Home | Logistiek/e-commerce | Digitalisering in de uitgeefsector zet fors door

Digitalisering in de uitgeefsector zet fors door

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 06/07/2017 om 12:45

uitgeefsector

Met een omzet van 2,7 miljard euro en 13.500 werknemers, is de uitgeefsector de grootste branche binnen de media- en entertainmentindustrie. Digitaal speelt een steeds grotere rol binnen de sector. Zowel de digitale omzet als het gebruik van digitale uitgaven stijgt fors. Dat blijkt uit de nieuwe branchedata van het Nederlands Uitgeversverbond.

Hoewel de printomzet van de sector de laatste jaren onder druk staat, is er een duidelijke kentering zichtbaar. De digitale activiteiten maken een steeds groter deel uit van de omzet. Gemiddeld komt in 2016 17% van de omzet van digitale uitgeefproducten, met uitschieters bij media voor vak en wetenschap (59%) en educatieve uitgevers (23%).

De uitgevers spelen in op het mediagebruik van de Nederlander, waarbij ook oudere lezers steeds meer digitale media gebruiken. Jongere generaties lezen vooral online. Alle denkbare gebruikersgroepen worden via hun favoriete mediakanalen bediend. Tijdbestedingsonderzoek laat zien dat lezen onverminderd populair is (gemiddeld drie kwartier per dag) en dat frequente lezers koopkrachtig en hoog opgeleid zijn.

Het NUV beschikt voor zijn activiteiten over veel data. Deze branchedata zijn beschikbaar op de site. De sectorinformatie is afkomstig van onder meer GfK, PWC, NOM, Media:tijd, KVB Boekwerk, IAB en ABF.

Tags

Media:tijdMedia:tijd KVB BoekwerkKVB Boekwerk ABFABF NOMNOM Nederlands UitgeversverbondNederlands Uitgeversverbond IABIAB digitaliseringdigitalisering PwCPwC GfKGfK

Comments

Kenmerken

Nederlanders vinden de rol van digitalisering het grootst op het gebied van bankieren (84%), media (80%) en economie (79%). Het meest positief is men over de rol van digitalisering op het gebied van bankieren, het minst positief wat betreft persoonlijke relaties. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders.

Ouderen staan niet negatiever tegenover digitalisering dan jongeren

Ouderen staan niet negatiever tegenover digitalisering dan jongeren0 ?php the_title() ?>692 dagen geleden
Mogelijkheden om specifieke groepen consumenten te bereiken, zijn veel groter bij offline. Daarom zal markt verschuiven volgens PwC.

Reclamebestedingen zullen steeds meer naar online verschuiven

Reclamebestedingen zullen steeds meer naar online verschuiven0 ?php the_title() ?>806 dagen geleden
bol.com huub vermeulen daniel ropers

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
customer DDMA KNVB, Manutan, Bilderberg Vacanceselect

KNVB, Manutan, Bilderberg en Vacanceselect genomineerd voor DDMA Customer Data Award

KNVB, Manutan, Bilderberg en Vacanceselect genomineerd voor DDMA Customer Data Award0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
media online nieuwsmediagebruik

Klassieke media nog dominant bij nieuwsgebruik

Klassieke media nog dominant bij nieuwsgebruik0 ?php the_title() ?>902 dagen geleden
bol.com kobo ebook abbonemnet

Ebook-abonnement Kobo Plus zorgt voor groei in lezen

Ebook-abonnement Kobo Plus zorgt voor groei in lezen0 ?php the_title() ?>902 dagen geleden
Ronald Giphart CPNB

Ronald Giphart schrijft samen met robot voor Nederland Leest

Ronald Giphart schrijft samen met robot voor Nederland Leest0 ?php the_title() ?>906 dagen geleden
Sophie Reinders Facebook

Facebook al 400 jaar oud!

Facebook al 400 jaar oud!0 ?php the_title() ?>936 dagen geleden
Gijs van Wulfen Het Innovatiedoolhof Van Duuren Managementboek van het Jaar

Het Innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen Managementboek van het Jaar

Het Innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen Managementboek van het Jaar0 ?php the_title() ?>967 dagen geleden
Boekenweek Herman Kock CPNB Verboden Vruchten

Verboden vruchten zorgen voor omzetverhoging van 1,1 % Nederlandstalige boeken

Verboden vruchten zorgen voor omzetverhoging van 1,1 % Nederlandstalige boeken0 ?php the_title() ?>971 dagen geleden
lonelyplanet.nl Lonely Planet Pijper Media

Lonely Planet lanceert Nederlandstalige reiswebsite

Lonely Planet lanceert Nederlandstalige reiswebsite0 ?php the_title() ?>988 dagen geleden
TMG gebouw

BDUmedia neemt huis-aan-huisbladen van TMG over

BDUmedia neemt huis-aan-huisbladen van TMG over0 ?php the_title() ?>994 dagen geleden
enkele magazines van Hearst Netherlands

Hearst Netherlands lanceert met MyMagazines flexibel abonnement

Hearst Netherlands lanceert met MyMagazines flexibel abonnement0 ?php the_title() ?>1006 dagen geleden
Bus

Voor een tientje per maand onbeperkt lezen bij Bol.com

Voor een tientje per maand onbeperkt lezen bij Bol.com0 ?php the_title() ?>1022 dagen geleden
Open boek

Facebook en Instagram voortaan in eigen boek

Facebook en Instagram voortaan in eigen boek0 ?php the_title() ?>1065 dagen geleden
LINDA mediamerk

LINDA. is Mediamerk van het Jaar, Kek Mama scoort met #ZonZeeStress

LINDA. is Mediamerk van het Jaar, Kek Mama scoort met #ZonZeeStress0 ?php the_title() ?>1091 dagen geleden
Elegance

Pijper Media neemt titel Elegance over van Pelican Media

Pijper Media neemt titel Elegance over van Pelican Media0 ?php the_title() ?>1098 dagen geleden
Creating Value with Big Data Analytics

Creating Value with Big Data Analytics verkozen tot marketingboek van het jaar

Creating Value with Big Data Analytics verkozen tot marketingboek van het jaar0 ?php the_title() ?>1100 dagen geleden
merkwaardige merknamen

De 500 merkwaardigste merknamen geboekstaafd

De 500 merkwaardigste merknamen geboekstaafd0 ?php the_title() ?>1105 dagen geleden
Rotterdam Centraal Station

Boskamp, Gijp, Dekker en Rep signeren tegelijk op Rotterdam CS

Boskamp, Gijp, Dekker en Rep signeren tegelijk op Rotterdam CS0 ?php the_title() ?>1110 dagen geleden
The digital excellence challange

25 digitale professionals geïnterviewd voor boek

25 digitale professionals geïnterviewd voor boek0 ?php the_title() ?>1114 dagen geleden
Magazines

Vakmedianet neemt titels over van Reed Business Information

Vakmedianet neemt titels over van Reed Business Information0 ?php the_title() ?>1118 dagen geleden
L'Homo Jan Versteegh & Tim Hofman

ELLE Style Awards en L’HOMO mogelijk winnaar Mercur Marketingactie

ELLE Style Awards en L’HOMO mogelijk winnaar Mercur Marketingactie0 ?php the_title() ?>1140 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!