Home | sponsoring | Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle het meest gewaardeerd

Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle het meest gewaardeerd

Geplaatst door Jeroen Veenstra in sponsoring op 13/04/2018 om 11:13

Motivaction vindt dat oogst aan activatiecampagnes rond Olympische Spelen tegenviel. Samsung (SmartSuit), KPN (schaatsstoel) en Gazelle meest gewaardeerd.

De beleving van de Winterspelen in Zuid-Korea lag in Nederland op een wat lager niveau dan rond de drie vorige Olympische Spelen. Het aantal grootschalige Olympische (activatie)campagnes was relatief beperkt, en dat werkte niet mee aan het creëren van een Olympische sfeer in Nederland zelf. De campagnes van Samsung, KPN en Gazelle werden het meest gewaardeerd. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Trendbox powered by Motivaction, in samenwerking met Activate&co, onder 826 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De peiling werd uitgevoerd na afloop van de Winterspelen in PyeongChang.

Het is wat merkwaardig dat de beleving vergeleken met eerdere Spelen wat mat was, want naar objectieve maatstaven gemeten waren de prestaties goed en verliep het evenement rimpelloos. Mogelijk dat de afstand naar PyeongChang een rol speelde, maar zeker is dat er in Nederland zelf géén Olympisch klimaat werd gecreëerd door spraakmakende inhaakcampagnes van retailers of A-merken. Desondanks was circa de helft van de Nederlanders (48%) tamelijk tot zeer geïnteresseerd in het evenement, volgde 59% de berichtgeving daaromheen tamelijk tot zeer goed en voelde tweederde (65%) zich enigszins tot zeer betrokken bij de Nederlandse ploeg. Dit zijn uitkomsten die dicht in de buurt komen bij de beleving van het Nederlands voetbalelftal in hoogtijdagen.

Zeer rijk was de oogst aan Olympische activatiecampagnes niet. Desondanks werd een shortlist van negen campagnes in dit onderzoek door de Nederlandse consument beoordeeld. Overall is Samsung (SmartSuit) dan de duidelijke winnaar, gevolgd door KPN (High Tech schaatsstoel) en Gazelle (Partner van de vrije tijd van TeamNL). Samsung en KPN hebben de meest vernieuwende, en samen met Gazelle ook de meest aantrekkelijke campagnes. Wat betreft passendheid bij het merk en sympathie springt de campagne van Gazelle er echt uit, maar Samsung ondersteunt volgens de consument de sport(ers) dan weer meer.

In dit krachtenveld komen de campagnes van erkende inhakers als Heineken (Holland Heineken House) en Albert Heijn (Stamp potje schaatsen) niet verder dan de middenmoot, terwijl Toyota (Start your impossible) en Jumbo (S’fan muts) de rij sluiten.

In algemene zin meldt slechts 5% van de Nederlanders dat ze op een of andere wijze hebben meegedaan aan een Olympische actie. Dat is een halvering ten opzichte van Rio en Sochi. Veel van de beoordeelde campagnes hadden ook geen actiemechanisme, en richten zich meer op merkbeleving. Vanuit verschillende invalshoeken is dat begrijpelijk, maar de consument wordt daar niet altijd even warm van.

Tijdens de Olympische Spelen presenteerde Gazelle zich als vrijetijdspartner. Het merk ontwierp een speciale stadsfiets in het iconische oranje, de CityGo TeamNL. Hierop verplaatste TeamNL zich in Zuid-Korea. Ook voor de fans was de stadsfiets verkrijgbaar. Gazelle kleedde de campagne aan met een 360 gradenvideo waarin Dorian van Rijsselberghe PyeongChang al fietsend verkende, nog voordat de sporters naar Azië vertrokken. In de video zat een winactie. Via een radiocommercial, een grote online campagne, diverse inhaakadvertenties in de krant kwam de campagne onder de aandacht van het publiek.

