Home | Logistiek/e-commerce | KLM biedt als eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij WeChat Pay aan

KLM biedt als eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij WeChat Pay aan

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 24/08/2017 om 12:59

KLM laat klanten tickets en diensten betalen via online betaaldienst WeChat Pay en is eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij die dat doet.

KLM biedt klanten de mogelijkheid om tickets en diensten te betalen via de online betaaldienst WeChat Pay op KLM.com en WeChat. KLM is de eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij die deze betaalmethode via het meest populaire socialmediaplatform van China aanbiedt.

”De WeChat Pay-betaalmethode is een perfecte volgende stap in onze sociale mediastrategie. Wij willen aanwezig zijn op de platformen waar onze klanten zijn; in China is dat op WeChat. Dit land heeft zich ontwikkeld tot een zeer belangrijke markt voor KLM. Met WeChat Pay kunnen klanten van KLM een ticket boeken en via WeChat betalen, daarna ontvangen ze relevante vluchtinformatie en kunnen ze 24/7 vragen stellen via hetzelfde platform. WeChat Pay geeft ons waardevolle inzichten waarmee we in de toekomst ook op andere sociale mediaplatforms betaalmethoden kunnen implementeren. Met deze volgende stap bevestigen we wederom onze rol als luchtvaartpionier,” is Pieter Elbers, KLM president-directeur & CEO, van mening.

WeChat telt ruim 963 miljoen actieve gebruikers per maand, waarvan er 600 miljoen WeChat Pay hebben geactiveerd. Met deze in de WeChat-app geïntegreerde betaalfunctie kunnen gebruikers snel hun betaling via hun smartphone afronden zonder het platform te hoeven verlaten. WeChat Pay wordt vrijwel overal in China geaccepteerd. Meer dan 40% van alle mobiele transacties wordt op deze manier uitgevoerd. De service is beschikbaar voor alle gebruikers met een Chinese bankrekening.

Een KLM-ticket betalen is daarmee heel eenvoudig geworden: wanneer de klant via een desktop een ticket via KLM.com boekt en daarbij WeChat Pay als betaalmethode kiest, wordt er een QR-code vrijgegeven. Door het scannen van deze code worden gebruikers naar WeChat Pay doorgeleid. Het bedrag wordt vervolgens afgeschreven en de betaling met succes afgerond. Klanten die een ticket via hun mobiel of via de WeChat-app boeken en daarbij WeChat Pay als betaalmethode kiezen, worden automatisch naar WeChat Pay doorgeleid waar ze eenvoudig hun ticket kunnen betalen. Gebruikers hoeven hun betaalpas of credit card maar één keer te koppelen aan WeChat Pay om van de dienst gebruik te kunnen maken.

KLM opende in 2014 een WeChat-account om haar Chinese passagiers diensten, brand content en commerciële aanbiedingen via het platform te kunnen bieden. Sinds mei 2017 kunnen klanten van KLM ervoor kiezen via WeChat hun boekingsbevestiging, incheckmeldingen, boarding pass en vluchtupdates te ontvangen. Bijna 25% van alle Chinese KLM-klanten die online boeken, ontvangt nu vluchtinformatie via WeChat. KLM ontvangt per week meer dan 8.000 vragen over haar dienstverlening, die voor het grootste deel in het Chinees worden gesteld.

KLM heeft sinds 2009 een reputatie verworven als innovatieve en baanbrekende onderneming op het gebied van socialmediadiensten en -campagnes. In april 2017 had KLM meer dan 25 miljoen fans en volgers op verschillende socialmediakanalen. Hierop wordt KLM iedere week ruim 100.000 keer genoemd. In 15.000 gevallen gaat het daarbij om vragen of opmerkingen die persoonlijk worden beantwoord door ons socialmediateam, dat met 250 medewerkers bovendien het grootste ter wereld is. KLM biedt dag en nacht ondersteuning op Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat en KakaoTalk (Koreaans) in negentalen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Chinees, Japans en Koreaans. Tijdens Europese kantooruren kunnen klanten ook in het Italiaans bij KLM terecht. KLM bood als eerste luchtvaartmaatschappij klanten wereldwijd de mogelijkheid reisdocumenten en statusupdates via Messenger te ontvangen. KLM biedt deze service ook op Twitter en WeChat.

Tags

WeChatWeChat QR-codeQR-code KLMKLM

Comments

Kenmerken

EasyToys, een onderdeel van EDC Retail, uit Veendam, is toegetreden tot Tmall, de B2C online platform van Alibaba Group, om erotische lifestyleproducten in China aan meer dan 552 miljoen actieve consumenten op het platform aan te bieden. EasyToys biedt een breed assortiment aan producten op de Tmall-platform, waaronder items van de huismerken EasyToys, Boners, FPPR en EasyGlide en andere  erotische merken zoals Lelo en Durex.

Easytoys brengt erotische lifestyleproducten naar Alibaba

Easytoys brengt erotische lifestyleproducten naar Alibaba0 ?php the_title() ?>405 dagen geleden
KLM lanceert haar eerste KLM Christmas Jumper. Deze limited edition kersttrui van 29,95 euro is voor KLM-fans online te bestellen.

