Home | Logistiek/e-commerce | Geadopteerde feestdagen bieden online shoppers meer kortingen

Geadopteerde feestdagen bieden online shoppers meer kortingen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 10/11/2017 om 15:00

Waarom is het noodzaak dat Nederlandse e-retailers buitenlandse feestdagen zoals Valentijnsdag, Black Friday en Cyber Monday en nu ook Singles day adopteren en wat is het verband met cross-border shopping? Internationaal vertrouwensmerk Trusted Shops legt het uit.

Niet alleen worden steeds meer cross-border aankopen gedaan, ook worden steeds meer feestdagen uit het buitenland geadopteerd. Na Valentijnsdag, Black Friday en Cyber Monday, wordt er dit jaar door verschillende (online) retailers een nieuw begrip aan het rijtje toegevoegd. Op 11 november is het, ook opeens in Nederland, Singles Day. Met de adoptie van deze uit China geadopteerde feestdag krijgen consumenten er weer een nieuwe kans bij om met korting online te kunnen shoppen. Maar waarom is het noodzaak dat Nederlandse e-retailers deze dagen adopteren en wat is het verband met cross-border shopping? Internationaal vertrouwensmerk Trusted Shops legt het uit.

Retail vaart bij alle feestdagen. Of het nu gaat om luxe boodschappen tijdens Pasen, cadeaus voor Sinterklaas of bloemen op Valentijnsdag; feestvierders geven geld uit. Online retailers spelen hier slim op in, zowel in binnen- als buitenland. Door de stijgende populariteit van cross-border shopping concurreren online retailers in een globale markt. Hierdoor worden nationale feestdagen internationaal geïntroduceerd. Deze historie-loze introducties hebben ervoor gezorgd dat veel feestdagen een commerciële bijsmaak gekregen hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Valentijnsdag: uit een poll van AVRO uit 2016 bleek dat bijna driekwart van de respondenten Valentijnsdag onzin vond. Toch is het feest na haar introductie door Nederlandse retailers door velen omarmd.

Hetzelfde geldt voor de kerstman. Van oudsher is Kerstmis een christelijk feest, maar de Amerikaanse kerstman wordt steeds populairder in Nederland en concurreert stevig met onze Sinterklaas. Voor beide feesten worden in elk geval veel inkopen gedaan; uit een onderzoek van GfK bleek dat afgelopen jaar 64 procent van de Nederlanders inkopen deed voor Sinterklaas of Kerstmis, wat een stijging is ten opzichte van de twee jaar daarvoor. Sinterklaas is nog een klein beetje populairder onder de Nederlandse consument, maar de populariteit van kerst met cadeaus groeit ieder jaar.

De Amerikaanse feestdagen Black Friday en Cyber Monday worden dit jaar voor de derde keer in Nederland gevierd. Black Friday, de dag na Thanksgiving in Amerika, markeert de dag waarop de Amerikanen de eerste kerstinkopen doen. De naam ‘Black Friday’ bestaat ook in Amerika pas sinds 1965 en verwees toen naar de verkeersdrukte op de dag na Thanksgiving. Pas sinds 1981 heeft de benaming een commerciële connotatie gekregen; Black Friday zou staan voor de eerste dag in het jaar waarop winkeliers ‘in het zwart’ staan – dus winst maken. Zowel online als fysieke winkels spelen hier al jaren op in door extreme kortingen te geven op producten. Deze shopping trend is opgepikt door consumenten en e-retailers in Nederland, bijna tegelijkertijd met Cyber Monday. Cyber Monday is nog jonger van aard en werd geïntroduceerd door Shop.org in een persbericht in 2005. Deze dag is puur voor commerciële doeleinden in het leven geroepen op de maandag na Thanksgiving en draait volledig om de kortingen die gegeven worden door uitsluitend online retailers.

