verhaal

Kimm, Nukuhiva en VERSE vertellen het beste verhaal0 ?php the_title() ?>879 dagen geleden
Kenzo kleding

Aftellen naar ultieme marketingactie van kledinggigant H & M

Aftellen naar ultieme marketingactie van kledinggigant H & M0 ?php the_title() ?>981 dagen geleden
Bellamy Gallery

Kledingmerk Bellamy Gallery toont prijs opbouw op prijskaartje

Kledingmerk Bellamy Gallery toont prijs opbouw op prijskaartje0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
The Social Mirror kledingadvies

Modevloggers geven eerlijk kledingadvies via The Social Mirror op Hoog Catherijne

Modevloggers geven eerlijk kledingadvies via The Social Mirror op Hoog Catherijne0 ?php the_title() ?>1004 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!