Home | reclame | Heineken’s televisiereclame When You Drive, Never Drink wint STIVA Award

Heineken’s televisiereclame When You Drive, Never Drink wint STIVA Award

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 19/11/2016 om 17:44

When you drive, Never drink

De STIVA TV Award 2016 is toegekend aan de tv commercial When You Drive, Never Drink van Heineken. Met in de hoofdrol voormalig Formule 1 coureur Jackie Stewart. De commercial, gemaakt door Publicis Milan, is door publiek en vakjury verkozen tot beste en meest verantwoorde alcohol commercial van 2016. Naast de reclame met de racelegende was Heineken ook genomineerd met de camapagne: Moderate drinkers wanted (ook van Publicis Milan). Daarnaast maakten ook Amstel, Amstel Radler, Grolsch, Apple Bandit, Johnnie Walker, Licor 43 en Brand kans op de prijs.

Juryvoorzitter Fred van Raaij zeiover de winnaar: ”De commercial stak er met kop en schouders bovenuit. Zeer vermakelijk om naar te kijken en een heldere communicatieboodschap dat alcohol drinken en autorijden niet samengaan.”

John-Paul Schuirink, Manager Communicatie & Public Affairs Heineken Nederland, nam de Award vol enthousiasme in ontvangst tijdens het jaarlijks STIVA symposium. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) wil met de uitreiking van de STIVA TV AWARD 2016 laten zien dat leuke alcoholreclame en bewustmaking voor verantwoorde alcoholconsumptie prima samengaan.

Schuirink: ”We vinden het een ontzettend mooi compliment dat Heineken, voor het tweede jaar op rij heeft gewonnen. We waren dit jaar met zes commercials genomineerd, verdeeld over onze biermerken Heineken, Amstel, Brand en ons nieuwe cidermerk Apple Bandit. Dit onderstreept hoe serieus Heineken verantwoorde alcoholmarketing neemt. We zien hetzelfde beeld bij onze collega’s in de markt. We hebben in Nederland een uitstekend systeem van zelfregulering en bij alle alcoholproducenten staat de verantwoorde marketing van hun producten en merken echt bovenaan de agenda.”

Het publiek en de vakjury verkozen de winnaar van de award gezamenlijk. Via www.stivaaward.nl kon het publiek (18+) kiezen uit negen genomineerde tv commercials. De vakjury bestaat uit Fred van Raaij (Tilburg University), Yvonne Prins (UM Nederland) en Anne de Clercq (film- en televisiemaker). Zij hebben uit alle inzendingen negen tv-commercials genomineerd.

Jurylid Anne de Clercq: ”Wij letten als juryleden en vakmensen op creativiteit, originaliteit en de uitwerking van het concept, maar ook op hoe verantwoorde alcoholconsumptie in beeld wordt gebracht. Hier stak Heineken met de winnende commercial met kop en schouders bovenuit. Het viel ons op dat de meeste inzendingen hier goed op hebben ingespeeld en dat is een goed teken.”

Alle in Nederland uitgezonden alcohol televisiecommercials voldoen aan strenge regels die onverantwoorde alcoholconsumptie, zoals te veel en te vaak alcohol drinken, en alcoholconsumptie door minderjarigen moeten voorkomen. Voordat alcoholcommercials op televisie komen, worden ze getoetst door de STIVA Toetsingscommissie. Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Tags

Amstel RadlerAmstel Radler Apple BanditApple Bandit Jackie StewartJackie Stewart StivaStiva Licor 43Licor 43 Johnnie WalkerJohnnie Walker Formule 1Formule 1 BrandBrand amstelamstel GrolschGrolsch

Comments

Kenmerken

De gemeente Amsterdam mag niet meer claimen dat de ja/ja sticker 6.000 bomen zou besparen. Amsterdam heeft dat wel geschreven in een brief aan alle inwoners over de invoering van het ja/ja systeem maar die claim is: ''Te absoluut en onvoldoende onderbouwd.'' Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald na een klacht van een inwoner van Amsterdam. Volgens de Commissie is het bomen-verhaal in strijd met de Milieu Reclame Code. De organisatie van grafische bedrijven KVGO en Papierenkarton.nl  zijn ingenomen met die uitspraak.

