Home | SEO | De rol van search marketeer verandert

De rol van search marketeer verandert

Geplaatst door Jeroen Veenstra in SEO op 09/02/2018 om 11:58

De nieuwe whitepaper ‘Search automation in the Netherlands and its impact on the role of a search marketer is het resultaat van de samenwerking van vier search bureaus (iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U), IAB Nederland, DDMA en Google. De paper beschrijft welke SEA-activiteiten geautomatiseerd kunnen worden en welke mate van automatisering relevant is voor organisaties. Naast het technische aspect, wordt ook gekeken naar wat search automation betekent voor de rol van de search marketeer.

Om te zorgen dat automatisering goed wordt ingezet, zijn er veranderingen nodig binnen bedrijven: Er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden ten opzichte van automatisering en het is van belang de juiste vaardigheden binnen SEA afdelingen in huis halen. Daarnaast moeten verschillende afdelingen in grotere mate gaan samenwerken. Dit blijkt uit de nieuwe whitepaper ‘Search automation in the Netherlands and its impact on the role of a search marketer’.

De paper is het resultaat van de samenwerking van vier search bureaus (iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U), IAB Nederland, DDMA en Google.

De paper beschrijft welke SEA-activiteiten geautomatiseerd kunnen worden en welke mate van automatisering relevant is voor organisaties. Naast het technische aspect, wordt ook gekeken naar wat search automation betekent voor de rol van de search marketeer.

Diana Janssen, directeur van DDMA: ”Search blijft groeien en wordt complexer en dat heeft gevolgen voor de marketeer. Automation is zeker een deel van de oplossing. Automation stelt de marketeer in staat zich te richten op andere skills: strategisch, technisch en sociaal. De inzet van de juiste tools en juist opgeleide mensen maakt het verschil. Samenwerking is key, ook in search marketing. Deze whitepaper is daar een mooi voorbeeld van.”

Yvonne de Jager, Directeur IAB Nederland: ”Het laatste AdSpend rapport dat IAB Nederland heeft gepubliceerd, laat wederom een stijging in de Search bestedingen zien van 20%! Hiermee is Search de grootste categorie binnen de totale markt van alle online bestedingen. Als een markt zo groot en nog steeds groeiende is, dan is automatisering een vereiste om die groei aan te kunnen. Hoe meer er geautomatiseerd kan worden, hoe meer we gebruik kunnen maken van de strategische capaciteiten van de Search marketeer. Deze whitepaper geeft aan hoe de rol van deze marketeer verandert.”

In samenwerking met het IAB en DDMA wordt op 12 april een Afternoon Update georganiseerd om dieper in te gaan op het onderwerp. Naast een toelichting op de white paper, zullen een aantal praktijkcases worden gepresenteerd. Laat dan via dit formulier je gegevens achter. De volledige white paper is hieronder te downloaden.

Tags

whitepaperwhitepaper searchsearch search marketingsearch marketing Storm DigitalStorm Digital AB NederlandAB Nederland Traffic4UTraffic4U iProspectiProspect DDMADDMA SearchresultSearchresult googlegoogle

Comments

Kenmerken

In 2017 is online advertentiemarkt 9% gegroeid naar omzet van 1,8 miljard euro en is hiermee groter dan alle andere traditionele medium form-controltypen samen.

Online advertentiemarkt groter dan traditionele medium form-controltypen samen

Online advertentiemarkt groter dan traditionele medium form-controltypen samen0 ?php the_title() ?>555 dagen geleden
Pervorm en FrieslandCampina hebben Performance Marketing-categorie gewonnen bij Kenshoo Infinity Awards voor zuivelmerk Friso in Vietnam.

Pervorm en FrieslandCampina winnen Performance Marketing-award bij Kenshoo Infinity Awards

Pervorm en FrieslandCampina winnen Performance Marketing-award bij Kenshoo Infinity Awards0 ?php the_title() ?>621 dagen geleden
ME Worldwide, de holding boven onder meer het Bredase fullservice bureau The Communication Company (TCC), heeft een 100% belang genomen in de snelgroeiende start-up The Fightclub Digital. ME had al een minderheidsbelang in het bedrijf, dat eind 2016 werd opgericht.

ME Worldwide neemt snelgroeiend The Fightclub Digital volledig over

ME Worldwide neemt snelgroeiend The Fightclub Digital volledig over0 ?php the_title() ?>649 dagen geleden
De marketingexpert van de toekomst is volgens banenplatform Joblift een data-analist met uitstekende social mediavaardigheden en netwerk van influencers.

Wat heeft de marketingexpert nodig?

Wat heeft de marketingexpert nodig?0 ?php the_title() ?>656 dagen geleden
IAB Nederland, DLA Piper en BVA bond van adverteerders hebben hun kennis en krachten in een speciale werkgroep Privacy gebundeld. Door het oprichten van de werkgroep willen de belangenbehartigers de totale markt van exploitanten, adverteerders en (media)bureaus van advies en documentatie voorzien op het gebied van de European General Data Protection Regulation (GDPR) en de e-Privacy Verordening. Tevens zal de werkgroep actief de dialoog met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangaan om gezamenlijk de zakelijke markt, maar ook de consument voor te lichten over alle komende veranderingen.

