Home | retail | Online specialisten nog altijd beter dan de online supermarkten

Online specialisten nog altijd beter dan de online supermarkten

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 03/08/2017 om 11:31

GfK onderzocht voor Formule rapport E-commerce ervaringen en Online Shopper Journey bij 19 webshops, online specialisten doen het beter als supermarkten.

GfK brengt in het vorige maand uitgebrachte GfK Formule rapport E-commerce in FMCG 2017 feiten en meningen over online verkoop van het supermarktassortiment in kaart. Behalve de supermarktketens die online verkopen, is ook gekeken naar online drogisterijen, online warenhuizen, via het web verkopende drogisterijen en specialisten zoals Wijnvoordeel.nl en Zooplus.nl. Het rapport biedt inzicht in de klantwaardering van 19 webshops op totaal niveau, maar ook voor 20 aspecten van de Online Shopper Journey.

Aan de hand van een groot aantal aspecten zijn vijf stadia van de zogenoemde shopping journey benoemd. Het gaat daarbij om Oriëntatie, Selectie, Transactie, Levering en Service. De beoordelingen zijn gegeven op een schaal van één tot en met zeven. Er is gevraagd naar de ervaringen bij Albert Heijn, Jumbo, Picnic, Ecoplaza, Deen, Plus, Hoogvliet, Coop, Kruidvat, Drogisterij.net, DeOnlineDrogist, Body&Fit, deWijnbeurs, Wijnvoordeel, Nespresso, Zooplus, Bol, Hema en Wehkamp.

”De Nederlandse supermarkten zijn bezig met een inhaalslag,” zegt Marcel Temminghoff van GfK, één van de opstellers van het rapport. ”De specialty shops, bedrijven die alleen online actief zijn met een gespecialiseerd assortiment, doen het nog steeds beter. Maar supermarkten doen het in de ogen van de consument beter ten opzichte van vorig jaar. Vooral op het gebied van oriëntatie, het gemak van de website en de levering van de boodschappen, zijn supermarkten erop vooruit gegaan ten opzichte van vorig jaar.”

Supermarkten hadden op veel terreinen ook een flinke achterstand op andere online verkopers van boodschappen en de inhaalrace is nog niet afgelopen. Op een schaal van één tot zeven scoren supermarkten als collectief 5,5 tegen een 5,8 voor de specialty shops en een 5,7 voor de online warenhuizen. Vooral bij aspecten rondom de transactie, het daadwerkelijk bestellen en betalen van de boodschappen blijven supermarkten behoorlijk achter bij de concurrentie.

Dat online specialisten het nog beter doen dan de online supermarkten is voor GfK geen verrassing. Danny van den Burg, die de resultaten van het onderzoek heeft gepresenteerd tijdens het Food en E-commercecongres: ”Van de Nederlandse supermarkten is Albert Heijn het langste bezig en die doen het goed. Maar je ziet dat specialty shops, die van buiten de branche komen, het spel online beter door hebben.”

Op dat vlak vormt Picnic ook nog een belangrijk addertje onder het gras bij de hogere waarderingen voor online supermarkten. ”Picnic is feitelijk ook een specialty shops, maar omdat zij een compleet assortiment hebben, vallen ze bij ons onder de supermarkten. We zien dat Picnic het op alle fronten beter doet dan concurrerende supermarkten. Uitzondering is het onderdeel: Selectie,” legt Van den Burg uit.

”Picnic trekt het gemiddelde omhoog,” vult Temminghoff aan. ”Vooral als je kijkt naar oriëntatie en transactie doet ze het veel beter dan de overige supermarkten. Voor selectie krijgt ze inderdaad een relatief lage score, maar dat cijfer is nog steeds gelijk aan dat van de andere supermarkten. Het is vooral de score voor de grootte van het assortiment die ervoor zorgt dat Picnic op selectie minder scoort.”

Er is nog een opmerkelijke conclusie. ”Ondanks de uitbreiding van hun marktgebied heeft Picnic zich dit jaar op bijna alle terreinen verbeterd. De waarderingen zijn gestegen,” vertelt Temminghoff. Onder meer op het gebied van levering doet de nieuwkomer het veel beter dan andere supermarkten. Van den Burg: ”Dat heeft niet alleen te maken met de gratis bezorging zoals veel gedacht wordt, al stellen klanten dat wel heel erg op prijs. Ze krijgen bijvoorbeeld ook een significant hoger cijfer voor goede en complete bezorging dan de andere online supermarkten.”