Amsterdam in de fout met verhaal over 6000 bomen

Amsterdam in de fout met verhaal over 6000 bomen0 ?php the_title() ?>419 dagen geleden
Neuken Liqueur heeft met Stiva, Spirits NL en de reclamecodecommissie overeenstemming bereikt over haar reclame-uitingen. Belangrijkste uitkomst is dat alle partijen zich eraan conformeren dat Neuken Liqueur gewoon blijvend overal in Nederland gedistribueerd mag worden. De mensen achter het likeurtje hebben toegezegd hun slogans wat minder prikkelend en wat meer vriendelijk te zullen maken.

Neuken Liqueur gaat er minder hard tegenaan

Neuken Liqueur gaat er minder hard tegenaan0 ?php the_title() ?>474 dagen geleden

Kornuit voortaan in krat van consumentenafval

Kornuit voortaan in krat van consumentenafval0 ?php the_title() ?>484 dagen geleden
De TV-reclamemarkt in 2017 uitgekomen op € 940 miljoen. Hiermee daalt de markt met 5,2% ten opzichte van 2016 volgens Screenforce. Het aantal TV-adverteerders is in 2017 is gestegen met retail als grootste branche. Er waren 202 e-commerce adverteerders die samen € 298 miljoen bruto investeerden in TV-campagnes. Een groei van 22%

202 e-commerce bedrijven adverteren op televisie

202 e-commerce bedrijven adverteren op televisie0 ?php the_title() ?>508 dagen geleden
80% van de bierdrinkers ziet bier vooral als geschikte drank voor na het eten, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Novio Research. Een goed advies in de horeca (44%), van de brouwer (26%) of in de bierwinkel (20%) zou volgens de bierdrinker uitkomst bieden om ook bier bij het eten te drinken. Hertog Jan brengt daarom in samenwerking met Michelin chefkok Luc Kusters van Bolenius in Amsterdam een vatgerijpte bierserie op de markt geïnfuseerd met VOC-specerijen, Jeneverbes en Vanille. 

Hertog Jan en chefkok Luc Kusters lanceren speciaal bier voor bij het eten

Hertog Jan en chefkok Luc Kusters lanceren speciaal bier voor bij het eten0 ?php the_title() ?>518 dagen geleden
Toen een persoon om 23.41 een droger bestelde bij Coolblue was die er van overtuigd dat het witgoed de volgende dag in huis zou zijn. De belofte is immers: 'Voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd.' Maar de droger was er niet en de klant bezorgde vervolgens wel een klacht bij de Reclame Code Commissie!

Coolblue de mist in met belofte

Coolblue de mist in met belofte0 ?php the_title() ?>522 dagen geleden
Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over de shirtreclame van wijnvoordeel.nl, een van de vier hoofdsponsors van korfbalvereniging LDODK. STAP wijst er op dat de Reclamecode voor Alcoholhouden...

Klacht STAP tegen korfbalvereniging LDODK om shirtreclame wijnvoordeel

Klacht STAP tegen korfbalvereniging LDODK om shirtreclame wijnvoordeel0 ?php the_title() ?>585 dagen geleden

Alcoholbranche dient klacht in tegen Neuken Liqueur

Alcoholbranche dient klacht in tegen Neuken Liqueur0 ?php the_title() ?>592 dagen geleden
Het is vandaag World Television Day. In 1996 riep de Verenigde Naties deze dag uit om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van TV. De Global TV Group - bestaande uit broadcasters en brancheorganisaties - grijpt dit jaar World Television Day aan om voor het eerst gezamenlijk naar buiten te treden met nieuwe, wereldwijde cijfers over TV. De cijfers tonen aan dat TV een krachtig reclamemedium form-control is en blijft met veel impact voor TV-reclamecampagne.