Tags

inhaakadvertentiesinhaakadvertenties Dorian van RijsselbergheDorian van Rijsselberghe CityGo TeamNLCityGo TeamNL S’fan mutsS’fan muts SmartSuitSmartSuit High Tech schaatsstoelHigh Tech schaatsstoel PyeongchangPyeongchang ireen wustireen wust Olympische SpelenOlympische Spelen MotivactionMotivaction GazelleGazelle KPNKPN SamsungSamsung ToyotaToyota Albert HeijnAlbert Heijn HeinekenHeineken jumbojumbo teamnlteamnl

Comments

Kenmerken

Samsung en Team Sunweb brengen fans dit wielerseizoen met exclusief foto- en videomateriaal dichterbij hun helden. Zo starten de renners van Team Sunweb tijdens de Tour de France een dagelijkse vlog en krijgen fans via sociale media een uniek kijkje achter de schermen bij de wereldkampioen ploegentijdrit bij zowel de mannen als de vrouwen. De content die Samsung en Team Sunweb hebben ontwikkeld in aanloop naar de Giro d’Italia, is te bekijken via onder andere YouTube. De coureurs van Team Sunweb zullen voor hun vlogs en hun communicatie ondersteund worden met de technologie van Samsung.

Samsung en Team Sunweb brengen fans dichter bij wielerteam met content

Samsung en Team Sunweb brengen fans dichter bij wielerteam met content0 ?php the_title() ?>465 dagen geleden
Quince heeft voor Samsung Augmented Reality-app ontwikkeld voor productintroductie van Quickdrive, app toont de wasmachinetechniek van binnenuit.

Augmented Reality toont nieuwe wasmachinetechniek Samsung van binnenuit

Augmented Reality toont nieuwe wasmachinetechniek Samsung van binnenuit0 ?php the_title() ?>484 dagen geleden
Samen met klanten en technologie-partners start telecom en ICT-dienstverlener KPN in de loop van 2018 vier verschillende (pré) 5G-field labs om daarmee de waarde van 5G toepassingen te ontdekken. Van het testen van slimme antennes in stedelijk gebied tot het onderzoeken van de verbinding van drones voor precisielandbouw, virtual reality in de industrie en zelfrijdende voertuigen. Mede dankzij 5G technologie zullen dit soort toepassingen werkelijkheid worden in Amsterdam Zuidoost, op een boerderij in Drenthe, in de Rotterdamse Haven en op snelwegen nabij Helmond.

KPN gaat samen met klanten 5G ontdekken

KPN gaat samen met klanten 5G ontdekken0 ?php the_title() ?>491 dagen geleden
De Olympisch Kampioen van Pyeongchang op de 1.000 en 1.500 meter heeft in Lulea in Zweden een indrukwekkend snelheidsrecord gevestigd. Schaatsend klokte Nuis in een door Red Bull, SEAT en de TU Eindhoven gecreëerde setting een topsnelheid van liefst 93 kilometer per uur.

Red Bull, SEAT en TU Eindhoven maken Kjeld Nuis snelste man ter wereld op de schaats

Red Bull, SEAT en TU Eindhoven maken Kjeld Nuis snelste man ter wereld op de schaats0 ?php the_title() ?>507 dagen geleden
Gazelle wint met CityGo C3 titel Fiets van het Jaar. Ook Sparta, Klever X Speed, Specialized, Trek, Schwalbe en Velco onderscheiden tijdens fietsbeurzen Bike MOTION en E-bike Xperience in de Jaarbeurs in Utrecht

CityGo van Gazelle is fiets van het jaar, Sparta levert beste E-bike

CityGo van Gazelle is fiets van het jaar, Sparta levert beste E-bike0 ?php the_title() ?>533 dagen geleden
Toyota lanceert wereldwijde campagne: Start Your Impossible in Nederland met Olympisch kampioen schaatsen Ireen Wüst en Paralympisch snowboarder Chris Vos.