Supermarkten komen, mede door Picnic, dus een stuk beter uit het rapport dan vorig jaar. Ook de prestaties van websupers zijn sterk verbeterd, zo blijkt uit het rapport. Waar de totale markt voor online boodschappen met 34 procent toenam tot 2,9 procent van de markt, groeiden de online supermarkten met 80 procent naar 2,1 procent. Kortom: supermarkten pakken een veel groter stuk van de totale online omzettaart dan een jaar eerder. Temminghoff: ”Ook daar zijn supermarkten bezig met een inhaalslag. Dat is ook logisch gezien het feit dat steeds meer supermarktketens online actief worden of hun markt uitbouwen. Kijk alleen maar naar wat bijvoorbeeld Jumbo doet.”

Tags

Danny van den BurgDanny van den Burg Marcel TemminghoffMarcel Temminghoff ZooplusZooplus Online Shopper JourneyOnline Shopper Journey lbert Heijnlbert Heijn EcoplazaEcoplaza DeOnlineDrogistDeOnlineDrogist Body&FitBody&Fit deWijnbeursdeWijnbeurs WijnvoordeelWijnvoordeel Drogisterij.netDrogisterij.net DEENDEEN BOLBOL HoogvlietHoogvliet PicnicPicnic CoopCoop PLUSPLUS wehkampwehkamp NespressoNespresso KruidvatKruidvat GfKGfK HEMAHEMA jumbojumbo

Comments

Kenmerken

Dirk biedt klanten op de door Snakeware vernieuwde website het assortiment online. De 75-jarige supermarktketen ontwikkelt daarnaast eigen app.

Nog niet bestellen met digitaal boodschappenlijstje bij Dirk

Nog niet bestellen met digitaal boodschappenlijstje bij Dirk0 ?php the_title() ?>347 dagen geleden
Nespresso en Caran d’Ache bewijzen dat aluminium recyclebaar is. De nieuwe 849 Nespresso-balpen is gemaakt van gebruikte koffiecapsules en is onderdeel van de Caran d'Ache Office-collectie. De samenwerking is onderdeel van het Second Life-project van Nespresso. Door te laten zien hoe koffiecapsules een tweede leven krijgen, hopen de partijen het recyclen van aluminium capsules aantrekkelijker te maken.

Caran d’Ache presenteert Nespresso-balpen van gebruikte koffiecapsules

Caran d’Ache presenteert Nespresso-balpen van gebruikte koffiecapsules0 ?php the_title() ?>358 dagen geleden
De sterke groei van online bestedingen in productcategorie Food/Nearfood bewijst volgens Thuiswinkel Waarborg dat populariteit van online supermarkten nog steeds in de lift zit. Dankzij groeiend en verbeterd online aanbod van nieuwe partijen en reguliere supermarkten bestellen steeds meer consumenten de dagelijkse boodschappen via internet.

42% meer online bestedingen aan food doet online supermarkten groeien

42% meer online bestedingen aan food doet online supermarkten groeien0 ?php the_title() ?>369 dagen geleden
Autocoureur Max Verstappen speelt vanaf deze week weer de hoofdrol in een reclame campagne van Jumbo. De commercial promoot de Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen. Klanten van Jumbo kunnen vanaf 25 april bij aankoop van diverse actieproducten gratis duinkaarten krijgen voor dit grootste familie race-evenement van Nederland.

Max Verstappen promoot Jumbo Racedagen in nieuwe commercial

Max Verstappen promoot Jumbo Racedagen in nieuwe commercial0 ?php the_title() ?>392 dagen geleden
Pets Place biedt het gehele assortiment erf- en huisdierproducten voortaan ook aan via bol.com. Bol is hiermee het eerste externe online winkelplatform waar Pets Place mee samenwerkt naast de eigen fysieke winkels en webwinkel. Met deze samenwerking treedt Pets Place ook toe tot de Belgische markt en krijgen Nederlandse en Belgische klanten online toegang tot een nog breder assortiment dierartikelen.

Pets Place gaat samenwerking aan met bol

Pets Place gaat samenwerking aan met bol0 ?php the_title() ?>399 dagen geleden
Met de Rappie app stellen Albert Heijn en bezorgdienst Superbuddy klanten in Rotterdam in staat nog rap en flexibel boodschappen te doen.

Albert Heijn en Superbuddy bezorgen heel rap in Rotterdam

Albert Heijn en Superbuddy bezorgen heel rap in Rotterdam0 ?php the_title() ?>525 dagen geleden
Terwijl de grote supermarkten als Jumbo, Albert Heijn en Plus hun nieuwe, stemmige kerstreclames uit hebben gebracht blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates dat een kwart van de Nederlanders dit jaar hun boodschappen voor de kerstdagen online doet. 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, doen dit jaar ook hun kerstboodschappen online. 17,4% van de ondervraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via internet bestellen heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

Kerstboodschappen door kwart Nederlanders online besteld

Kerstboodschappen door kwart Nederlanders online besteld0 ?php the_title() ?>530 dagen geleden
De Rotterdamse wijk Overschie werd al bediend, maar vanaf januari zal Picnic vrijwel in geheel Rotterdam bezorgen. Alsook Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk aan den IJssel. De duurzame, elektrische wagentjes zullen de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs in het grootste deel van de Maasstad bezorgen, de Maatstad is daarmee de grootste stad wordt waar Picnic actief is. De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van de innovatieve dienst. 

