Home | reclame | Greenchoice, IKEA, Zonnatura, Albert Heijn en Triodis meest duurzaam

Greenchoice, IKEA, Zonnatura, Albert Heijn en Triodis meest duurzaam

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 10/04/2017 om 13:00

Energiemerk Greenchoice is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2017. Naast Greenchoice werden ook branchewinnaars IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Zonnatura (Voedingswaren) en Triodos (Banken) bekendgemaakt. Greenchoice werd uitgeroepen als branchewinnaar in de sector Energie en als overall winnaar.

Energiemerk Greenchoice is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2017. Naast Greenchoice werden ook branchewinnaars IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Zonnatura (Voedingswaren) en Triodos (Banken) bekendgemaakt. Greenchoice werd uitgeroepen als branchewinnaar in de sector Energie en als overall winnaar. De Sustainable Brand Index is een jaarlijks onderzoek onder 4.000 Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. In totaal zijn 108 Nederlandse merken onderzocht.

Dit is het eerste jaar dat de Sustainable Brand Index in Nederland wordt gehouden. In Scandinavië, waar duurzaamheid een vaste plek heeft op de strategische agenda van vrijwel alle grote en kleinere bedrijven, vond de Sustainable Brand Index dit jaar voor de zevende keer plaats.

De onderzoeksmethode bestaat uit drie onderdelen; twee online enquête en een diepte-interview. Daarop wordt een analyse geschreven wat resulteert in een uiteindelijk SB Index rapport. In totaal wordt er gebruikgemaakt van 30.000 consumenten van minimaal 16 jaar waarvan minimaal 1.000 individuele enquêtes worden geëvalueerd per merk. De selectie van de merken geschiedt onder andere op de omzet, brand awareness en het marktaandeel in het betreffende land.

”We zijn trots dat we de Sustainable Brand Index dit jaar voor het eerst in Nederland kunnen presenteren,” zegt Annemarije Tillema van de Sustainable Brand Index Nederland. ”Door middel van de Index willen we het belang van goed duurzaamheidsbeleid en -communicatie op de kaart zetten bij Nederlandse bedrijven.”

Tillema vervolgt: ”We zien dat veel bedrijven stoeien met hun duurzaamheidscommunicatie. Zij hebben vaak al hele goede initiatieven op het gebied van duurzaamheid binnen het bedrijf, maar zijn bang dat het als ‘greenwashing’ wordt gezien als zij er te snel over communiceren. Toch verwachten consumenten van bedrijven te zien hoe zij zich gedragen op het gebied van duurzaamheid. Dat spanningsveld proberen wij te doorbreken door inzichtelijk te maken wat consumenten verwachten en wat zij belangrijk vinden. Bovendien bieden we organisaties een handvat om hun duurzaamheidsbeleid en -communicatie verder te verbeteren en er met vakgenoten over te discussiëren. Zo zorgen we ervoor dat duurzaamheid een strategische pijler van ieder bedrijf wordt en dat consumenten beter begrijpen wat iedere organisatie wel en niet doet op het gebied van duurzaamheid.”

Evert den Boer, CEO van Greenchoice: ”We zijn er ongelooflijk trots op dat Greenchoice zich het meest duurzame merk van Nederland mag noemen. Duurzaamheid zit in ons DNA. We voelen het belang ervan en zorgen ervoor groen te zijn in alles wat we doen. Het is fantastisch dat de Nederlandse consument dát opmerkt. Ik kende de Sustainable Brand Index al vanuit Scandinavië, waar ik lang woonde en werkte, en hoop dat het hier in Nederland net zo’n toonaangevende index wordt als daar.”

Tags

ZonnaturaZonnatura TriodisTriodis Sustainable Brand IndexSustainable Brand Index IKEAIKEA GreenchoiceGreenchoice Albert HeijnAlbert Heijn

Comments

Kenmerken

IKEA gaat samenwerken met onder andere adidas, LEGO Group en Saint Heron. Dat is aangekondigd tijdens de Democratic Design Days in Älmhult, Zweden.

IKEA gaat samenwerken met adidas, LEGO en Saint Heron

IKEA gaat samenwerken met adidas, LEGO en Saint Heron0 ?php the_title() ?>349 dagen geleden
Tony’s Chocolonely is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland blijkt uit de Sustainable Brand Index 2018. IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Greenchoice (Energie), ASN Bank (Banken), ANWB (Mobiliteit), Tesla (Automotive) en Landal Greenparks (Travel & Leisure) zijn eveneens branchewinnaas maar het chocolademerk was naast winnaar in de sector Food ook algemeen winnaar. De Sustainable Brand Index is een jaarlijks onderzoek onder 5.000 Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. In totaal zijn bijna 150 Nederlandse merken onderzocht. Dit is het tweede jaar dat de Sustainable Brand Index in Nederland wordt gehouden. Vorig jaar werd Greenchoice verkozen tot het meest duurzame merk van Nederland.

