Home | retail | Omzet online supermarkten passeert de € 1 miljard grens in 2017

Omzet online supermarkten passeert de € 1 miljard grens in 2017

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 12/10/2017 om 17:19

Van de totale supermarktomzet in 2017 (prognose € 35,53 miljard) wordt naar verwachting 2,9% online door de huishoudens uitgegeven. Daarmee passeert de online supermarktomzet de € 1 miljard omzet grens, mede doordat bijna 1 op de 6 huishoudens wel eens online in de supermarkt bestellen.

Van de totale supermarktomzet in 2017 (prognose € 35,53 miljard) wordt naar verwachting 2,9% online door de huishoudens uitgegeven. Daarmee passeert de online supermarktomzet de € 1 miljard grens, mede doordat bijna 1 op de 6 huishoudens wel eens online in de supermarkt bestellen. De supermarktomzet is in september met 4,4% gestegen naar € 2,71 miljard (€2,60 miljard in september 2016). De supermarkt omzet is in de eerste negen maanden van dit jaar met 2,7% gestegen naar € 26,39 miljard (€ 25,68 miljard in 2016). Per kassabon werd er 5,6% meer afgerekend (€ 22,36 in 2016 en € 23,62 in 2017).

Voor 2017 maar ook voor 2018 verwacht GfK dat de supermarkten een omzetgroei van 3% kunnen realiseren.

Met Kerst en Oud & Nieuw wordt een nieuwe omzetpiek verwacht. De gemiddelde weekomzet zal in de laatste twee weken van december 2017 naar verwachting uitkomen op € 779 miljoen. Dit is een groei van 3% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. 1e kerstdag en Nieuwjaar vallen allebei op een maandag waardoor veel consumenten gebruik zullen maken van de zondag om inkopen te doen.

Vooral de traditionele assortimentsgroepen wild, kerstbrood en oliebollen zullen weer goed verkopen tijdens de
laatste 2 weken van december, maar ook schaal- en schelpdieren, toast, banket, ijsdesserts, dessertproducten en
voorgebakken brood worden beduidend vaker dan gemiddeld in deze weken gekocht.

Tags

online boodschappenonline boodschappen online supermarktonline supermarkt onlineonline GfKGfK supermarktsupermarkt

Comments

Kenmerken

De sterke groei van online bestedingen in productcategorie Food/Nearfood bewijst volgens Thuiswinkel Waarborg dat populariteit van online supermarkten nog steeds in de lift zit. Dankzij groeiend en verbeterd online aanbod van nieuwe partijen en reguliere supermarkten bestellen steeds meer consumenten de dagelijkse boodschappen via internet.

42% meer online bestedingen aan food doet online supermarkten groeien

42% meer online bestedingen aan food doet online supermarkten groeien0 ?php the_title() ?>619 dagen geleden
De twee belangrijkste online supermarkten zijn Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn blijft online marktleider met een geschat marktaandeel van 58% (vergelijkbaar met een jaar geleden: 58%). Het online marktaandeel van Jumbo is in een jaar tijd toegenomen van 14% naar 22%. Jumbo neemt daarmee een tweede positie in, maar heeft het verschil met Albert Heijn verkleind.

Aandeel online supermarktomzet blijft bescheiden met 1,6%

Aandeel online supermarktomzet blijft bescheiden met 1,6%0 ?php the_title() ?>746 dagen geleden
De supermarktomzet is in 2017 gestegen met 3,2% naar € 35,58 miljard (€ 34,49 miljard in 2016). Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3% meer afgerekend (€ 22,53 in 2016 en € 23,91 in 2017). Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9%. De online omzet steeg in 2017 met 48% (t/m week 48). De online supermarktomzet was bijna € 1,1 miljard in 2017.

Omzetgroei van 3,2% voor supermarkten

Omzetgroei van 3,2% voor supermarkten0 ?php the_title() ?>752 dagen geleden
Vooral zakelijke bestellingen zorgen voor groei van online supermarkten. Vooral producten van grote A-merken als Coca-Cola en Unilever worden besteld.

Zakelijke klant drijft online groei van supermarkten op

Zakelijke klant drijft online groei van supermarkten op0 ?php the_title() ?>790 dagen geleden
Met de  bakfiets Urban Arrow en een Stint Cargo test PLUS nieuwe manieren om op duurzame wijze boodschappen te bezorgen. De pilot is een uitbreiding op de huidige vloot van duurzame transportmiddelen. De vervoersmiddelen worden ingezet voor de reguliere e-commerce service en voor PLUS Express, een service waarbij bestellingen van klanten nog dezelfde dag worden bezorgd. Deze stap zet PLUS als Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland om de bedrijfsvoering nog verder te verduurzamen.

