Home | retail | De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

Geplaatst door Jim Cole in retail op 03/05/2017 om 11:18

KdG retail supermarkt

De afgelopen jaren is de opkomst van nieuwe technologie aan de orde van de dag. Dit brengt niet alleen veel mogelijkheden met zich mee maar zorgt ook dat bedrijven hier hun identiteit aan kunnen koppelen. Digitale spelers zoals HelloFresh, Deliveroo en bol.com kapen zo elk jaar een groter aandeel en traditionele supermarkten staan onder druk. De laatstejaars Cross Media Management aan Karel de Groote Hogeschool in Antwerpen onderzochten de mogelijkheden, met enkele opvallende bevindingen en innovatieve diensten tot gevolg.

De studenten begonnen met een kwantitatief onderzoek om grote trends op te sporen. Vervolgens gingen ze bij focusgroepen in op het waarom van de aankoopkeuze. Wat blijkt, consumenten houden van de traditionele manier van aankopen doen. Dit is deels gewoonte en deels omdat de online gebruiksvriendelijkheid en prijstransparantie van platformen voorheen te wensen overliet. Dit verandert echter snel.

Als een digitaal verkoopkanaal is gevonden en naar wens is, zijn gebruikers vaak wel overtuigd.  Dit effect is vooral te zien bij gebruikers die reeds aankopen deden bij bol.com of Zalando. Voornamelijk bij ‘digital natives’ met een drukke agenda en een gezonde levensstijl is dit terug te zien. Deze willen een uitgebreid assortiment tegen een goede prijs, het profiel van het hedendaagse gezin. Supermarkten zoals Lidl maken er dan ook volop werk van om hun digitale verkoopkanalen nog gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken

Ook de aanwezigheid van social media werd onderzocht. Dit wordt momenteel veel gebruikt om klachten en vragen te beantwoorden, content-marketing en het opbouwen van een community is iets waar retailers te weinig op inspelen.  ”De kwaliteit van de content is cruciaal. Op platte promoties haken consumenten op lange termijn af. Maar als je kan inspelen op de leefwereld van je klant, worden ze vaak zelf ambassadeur van je merk. Ook het inzetten van bloggers is een effectieve manier om kwaliteitsvolle content te genereren en een gemeenschap van fans op te bouwen. Deze content verhoogt ook de kans dat je website wordt opgepikt in de zoekresultaten van Google,” vertelt Dieter Smets, die een strategisch plan voor 2017 uittekende voor een retailer gespecialiseerd in biologische voeding.

Volgens Jim Clijmans, docent Digital Strategy, zal ook de fysieke winkel veranderen. ”Waarom nog grote warenhuizen met dure stockruimte in steden bouwen als consumenten toch online aankopen? De opkomst van concept stores in andere retailsectoren is veelzeggend. Apple en Coolblue hebben nog fysieke winkels, maar moedigen online aankopen aan. Het innovatieve automerk Tesla heeft ook nog showrooms om zijn prachtige producten te bekijken en uit te testen. Maar de auto’s zijn wel enkel online aan te kopen. Dat biedt heel wat voordelen voor stockage en logistiek.”

Datzelfde geld voor supermarkten. In Hong-kong en Zuid-Korea zijn er bijvoorbeeld steeds meer minisupermarkten bij treinstations waar consumenten hun producten kunnen inscannen en thuis laten bezorgen terwijl ze wachten op de trein.

Verder zorgen toekomstige doorbraken als artificial intelligence, iBeacons, smart sensors en spraaktechnologie  voor een stortvloed aan nieuwe mogelijkheden. Digitale supermarktassistenten, real-time aanbiedingen op basis van je locatie en recepten op basis van de levenstijl zijn slechts een paar van de toekomstige mogelijkheden.

”Deze nieuwe services maken een bezoek aan de supermarkt heel wat inspirerender en tijdsefficiënter. Maar ook voor de retailer biedt het voordelen. Men kan interesses opvolgen, realtime aankopen meten en perfect inspelen op de wensen van elk klantsegment om zo de conversie en voorraadlogistiek te optimaliseren. Een win-winsituatie dus voor beide partijen.”

Jim Clijmans kijkt vooruit naar mogelijke technieken: ”Sommige tech trends, zoals het Internet of Things, waarbij verschillende digitale producten en sensoren onderling informatie uitwisselen, hangen al een tijd in de lucht.”

”Een digitale supermarktassistent op je smartphone of smartwatch is niet meer veraf,” vertelt student Greg Janssens, die met zijn eindwerk volop inzette op innovatie. ”Zo kan iemand die intensief sport, in de winkel berichten krijgen over voeding die je trainingsschema ondersteunen. Door het gebruik van iBeacons weet het digitaal ecosysteem perfect waar je je bevindt, om zo de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden. Verder kan dit systeem op basis van je boodschappenlijstje het optimale wandelparcours in de winkel aanbieden, de totale prijs of ecologische voetafdruk van je aankopen berekenen, of nieuwe recepten voorstellen op basis van je levensstijl.”