Gemiddelde TV-reclamecampagne krijgt in Nederland 63 miljoen views

Gemiddelde TV-reclamecampagne krijgt in Nederland 63 miljoen views0 ?php the_title() ?>609 dagen geleden
Nederlandse banken werken samen voor betaaldienst Payconiq

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars0 ?php the_title() ?>615 dagen geleden
Ruim 60 deelnemers ontvangen een ticket naar de Olympische Winterspelen in Zuid Korea en zijn daarmee officieel geselecteerd als crew in het Holland Heineken House in Zuid Korea. De bierbrouwer heeft in samenwerking met HR-partner Adecco een zorgvuldig selectieproces doorlopen om het allerbeste team samen te stellen voor de veertiende editie van dé hotspot tijdens de Spelen. Zowel voor als achter de schermen gaat dit team aan de slag voor de sporters van TeamNL, hun familie en vrienden, NOC*NSF, sportbonden, media en natuurlijk ook de vele Oranjefans.

Ruim 60 Tapmodels in Holland Heineken House bij Olympische Winterspelen in Zuid Korea

Ruim 60 Tapmodels in Holland Heineken House bij Olympische Winterspelen in Zuid Korea0 ?php the_title() ?>637 dagen geleden
Freek Vonk is nergens zonder zijn moeder. Een actrice speelt dan ook de belangrijke rol van zijn moeder in de nieuwe commercials van verzekeraar Reaal.

Freek Vonk samen met ‘moeder’ in nieuwe commercial Reaal

Freek Vonk samen met ‘moeder’ in nieuwe commercial Reaal0 ?php the_title() ?>680 dagen geleden
Stichting Reclame Code onderzocht voor FNLI naleving van reclameregels voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. Er zijn elf overtredingen gevonden.

Bedrijven leven reclameregels voor voedingsmiddelen gericht op kinderen steeds beter na

Bedrijven leven reclameregels voor voedingsmiddelen gericht op kinderen steeds beter na0 ?php the_title() ?>698 dagen geleden
Nominaties Google Premier Partner Awards voor beste digital cases bekend

Nominaties Google Premier Partner Awards voor beste digital cases bekend

Nominaties Google Premier Partner Awards voor beste digital cases bekend0 ?php the_title() ?>739 dagen geleden
screenforce pop the campaign

Screenforce en Pop the Campaign tonen de beste TV-commercials

Screenforce en Pop the Campaign tonen de beste TV-commercials0 ?php the_title() ?>749 dagen geleden
Bavaria Radler ijsje

Bavaria propt Radler Lemon op een ijsstokje

Bavaria propt Radler Lemon op een ijsstokje0 ?php the_title() ?>754 dagen geleden
Hero Jan Hooghoudt jenever

Hero Jan Hooghoudt, verantwoordelijk voor eerste tv-reclame voor gedistilleerd, overleden

Hero Jan Hooghoudt, verantwoordelijk voor eerste tv-reclame voor gedistilleerd, overleden0 ?php the_title() ?>754 dagen geleden
Bier CBS brouwerij

Aantal bierbrouwers meer dan verviervoudigd sinds 2007, Bammetjes Bier is zo’n nieuw brouwsel

Aantal bierbrouwers meer dan verviervoudigd sinds 2007, Bammetjes Bier is zo’n nieuw brouwsel0 ?php the_title() ?>770 dagen geleden
Screenforce en RAB sitebezoek

TV- en radiocampagnes stimuleren sitebezoek merken

TV- en radiocampagnes stimuleren sitebezoek merken0 ?php the_title() ?>770 dagen geleden
Hopt.nl Shavings for Savings bier webshop

Webshop HOPT.nl start campagne: Shavings for Savings tegen bierverspilling

Webshop HOPT.nl start campagne: Shavings for Savings tegen bierverspilling0 ?php the_title() ?>812 dagen geleden
Grand SpinAward Heineken KLM KRO-NCRV N=5 MediaMonks

Heineken, KLM, KRO-NCRV, MediaMonks en N=5 maken kans op Grand SpinAward

Heineken, KLM, KRO-NCRV, MediaMonks en N=5 maken kans op Grand SpinAward0 ?php the_title() ?>838 dagen geleden
MediaRate is ontstaan vanuit een samenwerking tussen OBILytics en SyncKroon social media

OBILytics en SyncKroon meten social engagement rond televisieuitzendingen

OBILytics en SyncKroon meten social engagement rond televisieuitzendingen0 ?php the_title() ?>853 dagen geleden
Beerwulf 3 pack bottles