Tony’s Chocolonely meest duurzame merk van Nederland

Tony’s Chocolonely meest duurzame merk van Nederland0 ?php the_title() ?>398 dagen geleden
NORMAL koopt merkartikelen in gehele EU, op de plek waar deze artikelen het goedkoopst zijn. Al ruim 100 winkels in Scandinavie, 5 mei volgt Hoog Catharijne

Succesvolle Deense keten NORMAL opent eerste winkel op Hoog Catharijne

Succesvolle Deense keten NORMAL opent eerste winkel op Hoog Catharijne0 ?php the_title() ?>436 dagen geleden
IKEA en Sonos slaan de handen ineen om interieur en home sound technologie toegankelijker te maken. Samen onderzoeken ze hoe geluid kan bijdragen aan het leven thuis. Op basis hiervan ontwikkelen ze slimme producten die een geweldige geluidsbeleving op een bijzondere wijze integreren met woninginrichting. IKEA en Sonos streven er naar het voor meer mensen mogelijk te maken om waar dan ook in huis de juiste sfeer te creëren met geluidservaring en design.

Ikea werkt samen met Sonos aan optimale geluidservaring

Ikea werkt samen met Sonos aan optimale geluidservaring0 ?php the_title() ?>532 dagen geleden
Synergie onderzocht wat 40 meest inspirerende organisaties in Nederland zijn. Winnaars zijn IKEA bij consumenten en TED bij professionals.

IKEA en TED de meest inspirerende organisaties van Nederland

IKEA en TED de meest inspirerende organisaties van Nederland0 ?php the_title() ?>545 dagen geleden
IKEA opent een tijdelijke cadeauwinkel op Vredenburg 4 in Hoog Catharijne in Utrecht; de IKEA Gift Shop. In deze tijdelijke giftshop worden klanten tot en met 31 december verrast met speciaal geselecteerde producten uit het IKEA assortiment. Het is voor het eerst dat IKEA een winkel in de binnenstad opent, toegespitst op de feestdagen. Behalve bij de Gift Shop in Hoog Catharijne, kunnen klanten ook de tijdelijke online Gift Shop* bezoeken.

IKEA opent speciale giftshop in hartje Utrecht

IKEA opent speciale giftshop in hartje Utrecht0 ?php the_title() ?>553 dagen geleden
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) leidt tot loyalere klanten. De loyaliteit van klanten - gemeten aan het percentage dat na twee jaar nog steeds klant is - ligt 7% hoger bij bedrijven die in de ogen van hun klanten een grotere maatschappelijke bijdrage leveren. Dat concluderen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en data-analysebureau MIcompany.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zorgt voor loyalere klanten

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zorgt voor loyalere klanten0 ?php the_title() ?>554 dagen geleden
Somnox ontwikkelt knuffelrobot die helpt bij slapen. Het Delftse initiatief is samen met vijf andere genomineerden kanshebber voor ASN Bank Wereldprijs.

Deze Delftse knuffelrobot helpt mensen met slaapproblemen aan een goede nachtrust

Deze Delftse knuffelrobot helpt mensen met slaapproblemen aan een goede nachtrust0 ?php the_title() ?>560 dagen geleden
IKEA is op zoek naar nieuwe knuffelontwerpers ter ere van de Let’s Play for Change campagne. De vijf beste internationale ontwerpen worden echte knuffels.

IKEA zoekt knuffelontwerpers in de dop voor wereldwijde collectie

IKEA zoekt knuffelontwerpers in de dop voor wereldwijde collectie0 ?php the_title() ?>581 dagen geleden
Sabine Steen-Lakerveld (DOK30) blogt over duurzaamheidscommunicatie. Zij beschrijft hoe duurzaamheidsbeleid als strategisch middel in te zetten.

Duurzaamheidscommunicatie is geen green washing maar een strategisch middel

Duurzaamheidscommunicatie is geen green washing maar een strategisch middel0 ?php the_title() ?>611 dagen geleden
Nederland stijgt weer op de belangrijkste graadmeter voor duurzaamheid: de Dow Jones Sustainability World Index. Dit jaar zestien bedrijven op de ranglijst.