In steden als Seattle worden ze al volop ingezet. De supermarktketen Amazon heeft enkele winkels ontwikkeld waarbij je zonder aan de kassa aan te schuiven weer naar buiten kan wandelen. De aankopen worden met behulp van sensoren geregistreerd. De eindafrekening en andere contextuele informatie krijg je te zien op je smartphone. Zulke projecten zijn vaak een barometer voor wat er de komende jaren zal gebeuren. Het worden dus spannende en boeiende tijden voor de retailmarkt.

“Klassieke verkoopkanalen zullen zeker blijven bestaan, maar ze zullen perfect moeten overgaan in de digitale kanalen,” concludeert Clijmans. ”Het omnichannel-principe, waarbij de gebruiker eenzelfde merkbeleving krijgt over alle off- en online verkoopkanalen, is een complex gegeven en eist heel wat digitale expertise. Dat elk ambitieus bedrijf zijn digitaal departement sterk uitbreidt en volop digitale profielen aanwerft, mag dan ook niet verbazen.”

Tags

AntwerpenAntwerpen Karel de Groote HogeschoolKarel de Groote Hogeschool bloggerblogger HelloFreshHelloFresh artificial intelligenceartificial intelligence retailretail LIDL.LIDL. Internet of ThingsInternet of Things AmazonAmazon bol.combol.com content marketingcontent marketing deliveroodeliveroo googlegoogle supermarktsupermarkt

Comments

Kenmerken

Dirk biedt klanten op de door Snakeware vernieuwde website het assortiment online. De 75-jarige supermarktketen ontwikkelt daarnaast eigen app.

Nog niet bestellen met digitaal boodschappenlijstje bij Dirk

Nog niet bestellen met digitaal boodschappenlijstje bij Dirk0 ?php the_title() ?>522 dagen geleden
Uit het promotieonderzoek van Corné Dijkmans aan de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt; bedrijven moeten gebruik maken van een menselijke conversatiestijl via social media. 

Bedrijven kunnen reputatie aanzienlijk verbeteren met menselijke Tweets

Bedrijven kunnen reputatie aanzienlijk verbeteren met menselijke Tweets0 ?php the_title() ?>543 dagen geleden
In 2017 was 29 procent van de 18- tot 25-jarigen naar eigen zeggen verslaafd aan sociale media. Dit was in 2015 nog 19 procent. Onder 25-plussers is het aandeel dat zich verslaafd voelt lager. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit het onderzoek Belevingen.

Jongeren vaker verslaafd aan sociale media

Jongeren vaker verslaafd aan sociale media0 ?php the_title() ?>544 dagen geleden
Voor de huidige tentoonstelling Van Gogh & Japan in het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft Integrated Works een innovatieve Wi-Fi oplossing geïmplementeerd om bezoekersstromen in kaart te brengen. Daarmee kan met behulp van Cisco Virtual Beacons bepaald worden waar bezoekers zich bevinden. Deze data worden tevens gebruikt om de presentatie van de informatie in de interactieve multimediatour voor deze tentoonstelling aan te sturen, zodat bezoekers nog beter hun weg in de tentoonstelling kunnen vinden.

Zo brengt Integrated Works de bezoekersstromen bij Van Gogh Museum in kaart

Zo brengt Integrated Works de bezoekersstromen bij Van Gogh Museum in kaart0 ?php the_title() ?>571 dagen geleden
SPAR University introduceert na een testperiode als eerste een kassaloos concept in haar winkels: Skippen! Op woensdag 4 april is de SPAR University in de winkel op de Hogeschool Utrecht (HU) de eerste vestiging waar studenten boodschappen kunnen doen en betalen zonder tussenkomst van een kassa.

SPAR University rolt kassaloos concept Skippen uit met Tikkie!

SPAR University rolt kassaloos concept Skippen uit met Tikkie!0 ?php the_title() ?>595 dagen geleden
De Bespaarbuddy van Sjoprz toont naast de goedkoopste winkel voor een boodschappenlijstje ook suggesties voor voordeligere producten.

Boodschappen-app en online platform Sjoprz lanceert de Bespaarbuddy

Boodschappen-app en online platform Sjoprz lanceert de Bespaarbuddy0 ?php the_title() ?>603 dagen geleden
Het aantal bezoekers van de drie grootste maaltijdbox-vergelijkers steeg in januari met ruim 60% vergeleken met het gemiddelde maandelijkse bezoek in 2017.

Nederlanders massaal aan de maaltijdbox in januari

Nederlanders massaal aan de maaltijdbox in januari0 ?php the_title() ?>648 dagen geleden
Nederland op laagste plaats in de Ferratum Kerstmis barometer wat betreft uitgaven tijdens feestdagen. Internationaal wordt meest uitgegeven aan kleding.