En dan is er nu Singles Day, dat door webshop Bol.com recentelijk werd geïntroduceerd in Nederland. Deze Chinese anti-Valentijnsdag is door studenten in 1993 bedacht en werd van origine alleen door vrijgezelle mannen gevierd door uit te gaan met vrijgezelle vrienden. Inmiddels is Singles Day voor iedereen en wordt het ook gevierd met cadeaus en uitstapjes zoals blinddate-diners. In 2009 doopte Chinese e-retailer Alibaba Singles Day om tot een online kortingsfestijn, waarbij speciale vrijgezel-vriendelijke cadeaus te koop waren. Vanaf dat moment werd Singles Day een online kortings-dag, waar grote online retailers van over de hele wereld inmiddels op inspelen.

Trusted Shops is al meer dan 15 jaar het e-commerce vertrouwensmerk in Europa. Trusted Shops biedt online retailers het keurmerk, de kopersbescherming en het geïntegreerde klantbeoordelingssysteem. Door dit totaalpakket wordt het klantvertrouwen vergroot, worden klantrelaties versterkt en stijgt het aantal website bezoekers. Meer dan 25.000 webwinkels in tien landen zijn reeds aangesloten bij Trusted Shops, waaronder Hunkemöller.nl, Lucardi.nl en Lesara.nl.

Tags

TrustedTrusted ThanksgivingThanksgiving Cyber MondayCyber Monday Singles' DaySingles' Day Black FridayBlack Friday bol.combol.com

Comments

Kenmerken

Consumenten vullen voor Koningsdag garderobe aan met nieuwe kleding en schoenen. Dit blijkt uit cijfers van webshops die gebruik maken van Klarna.

Webshops merken oranjekoorts in aanloop naar Koningsdag

Webshops merken oranjekoorts in aanloop naar Koningsdag0 ?php the_title() ?>451 dagen geleden
YourSurprise stuurt op basis van slimme algoritmes een gepersonaliseerd cadeaus. De klant heeft een dag de tijd om te bepalen of het cadeautje mag blijven.

Gepersonaliseerd cadeau vandaag in huis, morgen besteld

Gepersonaliseerd cadeau vandaag in huis, morgen besteld0 ?php the_title() ?>484 dagen geleden
Het is vandaag de Internationale Dag van het Geluk. Volgens een onderzoek van Multiscope uitgevoerd in opdracht van Trusted Shops onder 1.000 Nederlanders wordt een groot deel gelukkig van online shoppen. Een product online goedkoper vinden dan in de fysieke winkel  maakt het meest gelukkig. Maar liefst 38 procent van de Nederlanders wordt hiervan het gelukkigst wanneer ze online shoppen. Op de tweede plaats staat met 29 procent de luxe dat we voor online shoppen ons huis niet uit hoeven. De optie om de bestelde aankoop gratis te laten bezorgen of retour te sturen sluit de top drie (28 procent).

De gelukkige Nederlander scoort online koopjes

De gelukkige Nederlander scoort online koopjes0 ?php the_title() ?>488 dagen geleden
De Bijenkorf werkt sinds kort met beoordelingssysteem waarbij mening van klant ook meeweegt. Alleen medewerkers met zeer hoge rating krijgen extraatje.

FNV zet beoordelingssysteem van de Bijenkorf in voor loonsverhoging

FNV zet beoordelingssysteem van de Bijenkorf in voor loonsverhoging0 ?php the_title() ?>495 dagen geleden
Valentijnsactivatie is volgens Bol digital first: 'We hebben er bewust voor gekozen om Facebook en Instagram centraal te stellen om doelgroep te bereiken.'

Bol spoort de twijfelaars nog even aan voor Valentijnsdag

Bol spoort de twijfelaars nog even aan voor Valentijnsdag0 ?php the_title() ?>522 dagen geleden
Vorig jaar vierde één op de drie Nederlanders op 14 februari Valentijnsdag. En er wordt steeds meer uitgegeven aan de Dag des Liefde. In 2013 lag het gemiddelde rond de 46 euro, terwijl dat in 2017 55 euro was. Millennials – mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000 – zijn het meest bezig met Valentijn (40%). Dit blijkt uit de trends van de jaarlijkse feestdagenmonitor van Motivaction onder 1.500 Nederlanders, uitgevoerd sinds 2013.