IAB Nederland, DLA Piper en BVA richten werkgroep Privacy op

IAB Nederland, DLA Piper en BVA richten werkgroep Privacy op0 ?php the_title() ?>667 dagen geleden
Het influencer-marketingplatform Join heeft een investering opgehaald bij Airbridge Equity Partners. Met de kapitaalinjectie wil het bedrijf de Europese markt veroveren en de Artificial Intelligence die aan het platform ten grondslag ligt verder doorontwikkelen.

Join trekt groeikapitaal voor leidende rol binnen influencer marketing

Join trekt groeikapitaal voor leidende rol binnen influencer marketing0 ?php the_title() ?>675 dagen geleden
Marketingonderzoeken over aankoopbeslissingen van huishoudens richten zich nog op de keuze tussen slechts drie merken ketchup of een paar merken koffie. Maar deze  methoden volstaan  niet als er sprake is van een assortiment van vele duizenden producten, zoals bij de meeste (online) winkels. Hoe kan bij zulke grote assortimenten worden voorspeld in welk volgend product iemand geïnteresseerd is? Het aanpakken van deze beperking, en daarmee het mogelijk maken om aankoopgedrag in zeer grote assortimenten te analyseren, vormde de drijfveer van het onderzoek van econometrist Bruno Jacobs. Hij verdedigt zijn proefschrift op vrijdag 22 december 2017.

Traditionele marketingonderzoeken over aankoopbeslissingen volstaan niet meer

Traditionele marketingonderzoeken over aankoopbeslissingen volstaan niet meer0 ?php the_title() ?>675 dagen geleden
Blue Mango wint vier Dutch Search Awards, de prijs voor op gebied van zoekmachinemarketing. Ook Wehkamp en Nick Oltvoort van Adwise onderscheiden.

Onlinemarketingbedrijf Blue Mango grote winnaar Dutch Search Awards

Onlinemarketingbedrijf Blue Mango grote winnaar Dutch Search Awards0 ?php the_title() ?>695 dagen geleden
KNVB heeft de DDMA Customer Data Award 2017 gewonnen. De ingezonden case van de voetbalbond werd door de jury uitverkozen boven die van de andere genomineerden: Vacanceselect, Manutan en Bilderberg Hotels. De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. De prestigieuze prijs is een waardering voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De genomineerden zijn door een vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

KNVB scoort met DDMA Customer Data Award 2017

KNVB scoort met DDMA Customer Data Award 20170 ?php the_title() ?>696 dagen geleden
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2017 met 2,6% gestegen tot € 1,9 miljard. Die groei is vrijwel volledig toe te schrijven aan online dat met 13% groeide. De grootste groei is te zien bij bioscoopreclame. Daar steeg het budget met 19%. Gezien de omvang van dit medium form-controltype is het effect op totaal zeer gering. De gezamenlijke offline media zagen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte dan ook dalen met 6,2%. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2017 dat Nielsen publiceert.

Mediabestedingen in Nederland stijgen met 2,6% tot 1,9 miljard euro

Mediabestedingen in Nederland stijgen met 2,6% tot 1,9 miljard euro0 ?php the_title() ?>726 dagen geleden
De eerste DDMA Dutch CRO Awards, en de enige CRO awards van Nederland, zijn gewonnen door G-Star, Philips, bol.com en assem.nl.

Philips, Bol en Van de Assem winnen de eerste DDMA Dutch CRO Awards

Philips, Bol en Van de Assem winnen de eerste DDMA Dutch CRO Awards0 ?php the_title() ?>758 dagen geleden
De eerste DDMA Dutch CRO Awards belonen het beste werk in conversie-optimalisatie en A/B-testing. In totaal zestien cases genomineerd in vier categorieën.

G-Star, Rituals, Philips en Eneco genomineerd voor eerste DDMA Dutch CRO Awards

G-Star, Rituals, Philips en Eneco genomineerd voor eerste DDMA Dutch CRO Awards0 ?php the_title() ?>775 dagen geleden
Online bereiksonderzoek NOBO uitgebreid met global mediabrands

Online bereiksonderzoek NOBO uitgebreid met global mediabrands

Online bereiksonderzoek NOBO uitgebreid met global mediabrands0 ?php the_title() ?>822 dagen geleden
DDMA Conversie conversie-optimalisatie

DDMA gaat voor het eerst Dutch CRO Awards uitreiken

DDMA gaat voor het eerst Dutch CRO Awards uitreiken0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
Datingservice Lexa.nl gaat singles matchen op basis van persoonlijke muziekvoorkeur. De integratie van Spotify plug-in  is onderdeel van de eind december gelanceerde nieuwe merkcampagne: Little Details, Great Stories. Lexa.nl wil online daten daarmee weer persoonlijk maken.

Vooral groei voor mediabedrijven die inzetten op beleving en ervaring

Vooral groei voor mediabedrijven die inzetten op beleving en ervaring0 ?php the_title() ?>860 dagen geleden
Adobe reclame advertentie

Advertentiekosten stijgen doordat merken strijden om beperkte aandacht klanten

Advertentiekosten stijgen doordat merken strijden om beperkte aandacht klanten0 ?php the_title() ?>893 dagen geleden
Media analyse

75% marketeers vindt media-analyse belangrijk, 20% gebruikt het

75% marketeers vindt media-analyse belangrijk, 20% gebruikt het0 ?php the_title() ?>997 dagen geleden
Adwords scrabble content marketing

B2B marketeers zetten in 2017 in op content marketing

B2B marketeers zetten in 2017 in op content marketing0 ?php the_title() ?>1063 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!