PLUS gaat duurzaam bezorgen met Urban Arrow bakfiets en Stint Cargo

PLUS gaat duurzaam bezorgen met Urban Arrow bakfiets en Stint Cargo0 ?php the_title() ?>837 dagen geleden
Blokker benoemt retail-marketeer en strateeg Bas Verheijen (C1000, Albert Heijn, Ahold, Procter & Gamble en Picnic) tot directeur Marketing & Formule.

Blokker benoemt Bas Verheijen tot Directeur Marketing & Formule

Blokker benoemt Bas Verheijen tot Directeur Marketing & Formule0 ?php the_title() ?>849 dagen geleden
Doritos heeft de GfK Shopper Marketing Award 2017 heeft gewonnen. De GfK Shopper Marketing Award wordt jaarlijks uitgereikt aan het merk dat zich op de meest positieve manier heeft onderscheiden op het gebied van shopper marketing binnen de FMCG branche. Doritos ontvangt de prijs voor haar A vs B shopper marketing campagne, waarbij de shopper werd uitgedaagd om twee smaken te testen en de minst favoriete smaak op een zo creatief mogelijke manier te vernietigen. De prijs is dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt. Doritos was samen met Oreo en BiFi genomineerd door de vakjury.

Doritos wint GfK Shopper Marketing Award 2017

Doritos wint GfK Shopper Marketing Award 20170 ?php the_title() ?>857 dagen geleden
De supermarktomzet is 2,4% gestegen. De omzet per kassabon stijgt door duurdere producten en toename van de online aankopen met een hoge bonwaarde.

Omzet supermarkten stijgt door duurdere producten en toename online aankopen

Omzet supermarkten stijgt door duurdere producten en toename online aankopen0 ?php the_title() ?>863 dagen geleden
GfK Shopper Marketing Award is bestemd voor merk dat zich positieve onderscheidt op het gebied van shopper marketing. BiFi, Doritos en Oreo genomineerd.

BiFi, Doritos en Oreo zijn genomineerd voor GfK Shopper Marketing Award

BiFi, Doritos en Oreo zijn genomineerd voor GfK Shopper Marketing Award0 ?php the_title() ?>867 dagen geleden
De rechtbank te Amsterdam heeft Max Verstappen in het gelijk gesteld en geoordeeld dat Picnic het portret van Max niet had mogen gebruiken.

Max Verstappen wint rechtszaak tegen supermarkt Picnic

Max Verstappen wint rechtszaak tegen supermarkt Picnic0 ?php the_title() ?>872 dagen geleden
In tweede kwartaal is de productcategorie Speelgoed snelste stijger qua online bestedingen blijkt uit preview van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Online bestedingen groeien het snelst binnen speelgoed

Online bestedingen groeien het snelst binnen speelgoed0 ?php the_title() ?>899 dagen geleden
Tweede kwartaal van 2017 2,8% van totale supermarktomzet online. Groter gedeelte van supermarktbestedingen online en laten bezorgen in plaats van ophalen.

Steeds groter gedeelte van supermarktbestedingen online

Steeds groter gedeelte van supermarktbestedingen online0 ?php the_title() ?>905 dagen geleden
GfK onderzocht voor Formule rapport E-commerce ervaringen en Online Shopper Journey bij 19 webshops, online specialisten doen het beter als supermarkten.

Online specialisten nog altijd beter dan de online supermarkten

Online specialisten nog altijd beter dan de online supermarkten0 ?php the_title() ?>906 dagen geleden
Telecompaper blikt vanwege tien jaar Consumer Insights terug op online aankopen. Het aantal Nederlanders dat via internet koopt steeg 240 procent.

240 procent groei van aantal online shoppers in 10 jaar tijd

240 procent groei van aantal online shoppers in 10 jaar tijd0 ?php the_title() ?>906 dagen geleden
Albert Heijn opent dit najaar nieuw logistiek centrum in Eindhoven. Voor bestellingen bij klanten thuis, en distributie naar Pick Up Points in het Zuiden.

Albert Heijn opent vierde logistiek centrum voor online groei in het zuiden

Albert Heijn opent vierde logistiek centrum voor online groei in het zuiden0 ?php the_title() ?>908 dagen geleden
Coop boekt succesvol jubileum door nieuwe televisiecampagne en e-commerce

Coop en Incentro bundelen krachten voor doorontwikkeling online platform

Coop en Incentro bundelen krachten voor doorontwikkeling online platform0 ?php the_title() ?>909 dagen geleden
InRetail voorspelde een omzetgroei woonwinkels (5%), mode en schoenen (2%) en sport (2,5%). Mode- en schoenretailers presteren boven verwachting.

Schoenretailers boeken 5,4% meer omzet in eerste helft 2017

Schoenretailers boeken 5,4% meer omzet in eerste helft 20170 ?php the_title() ?>913 dagen geleden
Picnic groeit ten koste van supermarkten

Picnic groeit ten koste van supermarkten

Picnic groeit ten koste van supermarkten0 ?php the_title() ?>923 dagen geleden
SPAR lanceert een nieuw online platform. Zodra de klant een winkel heeft geselecteerd komt het gezicht van de ondernemer letterlijk in beeld.