Nederlanders geven het minst uit tijdens de kerstperiode

Nederlanders geven het minst uit tijdens de kerstperiode0 ?php the_title() ?>691 dagen geleden
Het Antwerpse kledingmerk Essentiel is al gevestigd in Amsterdam, Haarlem en 's Hertogenbosch. In 2018 volgen Utrecht, Rotterdam én Maastricht.

Essentiel opent volgend jaar winkels in Utrecht, Rotterdam én Maastricht

Essentiel opent volgend jaar winkels in Utrecht, Rotterdam én Maastricht0 ?php the_title() ?>706 dagen geleden
Het Rotterdamse Breytner, Pionier in zero-emissie transport, haalt de eerste Tesla Semi elektrische vrachtwagen naar Nederland.

Breytner rijdt met de eerste Tesla Semi vrachtwagen door Rotterdam

Breytner rijdt met de eerste Tesla Semi vrachtwagen door Rotterdam0 ?php the_title() ?>713 dagen geleden
INretail heeft belangrijke verschuivingen getraceerd die in 2030 zullen leiden tot hogere consumentenverwachtingen die ondernemers retailkansen biedt.

In 2030 veel meer dynamiek in de retail

In 2030 veel meer dynamiek in de retail0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Wanderwatch zit boordevol features voor kids bijvoorbeeld een camera, chat en natuurlijk veel spellen. Daarbij krijgen de kinderen interactieve middelen die hun fantasie verder prikkelt zoals een geluiden-app die het buitenspel verrijkt. Op de ouder app op hun eigen smartphone kunnen ouders altijd zien waar hun kinderen zijn en met ze communiceren. 

Kinderen kunnen interactief buitenspelen met Wanderwatch

Kinderen kunnen interactief buitenspelen met Wanderwatch0 ?php the_title() ?>747 dagen geleden
Van de totale supermarktomzet in 2017 (prognose € 35,53 miljard) wordt naar verwachting 2,9% online door de huishoudens uitgegeven. Daarmee passeert de online supermarktomzet de € 1 miljard omzet grens, mede doordat bijna 1 op de 6 huishoudens wel eens online in de supermarkt bestellen.

Omzet online supermarkten passeert de € 1 miljard grens in 2017

Omzet online supermarkten passeert de € 1 miljard grens in 20170 ?php the_title() ?>760 dagen geleden
Tweede kwartaal van 2017 2,8% van totale supermarktomzet online. Groter gedeelte van supermarktbestedingen online en laten bezorgen in plaats van ophalen.

Steeds groter gedeelte van supermarktbestedingen online

Steeds groter gedeelte van supermarktbestedingen online0 ?php the_title() ?>830 dagen geleden
Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en Erasmus Student Network (ESN) lanceren Housing Hotline voor internationale studenten die op onduidelijkheden stuiten.

LSVb en ESN lanceren Housing Hotline voor internationale studenten

LSVb en ESN lanceren Housing Hotline voor internationale studenten0 ?php the_title() ?>838 dagen geleden
SPAR lanceert een nieuw online platform. Zodra de klant een winkel heeft geselecteerd komt het gezicht van de ondernemer letterlijk in beeld.

SPAR lanceert een nieuw online platform

SPAR lanceert een nieuw online platform0 ?php the_title() ?>852 dagen geleden
Explosieve groei gebruik mobile devices in de zomer. Volgens RTB House steeg ook het aantal conversies vanaf een mobiel apparaat in juli en augustus 2016.

Explosieve groei gebruik mobile devices in de zomer

Explosieve groei gebruik mobile devices in de zomer0 ?php the_title() ?>852 dagen geleden
Boodschappenspot.nl bezorgdiensten boodschappen

Boodschappenspot brengt lokale bezorgdiensten in kaart

Boodschappenspot brengt lokale bezorgdiensten in kaart0 ?php the_title() ?>866 dagen geleden
Mood Media winkel onderzoek

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop0 ?php the_title() ?>874 dagen geleden
L’Oreal Brandstorm Amsterdam Business School

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris0 ?php the_title() ?>883 dagen geleden
In 2018 zal SEAT een nieuwe SUV op de markt brengen. De SUV zal naar keuze vijf of zeven zitplaatsen hebben. Wat de auto echter nog niet heeft is een naam, die zal worden gekozen door de consumenten. Het belangrijkste criterium waar de naam aan dient te voldoen: hij moet afkomstig zijn uit de Spaanse geografie.