Zestien Nederlandse bedrijven in de Dow Jones Sustainability Index

Zestien Nederlandse bedrijven in de Dow Jones Sustainability Index0 ?php the_title() ?>618 dagen geleden
IKEA richt samen met SBS6 en Talpa het nieuwe televisieprogramma in. In Designdroom gaan zes interieurdesigners de strijd met elkaar aan voor de titel: Beste interieurdesigner van Nederland. Jeroen van der Boom presenteert de afvalrace waar de deelnemers worden uitgedaagd om in korte tijd een ontwerp uit te voeren met behulp van het IKEA-assortiment . Iedere aflevering beoordeelt een vakjury met onder andere Kim Wolthof, designexpert van IKEA en Monique van der Reijden. Het doel van het programma is wooninspiratie bieden en zoveel mogelijk mensen helpen met slimme woonoplossingen en handige design tips en tricks. Designdroom wordt vanaf 30 augustus uitgezonden.

IKEA gaat televisie maken

IKEA gaat televisie maken0 ?php the_title() ?>636 dagen geleden
Nieuwe Eat Green-campagne van Marley Spoon. Gebruikers worden uitgedaagd om minstens één vleesgerecht in maaltijdbox te vervangen door vegetarisch gerecht.

Marley Spoon haalt vlees uit maaltijdbox

Marley Spoon haalt vlees uit maaltijdbox0 ?php the_title() ?>674 dagen geleden
IRI duurzaam keurmerk voeding supermarkt

Voeding met duurzame keurmerken voegt omzet toe

Voeding met duurzame keurmerken voegt omzet toe0 ?php the_title() ?>713 dagen geleden
Universiteit Twente augmented reality

Spotgoedkope augmented reality bril uit Twente

Spotgoedkope augmented reality bril uit Twente0 ?php the_title() ?>723 dagen geleden
Ramadan Motivaction

Etnische supermarkten profiteren optimaal van ramadan

Etnische supermarkten profiteren optimaal van ramadan0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
Slim Opgewekt Triodos

Slim Opgewekt winnaar Hart-Hoofdprijs van Triodos

Slim Opgewekt winnaar Hart-Hoofdprijs van Triodos0 ?php the_title() ?>736 dagen geleden
GfK Fairtrade

Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd

Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd0 ?php the_title() ?>748 dagen geleden
Kamer van Koophandel Meiny Prins

KvK helpt ondernemers online verder met duurzaamheid

KvK helpt ondernemers online verder met duurzaamheid0 ?php the_title() ?>753 dagen geleden
Triodis Hart-Hoofdprijs 2017

Triodos nomineert zes duurzame ondernemers voor Hart-Hoofdprijs 2017

Triodos nomineert zes duurzame ondernemers voor Hart-Hoofdprijs 20170 ?php the_title() ?>772 dagen geleden
Het gebouw van de koninklijke bibliothewek

Rijksgebouwen over op oranje stroom van Greenchoice

Rijksgebouwen over op oranje stroom van Greenchoice0 ?php the_title() ?>807 dagen geleden
Energie Awards 2016

Energieleveranciers voeren strijd om nieuwe klanten op

Energieleveranciers voeren strijd om nieuwe klanten op0 ?php the_title() ?>821 dagen geleden
IKEA Afrika

IKEA gaat samenwerken met Zuid-Afrikaans designcollectief Design Indaba

IKEA gaat samenwerken met Zuid-Afrikaans designcollectief Design Indaba0 ?php the_title() ?>831 dagen geleden
Warme truien

Elfde warmetruiendag tegen opwarming van de aarde

Elfde warmetruiendag tegen opwarming van de aarde0 ?php the_title() ?>833 dagen geleden
Booking accelerator

Booking.com steunt startups in duurzaam toerisme

Booking.com steunt startups in duurzaam toerisme0 ?php the_title() ?>836 dagen geleden
Ikea duurzaamheid

Aandacht voor duurzaamheid in nieuwe tv-commercial IKEA

Aandacht voor duurzaamheid in nieuwe tv-commercial IKEA0 ?php the_title() ?>870 dagen geleden
Eneco chatbot

Eneco gaat chatbot inzetten via Facebook Messenger

Eneco gaat chatbot inzetten via Facebook Messenger0 ?php the_title() ?>898 dagen geleden
Duurzaam eten

Steeds meer duurzaam voedsel in het winkelmandje

Steeds meer duurzaam voedsel in het winkelmandje0 ?php the_title() ?>919 dagen geleden
GreenChoice

Consumentenbond kiest GreenChoice als beste energieleverancier

Consumentenbond kiest GreenChoice als beste energieleverancier0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!