Toyota en Etcetera lanceren Start Your Impossible met Ireen Wüst en Chris Vos

Toyota en Etcetera lanceren Start Your Impossible met Ireen Wüst en Chris Vos0 ?php the_title() ?>564 dagen geleden
'Door kinderen te stimuleren te schaatsen, vergroten we de kans dat de nieuwe Sven Kramer ontdekt wordt,' zegt Mark Versteegen, directeur sponsoring van KPN

KPN ontwikkelt hypermoderne schaatsstoel om nieuwe Sven Kramer te ontdekken

KPN ontwikkelt hypermoderne schaatsstoel om nieuwe Sven Kramer te ontdekken0 ?php the_title() ?>576 dagen geleden
Shorttrackers Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting schaatsen op de Olympische Winterspelen in PyeongChang met het Samsung SmartSuit. Het innovatieve schaatspak berekent de afstand van de heupen tot het ijs. Als hun houding niet optimaal is, kan de coach een trilling versturen die de rijder direct bij de pols voelt. Zo kan de schaatser zijn houding onmiddellijk aanpassen.

Samsung helpt shorttrackers naar Olympisch goud 

Samsung helpt shorttrackers naar Olympisch goud 0 ?php the_title() ?>590 dagen geleden
Tijdens het MWG Mediacongres, op 8 februari, wordt link gelegd tussen Nederlandse markt en Azië en Amerika. Ruben Houkes en Jacco ter Schegget spreken.

Ruben Houkes naar MWG Mediacongres

Ruben Houkes naar MWG Mediacongres0 ?php the_title() ?>611 dagen geleden
Google heeft acht attracties toegevoegd aan Google Street View. Aan de hand van 360-graden beelden kan iedereen de toeristische trekpleisters verkennen

Olympisch Stadion, NEMO, Het Scheepvaartmuseum, Melkweg en Efteling op Google Street View

Olympisch Stadion, NEMO, Het Scheepvaartmuseum, Melkweg en Efteling op Google Street View0 ?php the_title() ?>627 dagen geleden
Ruim 60 deelnemers ontvangen een ticket naar de Olympische Winterspelen in Zuid Korea en zijn daarmee officieel geselecteerd als crew in het Holland Heineken House in Zuid Korea. De bierbrouwer heeft in samenwerking met HR-partner Adecco een zorgvuldig selectieproces doorlopen om het allerbeste team samen te stellen voor de veertiende editie van dé hotspot tijdens de Spelen. Zowel voor als achter de schermen gaat dit team aan de slag voor de sporters van TeamNL, hun familie en vrienden, NOC*NSF, sportbonden, media en natuurlijk ook de vele Oranjefans.

Ruim 60 Tapmodels in Holland Heineken House bij Olympische Winterspelen in Zuid Korea

Ruim 60 Tapmodels in Holland Heineken House bij Olympische Winterspelen in Zuid Korea0 ?php the_title() ?>662 dagen geleden
Campspace.com is nieuwe marktplaats voor kampeerplekken. Aanstaande zaterdag wordt in Amsterdam het concept gepresenteerd met Camp the Night.

Nieuwe online marktplaats biedt kampeerplekken in Olympisch Stadion en het Science Park

Nieuwe online marktplaats biedt kampeerplekken in Olympisch Stadion en het Science Park0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden
Dafne Schippers Porsche lease

Dafne Schippers deelt Porsche Macan met familieleden via private lease-constructie

Dafne Schippers deelt Porsche Macan met familieleden via private lease-constructie0 ?php the_title() ?>774 dagen geleden
Tour de France Dimension Data

GPS-transponders onder 198 zadels verrijken Tour de France met data

GPS-transponders onder 198 zadels verrijken Tour de France met data0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
KOGA KNWU Baanfiets

KNWU, KOGA en TU Delft ontwikkelen optimale baanfiets voor Olympische Spelen

KNWU, KOGA en TU Delft ontwikkelen optimale baanfiets voor Olympische Spelen0 ?php the_title() ?>780 dagen geleden
Gazelle Champion Mondial