Nieuwe webshop Beerwulf maakt speciaalbier voor iedereen toegankelijk

Nieuwe webshop Beerwulf maakt speciaalbier voor iedereen toegankelijk0 ?php the_title() ?>854 dagen geleden
Heineken Bakery, Heineken brouwerij in samenwerking Meester Boulanger Mark Plaating

The Heineken Bakery bakt brood met geheim ingrediënt

The Heineken Bakery bakt brood met geheim ingrediënt0 ?php the_title() ?>860 dagen geleden
Content van de Efteling die de Sitecore Experience Award heeft gewonnen

De Efteling wint Sitecore Experience Award voor beste contentstrategie

De Efteling wint Sitecore Experience Award voor beste contentstrategie0 ?php the_title() ?>867 dagen geleden
Een nieuwe doos met flesjes van Swinckels

Morgan Freeman schenkt zijn stem aan Swinckels’ superior pilsener

Morgan Freeman schenkt zijn stem aan Swinckels’ superior pilsener0 ?php the_title() ?>867 dagen geleden
Éen van de vrachtwagens van Bavaria die het bier vervoerd.

Bavaria zet in op laag alcoholisch bier met Bavaria 3.3

Bavaria zet in op laag alcoholisch bier met Bavaria 3.30 ?php the_title() ?>872 dagen geleden
Een van de flesjes Heineken 0.0% met het nieuwe blauwe logo waar het mee bekend zou staan naast een glas koud heineken bier

Heineken lanceert na twee jaar proeven alcoholvrij bier

Heineken lanceert na twee jaar proeven alcoholvrij bier0 ?php the_title() ?>872 dagen geleden
Bier tap

Bier als lokmiddel

Bier als lokmiddel0 ?php the_title() ?>881 dagen geleden
Bier van de tap

Zesde Week van het Nederlandse Bier

Zesde Week van het Nederlandse Bier0 ?php the_title() ?>889 dagen geleden
Mikkeller Tokyo

Rennen voor bier

Rennen voor bier0 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
Bier Iris van den Broek

Speciaalbier en alcoholvrije bieren stuwen consumptie gerstennat

Speciaalbier en alcoholvrije bieren stuwen consumptie gerstennat0 ?php the_title() ?>895 dagen geleden
Eiffel toren

Heineken terug naar Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs

Heineken terug naar Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs0 ?php the_title() ?>901 dagen geleden
alcohol stiva Bombay Sapphire

Jongeren zien 63% minder alcoholreclames

Jongeren zien 63% minder alcoholreclames0 ?php the_title() ?>901 dagen geleden
Tv studio stand

88% van Nederlandse huishoudens heeft digitale tv-ontvangst

88% van Nederlandse huishoudens heeft digitale tv-ontvangst0 ?php the_title() ?>904 dagen geleden
KPN tv

TV-klanten kunnen programma’s tot 7 dagen gratis terugkijken bij KPN

TV-klanten kunnen programma’s tot 7 dagen gratis terugkijken bij KPN0 ?php the_title() ?>908 dagen geleden
Patrick Stoof en Kasper van Kooten

Patrick Stoof en Kasper van Kooten langs Nederlandse bierbrouwers

Patrick Stoof en Kasper van Kooten langs Nederlandse bierbrouwers0 ?php the_title() ?>904 dagen geleden
Bier strijd

Nederlandse bierbrouwers gaan strijd met elkaar aan

Nederlandse bierbrouwers gaan strijd met elkaar aan0 ?php the_title() ?>914 dagen geleden
Douwe Bob ambassadeur

Douwe Bob geeft een rondje voor 15 jaar Bob!

Douwe Bob geeft een rondje voor 15 jaar Bob!0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Jumbo Max Verstappen reclame

Jumbo grootste kanshebber voor Gouden Loeki 2016

Jumbo grootste kanshebber voor Gouden Loeki 20160 ?php the_title() ?>921 dagen geleden
Televisiescherm

We kijken steeds minder televisie

We kijken steeds minder televisie0 ?php the_title() ?>925 dagen geleden
Gekleurde alcohol

Geen alcoholreclame op vier jongerenzenders

Geen alcoholreclame op vier jongerenzenders0 ?php the_title() ?>937 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!