De liefde kost steeds meer

De liefde kost steeds meer0 ?php the_title() ?>522 dagen geleden
Online kaartenwinkel Kaartje2go biedt levensgrote valentijnskaarten in de webshop. De enorme Valentijnskaarten hebben een hoogte van 1,6 meter. 

Online kaartenwinkel Kaartje2go biedt levensgrote Valentijnskaarten

Online kaartenwinkel Kaartje2go biedt levensgrote Valentijnskaarten0 ?php the_title() ?>531 dagen geleden
Tussen 21.00 en 22.00 uur op maandag 18 december kwam er gemiddeld één bestelling per seconde binnen. 40% meer verkocht dan de drukste dag vorig jaar.

Coolblue verwerkte één bestelling per seconde

Coolblue verwerkte één bestelling per seconde0 ?php the_title() ?>579 dagen geleden
Hoewel cross-border shoppen steeds laagdrempeliger wordt gemaakt, zijn er toch nog een aantal culturele verschillen tussen de shops waar consumenten zich niet altijd van bewust zijn. Shop veilig je kerstcadeaus bij elkaar en kom niet voor verrassingen te staan tijdens het winkelen bij online webgiganten uit Amerika en Azië. Trusted Shops helpt je de vier belangrijkste culturele valkuilen te herkennen en omzeilen.

Trusted Shops waarschuwt voor buitenlandse webgiganten

Trusted Shops waarschuwt voor buitenlandse webgiganten0 ?php the_title() ?>579 dagen geleden
Terwijl de grote supermarkten als Jumbo, Albert Heijn en Plus hun nieuwe, stemmige kerstreclames uit hebben gebracht blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates dat een kwart van de Nederlanders dit jaar hun boodschappen voor de kerstdagen online doet. 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, doen dit jaar ook hun kerstboodschappen online. 17,4% van de ondervraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via internet bestellen heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

Kerstboodschappen door kwart Nederlanders online besteld

Kerstboodschappen door kwart Nederlanders online besteld0 ?php the_title() ?>591 dagen geleden
In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond besteedt goedheiligman 358 miljoen euro online aan sinterklaasproducten stellen de leden van Thuiswinkel.org.

Internetnetretailers zien weekomzet met 31% toenemen door Sinterklaas

Internetnetretailers zien weekomzet met 31% toenemen door Sinterklaas0 ?php the_title() ?>594 dagen geleden
Wees niet ongerust. Ruim driekwart van de Sinterklaasvierders heeft de cadeaus al in huis. Bijna een kwart moet de cadeaus voor het Sinterklaasfeest nog kopen. Sinterklaasinkopen worden door iets meer dan 3% van de Nederlanders enkel nog online gedaan, terwijl bijna 17% alleen in fysieke winkels komt om in te slaan voor pakjesavond. Prijs en assortiment zijn de belangrijkste overwegingen bij de keuze voor een specifieke (web)winkel. Dat blijkt uit onderzoek van Klarna, Sinterklaascadeaus worden door iets meer dan 3% van de Nederlanders enkel nog online gedaan blijkt uit onderzoek van Klarna.

Sinterklaascadeaus al weken vóór pakjesavond in huis

Sinterklaascadeaus al weken vóór pakjesavond in huis0 ?php the_title() ?>597 dagen geleden
trustly Het afgelopen jaar kocht maar liefst 88 procent van de Nederlanders minimaal één product of dienst online. Dertien procent van de Nederlanders doet zelfs iedere week online een aankoop. Dat blijkt het 'The State of Online Shopping' rapport van het Zweedse FinTech bedrijf Trustly.

Bijna 90% van de Nederlanders shopt online

Bijna 90% van de Nederlanders shopt online0 ?php the_title() ?>597 dagen geleden
Dashne Faraj, juriste bij Trusted Shops, adviseert over de communicatie betreffende de leveringsbeloften bij webwinkels de komende periode.

Waarom online retailers dit jaar voorzichtig moeten zijn met leveringsbeloften?

