Home | retail | Omoda zet al tien jaar innovatieve stappen

Omoda zet al tien jaar innovatieve stappen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 07/03/2017 om 16:23

Een van de innovatie designs van de winkels van Omoda

De overgrootvader van de huidige eigenaren van Omoda, de gebroeders Lourus en Wilhelm Verton, stond in 1876 al ingeschreven als schoenmaker in het Zeeuwse Burgh. De grootvader ging met paard en wagen langs boerderijen om zijn schoenen te verkopen. Wanneer zijn collectie niet naar wens was, konden klanten andere paren bestellen, die hij vervolgens thuisbezorgde.

Later ruilde hij zijn paard en wagen in voor een T-Ford, waar hij een stationcar van had laten maken. 1961 opende vader Lourus Jan Verton een schoenenwinkel in Zierikzee onder de naam Verton Schoenen. Er volgden nog vele filialen in Zuid-West Nederland en in 2000 werd op initiatief van de inmiddels tot het bedrijf toegetreden zoons de naam veranderd in Omoda.

In 2007 lanceerde Omoda op 10 maart als eerste schoenenwinkel een webshop. Nog t/m vrijdag maart wordt het jubileum gevierd met acties.

Ook in België (2008), Duitsland (2010) en Oostenrijk (2014) is inmiddels een online shop op maat. Daarnaast is het sinds enkele jaren mogelijk om wereldwijd te bestellen en bezorgen via Omoda.com.

Omoda werkt met gedetailleerde productbeschrijvingen, hoge kwaliteit fotografie, stylingtips en informatieve video’s. Daarnaast biedt Omoda gratis verzending en retour aan, om de drempel nog lager te maken. De website een succesvol verkoopkanaal. Dat klanten blij zijn met de keuze voor een online shop, blijkt uit de vele prijzen die de schoenenretailer binnensleepte. In 2011, 2012 en 2013 won Omoda drie keer op rij de Thuiswinkel Awards. Daarnaast scoort Omoda een blijvende hoge NPS-score van 76 die wordt gemeten onder klanten die een online aankoop hebben gedaan.

’’Wij hebben nu nog steeds een voorsprong doordat wij ooit de eerste waren,’’ geeft Gertie Bin, verantwoordelijk voor de marketing bij Omoda aan. ’’Maar al die tijd hebben we altijd nieuwe ontwikkelingen omarmd en doorgevoerd. Zelfs ten tijde van de crisis bleven we innoveren. Dat is mogelijk omdat we in tegenstelling tot de echt grote spelers een flexibele organisatie zijn. We kunnen snel schakelen en alles uitproberen. Als de opvolger van snapchat voorbij komt, zitten we er al heel snel op.’’

Bin geeft aan dat er de komende periode vooral op drie ontwikkelingen wordt ingezet. Ten eerste op personalisatie via Salesforce Marketing Cloud. ’’Dat biedt ons straks de mogelijkheid om onze klanten op elk moment te begeleiden tijdens hun customer journey. Ook gaan we ons loyaliteitsprogramma Club Omoda aanpakken en de data die daar beschikbaar is beter benutten.’’

Omdat ze ook bij Omoda merken dat de consument steeds meer per mobiel opereert zal daar ook op ingezet worden. ‘’Ruim de helft van ons digitale verkeer komt via mobiel. Daarom gaan we onze app door ontwikkelen.’’

’’Uiteraard blijven we ook fysieke winkels openen,’’ zegt Bin. Inmiddels zijn er achttien vestigingen in steden zoals Rotterdam, Goes, Zierikzee, Antwerpen, Gouda, Dordrecht, Breda en Amersfoort. ’’Elk jaar openen we een nieuwe winkel. We maken binnenkort bekend waar ons nieuwe filiaal komt!’’

De online shop en fysieke winkels versterken elkaar. Via de online shop en de onlangs gelanceerde Omoda App kunnen klanten direct bestellen, maar ook reserveren in de inmiddels achttien winkels. Andersom kunnen in de winkel, bij afwezigheid van maat of kleur, artikelen direct naar de klant thuis worden gestuurd. Via de app is het mogelijk de barcode van schoenen te scannen en deze direct op te nemen in een favorietenlijst. Om vervolgens thuis de voorgenomen aankoop in detail te bekijken, overwegen en alsnog direct te shoppen.

Tags

Club OmodaClub Omoda customercustomer Salesforce Marketing CloudSalesforce Marketing Cloud jubileumjubileum personalisatiepersonalisatie onlineonline Thuiswinkel AwardsThuiswinkel Awards OmodaOmoda webshopwebshop

Comments

Kenmerken

KNVB heeft de DDMA Customer Data Award 2017 gewonnen. De ingezonden case van de voetbalbond werd door de jury uitverkozen boven die van de andere genomineerden: Vacanceselect, Manutan en Bilderberg Hotels. De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. De prestigieuze prijs is een waardering voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De genomineerden zijn door een vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

KNVB scoort met DDMA Customer Data Award 2017

KNVB scoort met DDMA Customer Data Award 20170 ?php the_title() ?>632 dagen geleden
Salesforce en Google, beide leiders op het gebied van cloud-computing, hebben tijdens Dreamforce een nieuw strategische partnership aangekondigd om slimmere, gezamenlijke ervaringen aan klanten te kunnen bieden.

Salesforce en Google gaan samenwerken

Salesforce en Google gaan samenwerken0 ?php the_title() ?>648 dagen geleden
Whizpr en Deepr voortaan verder met één eigenaar

Whizpr en Deepr voortaan verder met één eigenaar

Whizpr en Deepr voortaan verder met één eigenaar0 ?php the_title() ?>653 dagen geleden
Salesforce, marktleider op het gebied van CRM, verwacht dat Black Friday de drukste online shopping-dag ooit zal worden in de Verenigde Staten

Black Friday wordt drukste online shopping-dag ooit

Black Friday wordt drukste online shopping-dag ooit0 ?php the_title() ?>666 dagen geleden
Omoda en styliste Manon Meijers lanceren een speciale selectie laarzen. De Omoda X Manon-selectie bestaat uit negen modellen.