Ook KLM presenteert een Christmas Jumper

Ook KLM presenteert een Christmas Jumper0 ?php the_title() ?>598 dagen geleden
Nederlandse banken werken samen voor betaaldienst Payconiq

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars0 ?php the_title() ?>612 dagen geleden
Het Nederlandse bedrijf Eurail.com was gisteravond onderdeel van de grote live show die Alibaba organiseerde ter afsluiting van Double 11 (Singles Day). In de laatste tien minuten van dit evenement, vlak voordat de omzet van het koopfestijn bekend werd gemaakt, gaven vijf internationale partners een korte presentatie over hun samenwerking met de Chinese webwinkelgigant. Eurail.com verkoopt via Alibaba Eurail treinpassen in China.

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje0 ?php the_title() ?>615 dagen geleden
KLM en Schiphol hebben toegezegd dat ze geen contact meer met elkaar hebben over de beperking van de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen. Schiphol bepaalt zelf haar plannen voor investeringen, luchthaventarieven en marketingbeleid. KLM en Schiphol zijn open over eventuele onderlinge contacten en leggen deze vast. Zo kan de ACM de contacten en de inhoud daarvan controleren.

KLM en Schiphol praten niet meer over groeimogelijkheden luchtvaartmaatschappijen

KLM en Schiphol praten niet meer over groeimogelijkheden luchtvaartmaatschappijen0 ?php the_title() ?>647 dagen geleden
KLM-klanten kunnen voortaan via Messenger een ticket boeken met behulp van kunstmatige intelligentie. KLM’s nieuwe servicebot heet BlueBot (BB).

Een KLM-ticket boeken via Messenger met behulp van nieuwe servicebot

Een KLM-ticket boeken via Messenger met behulp van nieuwe servicebot0 ?php the_title() ?>663 dagen geleden
KLM is één van de eerste bedrijven en de allereerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die over een officieel zakelijk WhatsApp-account beschikt.

KLM eerste luchtvaartmaatschappij met zakelijk WhatsApp-account

KLM eerste luchtvaartmaatschappij met zakelijk WhatsApp-account0 ?php the_title() ?>683 dagen geleden
KLM bagagelabel Care Tag Amsterdam

Intelligent bagagelabel geeft reizigers automatisch gesproken tips over Amsterdam

Intelligent bagagelabel geeft reizigers automatisch gesproken tips over Amsterdam0 ?php the_title() ?>747 dagen geleden
geslaagde actie KLM droomtickets

KLM doet ook een geslaagde actie voor herkansers

KLM doet ook een geslaagde actie voor herkansers0 ?php the_title() ?>748 dagen geleden
Volvo KLM Open

Volvo verlengt sponsorovereenkomst KLM Open

Volvo verlengt sponsorovereenkomst KLM Open0 ?php the_title() ?>771 dagen geleden
Schiphol Hackathon

Schiphol houdt hackathon voor betere reiservaring van passagiers

Schiphol houdt hackathon voor betere reiservaring van passagiers0 ?php the_title() ?>773 dagen geleden
KLM WeChat Twitter Messenger

KLM verspreidt vluchtinformatie ook via Twitter en WeChat

KLM verspreidt vluchtinformatie ook via Twitter en WeChat0 ?php the_title() ?>775 dagen geleden
Hardwell KLM SpinAwards Heineken

KLM, Heineken en Hardwell winnen SpinAwards

KLM, Heineken en Hardwell winnen SpinAwards0 ?php the_title() ?>821 dagen geleden
Schiphol Aviation Awards KLm KLM Cargo Transavia

KLM Cargo, Transavia en Jet Airways winnen Schiphol Aviation Awards 2016

KLM Cargo, Transavia en Jet Airways winnen Schiphol Aviation Awards 20160 ?php the_title() ?>830 dagen geleden
Een straat zoals die eruit zou zien als de KLM emoji's daadwerkelijk in het echt op de straat staan net zoals deze in de app eruit zien

KLM wijst de weg met emoji’s

KLM wijst de weg met emoji’s0 ?php the_title() ?>871 dagen geleden
Proef biometrisch inchecken

KLM laat passagiers via gezichtsherkenning biometrisch boarden

KLM laat passagiers via gezichtsherkenning biometrisch boarden0 ?php the_title() ?>892 dagen geleden
Aviation Empire KLM

KLM speelt spelletjes

KLM speelt spelletjes0 ?php the_title() ?>905 dagen geleden
Tjalling Smit

Tjalling Smit stapt over van KLM naar NS

Tjalling Smit stapt over van KLM naar NS0 ?php the_title() ?>922 dagen geleden
WeChat

Hoe zet je de Chinese lifestyle-app WeChat in?

Hoe zet je de Chinese lifestyle-app WeChat in?0 ?php the_title() ?>922 dagen geleden
Cic groothandelsgebouw

KLM, Philips, Politie, PostNL en Schiphol gaan hacken in Rotterdam

KLM, Philips, Politie, PostNL en Schiphol gaan hacken in Rotterdam0 ?php the_title() ?>964 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!