Waarom online retailers dit jaar voorzichtig moeten zijn met leveringsbeloften?0 ?php the_title() ?>600 dagen geleden
Achteraf betaalmethode Afterpay lanceert Green Thursday.  Meer dan 100 webwinkels doen mee en bieden korting in combinatie met achteraf betalen.

AfterPay pakt uit met Green Thursday

AfterPay pakt uit met Green Thursday0 ?php the_title() ?>606 dagen geleden

De last-minute omzet tips voor Black Friday

De last-minute omzet tips voor Black Friday0 ?php the_title() ?>607 dagen geleden
Tweederde van respondenten van Motivaction-onderzoek naar Black Friday zijn sceptisch over het niveau van de aanbiedingen komende 24 november.

Webshops profiteren meer van Black Friday dan fysieke winkels

Webshops profiteren meer van Black Friday dan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>613 dagen geleden
Het Nederlandse bedrijf Eurail.com was gisteravond onderdeel van de grote live show die Alibaba organiseerde ter afsluiting van Double 11 (Singles Day). In de laatste tien minuten van dit evenement, vlak voordat de omzet van het koopfestijn bekend werd gemaakt, gaven vijf internationale partners een korte presentatie over hun samenwerking met de Chinese webwinkelgigant. Eurail.com verkoopt via Alibaba Eurail treinpassen in China.

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje0 ?php the_title() ?>615 dagen geleden
In Azië is Singles Day het grootste winkelfenomeen. Bol.com introduceert in navolging op 11 november (11/11) een extra Nederlandse feestdag.

Bol haalt het fenomeen Singles Day naar Nederland

Bol haalt het fenomeen Singles Day naar Nederland0 ?php the_title() ?>621 dagen geleden
Alle promoties van BlackFriday-Online.nl zijn ruim een maand voor Black Friday al uitverkocht. Zowel grote en kleine (web)winkels doen dit jaar mee.

Black Friday definitief doorgebroken bij Nederlandse webshops

Black Friday definitief doorgebroken bij Nederlandse webshops0 ?php the_title() ?>624 dagen geleden
Salesforce, marktleider op het gebied van CRM, verwacht dat Black Friday de drukste online shopping-dag ooit zal worden in de Verenigde Staten

Black Friday wordt drukste online shopping-dag ooit

Black Friday wordt drukste online shopping-dag ooit0 ?php the_title() ?>638 dagen geleden
Retailplatform Urban Department Store Rotterdam introduceert Black Friday. 24 november staan winkels, horeca en hotels in teken van Amerikaans koopjeschaos.

Black Friday overspoelt Rotterdam

Black Friday overspoelt Rotterdam0 ?php the_title() ?>661 dagen geleden
Gemalto biedt de klanten van El Corte Inglés, de grootste warenhuisketen van Spanje, de kans hun betaalkaart te koppelen aan Samsung Pay.

Gemalto koppelt betaalkaart van warenhuisketen aan Samsung Pay

Gemalto koppelt betaalkaart van warenhuisketen aan Samsung Pay0 ?php the_title() ?>729 dagen geleden
China Sinolink Express Nic. Oud

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt0 ?php the_title() ?>753 dagen geleden
Valentijnsactie Samsung

Valentijnsactie Samsung gaat viraal met 67 miljoen views

Valentijnsactie Samsung gaat viraal met 67 miljoen views0 ?php the_title() ?>887 dagen geleden
Bol.com pakket

Geef jezelf voor Valentijnsdag cadeau via Bol.com

Geef jezelf voor Valentijnsdag cadeau via Bol.com0 ?php the_title() ?>893 dagen geleden
Brand image lexa

Lexa.nl garandeert een Valentijn op Valentijnsdag van volgend jaar

Lexa.nl garandeert een Valentijn op Valentijnsdag van volgend jaar0 ?php the_title() ?>893 dagen geleden
Black Friday bij target

Black Friday werpt schaduw vooruit

Black Friday werpt schaduw vooruit0 ?php the_title() ?>969 dagen geleden
Advertenties in de stad

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Chinees fenomeen Single's day

Webshops spelen in op Chinees fenomeen Singles’ Day

Webshops spelen in op Chinees fenomeen Singles’ Day0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!