Omoda lanceert schoenenlijn met stylist Manon Meijers

Omoda lanceert schoenenlijn met stylist Manon Meijers0 ?php the_title() ?>698 dagen geleden
e app toont acties van de winkels en horeca in de directe omgeving op de mobiele telefoon, gebaseerd op de huidige of geplande GPS positie. E

Nieuwe app Dloky laat kleine winkels beter concurreren

Nieuwe app Dloky laat kleine winkels beter concurreren0 ?php the_title() ?>738 dagen geleden
DeBijenkorf.nl Aankopen die op DeBijenkorf.nl worden gedaan zullen gratis worden bezorgd. Ook krijgt de klant de mogelijkheid om voor bezorging op afspraak te kiezen.

DeBijenkorf.nl gaat gratis bezorgen en introduceert bezorgen op afspraak

DeBijenkorf.nl gaat gratis bezorgen en introduceert bezorgen op afspraak0 ?php the_title() ?>739 dagen geleden
Dutch Retail Experience Awards

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>810 dagen geleden
Politie snapchat snap

Politie Weert op Snapchat!

Politie Weert op Snapchat!0 ?php the_title() ?>813 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>816 dagen geleden
Omoda lanceert nieuwe campagne

Omoda wint BeCommerce Award in categorie Shoes

Omoda wint BeCommerce Award in categorie Shoes0 ?php the_title() ?>820 dagen geleden
Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab0 ?php the_title() ?>824 dagen geleden
KdG retail supermarkt

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten0 ?php the_title() ?>836 dagen geleden
Omoda lanceert nieuwe campagne

Omoda lanceert samen met Alfred nieuwe campagne: New shoes new you

Omoda lanceert samen met Alfred nieuwe campagne: New shoes new you0 ?php the_title() ?>857 dagen geleden
De Dutch Retail Experience Awards is een landelijke retailprijs voor de modezaken die hun winkelbeleving neerzetten op basis van de pijlers authenticiteit en duurzaamheid. Deze Award is in 2012 in het leven geroepen om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen en te stimuleren. Waarmee we de retailers inspiratie en goede voorbeelden geven van winkels die duurzaamheid in hun beleid verweven hebben.

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!0 ?php the_title() ?>851 dagen geleden
vanHaren

vanHaren verkoopt online en in de winkels 6,8 miljoen paar schoenen

vanHaren verkoopt online en in de winkels 6,8 miljoen paar schoenen0 ?php the_title() ?>870 dagen geleden
De achterkant van een auto waar wordt getanked met de nieuwe Tankey app.

Klanten energiedirect.nl tanken goedkoper met Tankey app

Klanten energiedirect.nl tanken goedkoper met Tankey app0 ?php the_title() ?>872 dagen geleden
Shopping Awards Coolblue Omoda DHL

Coolblue, Omoda, Independer.nl en AH.nl zijn excellent online

Coolblue, Omoda, Independer.nl en AH.nl zijn excellent online0 ?php the_title() ?>876 dagen geleden
90% ergert aan kleding collega

Bijna 90% ergert zich wel eens aan de kleding van een collega

Bijna 90% ergert zich wel eens aan de kleding van een collega0 ?php the_title() ?>883 dagen geleden
De winkel van Nelson Schoenen met daarin de collectie die ze gaan verkopen

Nelson Schoenen biedt brede collectie op webzuilen en mobiele kassa’s

Nelson Schoenen biedt brede collectie op webzuilen en mobiele kassa’s0 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
Een winkel met lekkernijen

Tweedeling winkelmarkt zet door in 2016

Tweedeling winkelmarkt zet door in 20160 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
De presentatie over Speakap, de beste retail innovatie van 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 20170 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
Een tevreden klant die heeft gewinkeld bij de Beethovenstraat

Winkeliers Beethovenstraat bezorgen nog dezelfde dag thuis

Winkeliers Beethovenstraat bezorgen nog dezelfde dag thuis0 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
Winkel Jan Bijl

Schoenenverkoop via webshops stijgt met 44%

Schoenenverkoop via webshops stijgt met 44%0 ?php the_title() ?>891 dagen geleden
E-commerce-retail

Online bestedingen passeren de grens van € 20 miljard

Online bestedingen passeren de grens van € 20 miljard0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
Internetbankieren

Grootste omzetgroei bij webshops

Grootste omzetgroei bij webshops0 ?php the_title() ?>898 dagen geleden
Een model van Anna Nooshin

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 2017

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 20170 ?php the_title() ?>899 dagen geleden
Ellie Goulding vanHaren

Ellie Goulding presenteert eerste schoenencollectie bij vanHaren

Ellie Goulding presenteert eerste schoenencollectie bij vanHaren0 ?php the_title() ?>907 dagen geleden
Kleding winkel

Omzetexplosie mode-, schoenen- en sportwinkels

Omzetexplosie mode-, schoenen- en sportwinkels0 ?php the_title() ?>936 dagen geleden
Allstars Omoda

Omoda stuurt schoenen vanuit de winkel naar klanten thuis

Omoda stuurt schoenen vanuit de winkel naar klanten thuis0 ?php the_title() ?>1060 dagen geleden
Welkoop Vriezenveen

Hunkemöller, Welkoop en Shoeby genomineerd als beste winkelketen en webshop

Hunkemöller, Welkoop en Shoeby genomineerd als beste winkelketen en webshop0 ?php the_title() ?>1065 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!