Rotterdam wordt de grootste stad waar Picnic gaat bezorgen

Rotterdam wordt de grootste stad waar Picnic gaat bezorgen0 ?php the_title() ?>539 dagen geleden
Vooral zakelijke bestellingen zorgen voor groei van online supermarkten. Vooral producten van grote A-merken als Coca-Cola en Unilever worden besteld.

Zakelijke klant drijft online groei van supermarkten op

Zakelijke klant drijft online groei van supermarkten op0 ?php the_title() ?>540 dagen geleden
De Nederlandse webwinkels drogisterij.net en topvitamins.nl geven daarom samen met online winkelcentrum beslist.nl antwoord op de vraag: Hoe richt je je bedrijf in op basis van dit nieuwe klantgedrag?

Hoe Drogisterij.net en topvitamins.nl platforms strategisch inzetten

Hoe Drogisterij.net en topvitamins.nl platforms strategisch inzetten0 ?php the_title() ?>574 dagen geleden
Met de  bakfiets Urban Arrow en een Stint Cargo test PLUS nieuwe manieren om op duurzame wijze boodschappen te bezorgen. De pilot is een uitbreiding op de huidige vloot van duurzame transportmiddelen. De vervoersmiddelen worden ingezet voor de reguliere e-commerce service en voor PLUS Express, een service waarbij bestellingen van klanten nog dezelfde dag worden bezorgd. Deze stap zet PLUS als Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland om de bedrijfsvoering nog verder te verduurzamen.

PLUS gaat duurzaam bezorgen met Urban Arrow bakfiets en Stint Cargo

PLUS gaat duurzaam bezorgen met Urban Arrow bakfiets en Stint Cargo0 ?php the_title() ?>587 dagen geleden

Jan Linders is Best Gewaardeerde Supermarkt in Vers

Jan Linders is Best Gewaardeerde Supermarkt in Vers0 ?php the_title() ?>601 dagen geleden

Blog: 5 voordelen van een shopping app

Blog: 5 voordelen van een shopping app0 ?php the_title() ?>615 dagen geleden
Jumbo heeft eerste halfjaar van 2017 uitstekend gepresteerd. De consumentenomzet steeg met 4,7% naar € 3,757 miljard. De online omzet is meer dan verdubbeld

Online omzet Jumbo meer dan verdubbeld

Online omzet Jumbo meer dan verdubbeld0 ?php the_title() ?>630 dagen geleden
Online supermarkt Picnic bouwt een nieuw, duurzaam distributiecentrum in Utrecht Lage Weide. het centrum is nodig vanwege de snelle groei van de websuper.

Websuper Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

Websuper Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht0 ?php the_title() ?>644 dagen geleden
DeBijenkorf.nl Aankopen die op DeBijenkorf.nl worden gedaan zullen gratis worden bezorgd. Ook krijgt de klant de mogelijkheid om voor bezorging op afspraak te kiezen.

DeBijenkorf.nl gaat gratis bezorgen en introduceert bezorgen op afspraak

DeBijenkorf.nl gaat gratis bezorgen en introduceert bezorgen op afspraak0 ?php the_title() ?>651 dagen geleden
Tweede kwartaal van 2017 2,8% van totale supermarktomzet online. Groter gedeelte van supermarktbestedingen online en laten bezorgen in plaats van ophalen.

Steeds groter gedeelte van supermarktbestedingen online

Steeds groter gedeelte van supermarktbestedingen online0 ?php the_title() ?>655 dagen geleden
Studenten Universiteit

Marktonderzoeksbureau GfK werkt samen met Hogeschool van Amsterdam

Marktonderzoeksbureau GfK werkt samen met Hogeschool van Amsterdam0 ?php the_title() ?>847 dagen geleden
Kimm, Nukuhiva en Verse

Kimm, Nukuhiva en VERSE vertellen het beste verhaal

Kimm, Nukuhiva en VERSE vertellen het beste verhaal0 ?php the_title() ?>848 dagen geleden
Quinoasalade ah

Albert Heijn winnaar van het laatste GfK Kerstrapport 2016

Albert Heijn winnaar van het laatste GfK Kerstrapport 20160 ?php the_title() ?>882 dagen geleden
Bas de Vos

GfK benoemt Bas de Vos tot Global Product Lead/Industry Lead Media

GfK benoemt Bas de Vos tot Global Product Lead/Industry Lead Media0 ?php the_title() ?>900 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!