125-jarig Gazelle brengt race-icoon Champion Mondial opnieuw op de markt

125-jarig Gazelle brengt race-icoon Champion Mondial opnieuw op de markt0 ?php the_title() ?>815 dagen geleden
SafeDrivePod gazelle

Nieuwe Gazelle fiets zet smartphone in flightmodus

Nieuwe Gazelle fiets zet smartphone in flightmodus0 ?php the_title() ?>822 dagen geleden
adidas hockey KNHB

adidas verlengt KNHB partnership tot en met 2020

adidas verlengt KNHB partnership tot en met 20200 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
FrieslandCampina introduceert Vifit Sport

FrieslandCampina introduceert Vifit Sport

FrieslandCampina introduceert Vifit Sport0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
NN Group CPC Marathon sponsor

NN Group blijft titelsponsor NN CPC Loop en NN Marathon Rotterdam

NN Group blijft titelsponsor NN CPC Loop en NN Marathon Rotterdam0 ?php the_title() ?>837 dagen geleden
NN Group en Global Sports Communication presenteren het NN Running Team

NN Group, Nike en Global Sports Communication brengen wereldtop langeafstandslopers samen

NN Group, Nike en Global Sports Communication brengen wereldtop langeafstandslopers samen0 ?php the_title() ?>863 dagen geleden
Mitsubishi Motors en Rugby Nederland slaan de handen ineen. Deze verbintenis volgt op samenwerkingen met nationale rugbyteams in onder andere Engeland en Japan. In die landen is de rugbysport al zeer populair en ook in Nederland groeit de belangstelling hard. Mitsubishi Motors ondersteunt deze veelbelovende ontwikkeling van harte.

Mitsubishi Motors duikt tussen de Nederlandse Rugbydames

Mitsubishi Motors duikt tussen de Nederlandse Rugbydames0 ?php the_title() ?>864 dagen geleden
PwC Kijkgedrag sportliefhebbers leidt tot nieuwe partnerships in medialand

Kijkgedrag sportliefhebbers leidt tot nieuwe partnerships in medialand

Kijkgedrag sportliefhebbers leidt tot nieuwe partnerships in medialand0 ?php the_title() ?>864 dagen geleden
Partnership KNHB en Rabobank

Verlenging partnership KNHB en Rabobank voorbeeld van nieuwe sponsorstrategie

Verlenging partnership KNHB en Rabobank voorbeeld van nieuwe sponsorstrategie0 ?php the_title() ?>879 dagen geleden
Olympiërs tot Winterspelen

Olympiërs tot Winterspelen van Beijing 2022 gekleed door FILA

Olympiërs tot Winterspelen van Beijing 2022 gekleed door FILA0 ?php the_title() ?>905 dagen geleden
Ruiters Bavaria

Bavaria 0.0 start eerste commerciële ploeg in paardensport

Bavaria 0.0 start eerste commerciële ploeg in paardensport0 ?php the_title() ?>913 dagen geleden
Olympic channel interview

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband0 ?php the_title() ?>939 dagen geleden
Televisiescherm

We kijken steeds minder televisie

We kijken steeds minder televisie0 ?php the_title() ?>950 dagen geleden
KPN dataverbruik

Dataverbruik KPN-klant groeit weer fors

Dataverbruik KPN-klant groeit weer fors0 ?php the_title() ?>961 dagen geleden
Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen0 ?php the_title() ?>969 dagen geleden
KPN schaatsen

KPN rijdt geen scheve schaats als sponsor van het jaar

KPN rijdt geen scheve schaats als sponsor van het jaar0 ?php the_title() ?>993 dagen geleden
Opel Feyenoord

KPN, Jumbo, ING, Opel en Feyenoord genomineerd voor SponsorRing

KPN, Jumbo, ING, Opel en Feyenoord genomineerd voor SponsorRing0 ?php the_title() ?>1032 dagen geleden
SMW Rotterdam podium en publiek

Eerste sprekers derde Social Media Week Rotterdam bekend

Eerste sprekers derde Social Media Week Rotterdam bekend0 ?php the_title() ?>1079 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!