Home | retail | Heineken scoort met grensverleggend sociaal experiment

Heineken scoort met grensverleggend sociaal experiment

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 28/04/2017 om 10:18

Heineken scoort met sociale campagne

Het kan fout gaan als een groot merk geëngageerd voor de dag wil komen. Zo kreeg Pepsi nogal wat kritiek op de laatste reclame met Kendall Jenner. In het filmpje geeft het model tijdens een demonstratie een blikje cola aan een politieagent. Dat is blijkbaar de oplossing! De demonstratie is voorbij. De frisdrankengigant trok de spot snel in.

In een verklaring stelt Pepsi: ”Pepsi probeert een boodschap van eenheid, vrede en begrip uit te dragen. Het is duidelijk dat we fout zaten. Onze excuses. Het is niet de bedoeling dat we luchthartig om gaan met zo’n serieus onderwerp.”

Heineken lijkt nu meer lof te oogsten met de nieuwe: Open Your World.  Met de campagne wil Heineken dat de grenzen tussen zeer uitgesproken mensen openen.

In de Engelse campagne worden twee mensen bij elkaar gebracht. Beide personen hebben totaal andere opvattingen. ”Wat gebeurt er als een feminist en een anti-feminist samen gaan zitten. Of een milieuactivist tegenover een persoon die er van overtuigd is dat dat klimaatverandering totale onzin is. Heineken wil bewijzen dat als men even verder kijkt iedereen op een bepaalde manier tot elkaar kan komen.”

De reclame heeft al veel positieve reacties opgeleverd op social media. De controversiële stand-up comedian Sarah Silverman zegt op Twitter bijvoorbeeld: ”Dit is briljant. Dit is waar het helemaal om gaat. Go Heineken!”

Naast het sociale experiment heeft de brouwerij onder meer een studie uit laten voeren naar gemeenschappelijke gronden en heeft het een Facebook Chatbot geïntroduceerd die mensen van verschillende afkomst met elkaar in contact brengt. Om zoveel mogelijk mensen te inspireren gaat Heineken ook een samenwerking aan met The Human Library. Een organisatie die stereotypes wil slechten door gesprekken.

Cindy Tervoort, Head of Marketing Heineken UK zegt: ”Het is voor het eerst dat Heineken een campagne in deze vorm heeft gelanceerd. Samen met The Human Library is dit een manier om meer mensen te laten zien dat er meer is dat ons verbindt in plaats van scheidt. We zijn niet allemaal fans van dezelfde voetbalclub, luisteren niet allemaal naar dezelfde muziek of hebben we dezelfde smaak. We weten dat we het niet altijd met elkaar eens zijn maar er zullen altijd overeenkomsten zijn. Of het nou 1950, 2017 en 2027 is , laten we open zijn en meer uit het leven halen. Dat maakt de wereld een uitdagender en interessantere plek. En elk verhaal moet gehoord worden.”

”Heineken staat al ruim 150 jaar voor openheid. Gewoon met een biertje met elkaar praten lost al veel verschillen op.”

Tags

Open Your WorldOpen Your World Sarah SilvermanSarah Silverman PepsiPepsi HeinekenHeineken social mediasocial media

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!