SEAT zoekt een naam voor SUV

SEAT zoekt een naam voor SUV0 ?php the_title() ?>886 dagen geleden
Mr. Selfridge Tickles

Blog: Drie ondernemerslessen van Mr. Selfridge

Blog: Drie ondernemerslessen van Mr. Selfridge0 ?php the_title() ?>889 dagen geleden
smartphone Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Jongeren lijden onder gebruik van smartphone door ouders

Jongeren lijden onder gebruik van smartphone door ouders0 ?php the_title() ?>893 dagen geleden
belgie itsme

Zijn ze in België verder met digitale identiteit?

Zijn ze in België verder met digitale identiteit?0 ?php the_title() ?>894 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>894 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>903 dagen geleden
HAK Orea Distrifood Wheel of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail0 ?php the_title() ?>907 dagen geleden
Nieuwe mensenrechten door digitalisering

Nieuwe mensenrechten door digitalisering

Nieuwe mensenrechten door digitalisering0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
ekoplaza

Ekoplaza gaat bloot voor biologische teelt

Ekoplaza gaat bloot voor biologische teelt0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Picnic online supermarkt Overschie Vlaardingen Schiedam

Online supermarkt Picnic gaat wijk voor wijk uitbreiden in Rotterdam

Online supermarkt Picnic gaat wijk voor wijk uitbreiden in Rotterdam0 ?php the_title() ?>917 dagen geleden
OneRetail Zalando, Coolblue, Greetz bol.com Wehkamp

Webshops moeten beter communiceren met klant

Webshops moeten beter communiceren met klant0 ?php the_title() ?>922 dagen geleden
ASICS Amsterdam Vondelpark

ASICS haalt sport letterlijk de winkel in

ASICS haalt sport letterlijk de winkel in0 ?php the_title() ?>923 dagen geleden
FlowFabric retail

Verouderde applicaties struikelblok digitale transformatie in retail

Verouderde applicaties struikelblok digitale transformatie in retail0 ?php the_title() ?>924 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>928 dagen geleden
Rick Moorman Retail Retail Event Of The Year 2017 Coolblue Paagman

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 2017

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 20170 ?php the_title() ?>927 dagen geleden
Een winkelstraat met mensen die erdoorheen lopen

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!0 ?php the_title() ?>930 dagen geleden
pal V vliegende auto MediaMarkt Monoca

MediaMarkt gaat de vliegende auto’s van Nederlandse makelij verkopen

MediaMarkt gaat de vliegende auto’s van Nederlandse makelij verkopen0 ?php the_title() ?>937 dagen geleden
Omoda lanceert nieuwe campagne

Omoda lanceert samen met Alfred nieuwe campagne: New shoes new you

Omoda lanceert samen met Alfred nieuwe campagne: New shoes new you0 ?php the_title() ?>943 dagen geleden
CBRE Nederland in top-5 bestemmingen voor winkelexpansie

Nederland in Top 5 bestemmingen voor winkelexpansie

Nederland in Top 5 bestemmingen voor winkelexpansie0 ?php the_title() ?>951 dagen geleden
Een winkel met lekkernijen

Tweedeling winkelmarkt zet door in 2016

Tweedeling winkelmarkt zet door in 20160 ?php the_title() ?>977 dagen geleden
Een creditcard waar men mee kan betalen

Bezorgkosten bij online shopping veel belangrijker dan leversnelheid

Bezorgkosten bij online shopping veel belangrijker dan leversnelheid0 ?php the_title() ?>977 dagen geleden
De presentatie over Speakap, de beste retail innovatie van 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 20170 ?php the_title() ?>977 dagen geleden
Popster The Weeknd

Rotterdamse winkel ANSH46 haalt Pop-Up Shop The Weeknd binnen

Rotterdamse winkel ANSH46 haalt Pop-Up  Shop The Weeknd binnen0 ?php the_title() ?>978 dagen geleden
Een van de innovatie designs van de winkels van Omoda

Omoda zet al tien jaar innovatieve stappen

Omoda zet al tien jaar innovatieve stappen0 ?php the_title() ?>979 dagen geleden
E-commerce-retail

Online bestedingen passeren de grens van € 20 miljard

Online bestedingen passeren de grens van € 20 miljard0 ?php the_title() ?>984 dagen geleden
Delikitchen

Albert Heijn introduceert Bakery Café en Deli Kitchen

Albert Heijn introduceert Bakery Café en Deli Kitchen0 ?php the_title() ?>990 dagen geleden
IOS public

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie0 ?php the_title() ?>991 dagen geleden
Atos

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab0 ?php the_title() ?>998 dagen geleden
DHL transport vliegtuig

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail0 ?php the_title() ?>1001 dagen geleden
People's Avenue

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>1036 dagen geleden
Antieke Kassa

Consument verwacht in een retail- of horecazaak dezelfde bediening als online

Consument verwacht in een retail- of horecazaak dezelfde bediening als online0 ?php the_title() ?>1043 dagen geleden
Joel

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten0 ?php the_title() ?>1065 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!