Home | Terug- en vooruitblikken | Meer klanten voor KPN maar omzet neemt af

Meer klanten voor KPN maar omzet neemt af

Geplaatst door Jim Cole in Terug- en vooruitblikken op 26/04/2017 om 11:51

Een winkel van KPN van buiten met een klant voor de deur.

Ondanks een toenemend aantal klanten heeft KPN het eerste kwartaal van 2017 een dalende lijn gezien in de omzet. Dit kwam voornamelijk door de prijsdruk in de wholesale voice carrier markt en de zakelijke markt. Wel steeg de operationele winst met 43%.

De omzet daalde met in verhouding met het eerste kwartaal van 2016 met 2,4%. Deze bedroeg in het eerste kwartaal van 2017 €1.648 miljoen tegenover €1.648 miljoen in 2016. Na belasting was het resultaat €201 miljoen tegenover €141 miljoen afgelopen jaar.

Bij de consumentenmarkt heeft van de breedbandklanten in het eerste kwartaal 39% een combinatie van vast-mobiele diensten, tegenover 31% in 2016. 45% een vast-mobiele bundel, tegenover 25% in 2016. Het aantal interactieve TV-klanten steeg in het eerste kwartaal van 2017 per saldo met 27.000 en er kwamen per saldo 12.000 nieuwe breedbandklanten bij. Het aantal mobiele abonnees steeg per saldo met 2.000 waar het aantal mobiele abonnees per saldo steeg met 22.000. In het voordeelsegment stond het aantal klanten onder druk door de competitieve aard van dit deel van de markt. De klanttevredenheid is in het eerste kwartaal verder gestegen naar +13, tegenover +10 in 2016, voornamelijk door de stijging in gebundelde diensten en de toonaangevende interactieve TV dienst van KPN.

In alle segmenten van de zakelijke markt migreert KPN klanten naar geïntegreerde diensten en nieuwe technologieën. Dit biedt de mogelijkheid om ook vast-mobiele en IT-gerelateerde diensten te verkopen, maar leidt eveneens tot lagere omzet uit traditionele telecomdiensten. Ook is er sprake van rationalisatie en prijsdruk in de mobiele markt. De groeiende vraag naar multi play diensten zette in het eerste kwartaal door. In het MKB segment steeg het aantal KPN EEN klanten met 36.000, wat ook zorgde voor een groei van de multi play omzet met 30%. De programma’s ter verbetering van de klanttevredenheid onder zakelijke klanten leverden in het eerste kwartaal opnieuw een stijging van de NPS op naar -6, vergeleken met -11 een jaar geleden.

Tags

kwartaalkwartaal jaarcijfersjaarcijfers KPNKPN MKBMKB

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!