SPAR lanceert een nieuw online platform

SPAR lanceert een nieuw online platform0 ?php the_title() ?>927 dagen geleden
donderdag RTB House

Donderdag is het piekmoment waarop men het meest online koopt

Donderdag is het piekmoment waarop men het meest online koopt0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
Street scooter jumbo groningen utrecht

Jumbo bezorgt online bestelde boodschappen met elektrische street scooter

Jumbo bezorgt online bestelde boodschappen met elektrische street scooter0 ?php the_title() ?>943 dagen geleden
Picnic Oogfonds

Picnic wil apps toegankelijker maken voor slechtzienden

Picnic wil apps toegankelijker maken voor slechtzienden0 ?php the_title() ?>956 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>978 dagen geleden
Jumbo Hiiper Albert Heijn Dekamarkt

Geen online boodschappen in Noordelijk Nederland

Geen online boodschappen in Noordelijk Nederland0 ?php the_title() ?>984 dagen geleden
Picnic online supermarkt Overschie Vlaardingen Schiedam

Online supermarkt Picnic gaat wijk voor wijk uitbreiden in Rotterdam

Online supermarkt Picnic gaat wijk voor wijk uitbreiden in Rotterdam0 ?php the_title() ?>992 dagen geleden
KdG retail supermarkt

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten0 ?php the_title() ?>998 dagen geleden
Picnic Online Supermarkt

Picnic breidt uit naar Houten, Nieuwegein en IJsselstein

Picnic breidt uit naar Houten, Nieuwegein en IJsselstein0 ?php the_title() ?>1006 dagen geleden
Albert Heijn Hiku

Koelkastmagneet stelt boodschappenlijstje samen

Koelkastmagneet stelt boodschappenlijstje samen0 ?php the_title() ?>1018 dagen geleden
Het online bezorgplatform voor boodschappen, SuperBuddy, is vanaf heden operationeel in Utrecht.

SuperBuddy, online bezorgplatform voor boodschappen, ook in Utrecht

SuperBuddy, online bezorgplatform voor boodschappen, ook in Utrecht0 ?php the_title() ?>1020 dagen geleden
Exterion Media introduceert als eerste OOH exploitant de 'Cabri' - See more at: http://www.exterionmedia.com/nl/over-ons/nieuws/exterion-media-introduceert-cabri/#sthash.tlT4Jcq0.dpuf

Zelfrijdende winkelwagen, introductie Cabri en DeOnlineDrogist.nl start nachtlevering

Zelfrijdende winkelwagen, introductie Cabri en DeOnlineDrogist.nl start nachtlevering0 ?php the_title() ?>1031 dagen geleden
Online supermarkt Picnic breidt uit naar Den Haag

Online supermarkt Picnic breidt uit naar Den Haag

Online supermarkt Picnic breidt uit naar Den Haag0 ?php the_title() ?>1032 dagen geleden
De tijdelijke winkel van Jumbo aan Witte de Withstraat in Rotterdam

Jumbo opent tijdelijke winkel aan Witte de Withstraat te Rotterdam

Jumbo opent tijdelijke winkel aan Witte de Withstraat te Rotterdam0 ?php the_title() ?>1058 dagen geleden
Studenten Universiteit

Marktonderzoeksbureau GfK werkt samen met Hogeschool van Amsterdam

Marktonderzoeksbureau GfK werkt samen met Hogeschool van Amsterdam0 ?php the_title() ?>1097 dagen geleden
Allerhande kerstfestival

AH: Ruim 20 procent meer kerstboodschappen online dan vorig jaar

AH: Ruim 20 procent meer kerstboodschappen online dan vorig jaar0 ?php the_title() ?>1130 dagen geleden
Quinoasalade ah

Albert Heijn winnaar van het laatste GfK Kerstrapport 2016

Albert Heijn winnaar van het laatste GfK Kerstrapport 20160 ?php the_title() ?>1132 dagen geleden
Oude vrouw

Ouderen slaan toe in de supermarkt

Ouderen slaan toe in de supermarkt0 ?php the_title() ?>1143 dagen geleden
Bas de Vos

GfK benoemt Bas de Vos tot Global Product Lead/Industry Lead Media

GfK benoemt Bas de Vos tot Global Product Lead/Industry Lead Media0 ?php the_title() ?>1150 dagen geleden
Albert Heijn aller harde box bus

Albert Heijn heeft de beste reputatie op social media

Albert Heijn heeft de beste reputatie op social media0 ?php the_title() ?>1201 dagen geleden
Jumbo thuisbezorger

Jumbo investeert opnieuw in het e-commercekanaal

Jumbo investeert opnieuw in het e-commercekanaal0 ?php the_title() ?>1220 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!