Home | retail | Bol haalt het fenomeen Singles Day naar Nederland

Bol haalt het fenomeen Singles Day naar Nederland

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 06/11/2017 om 13:51

In Azië is Singles Day het grootste winkelfenomeen. Bol.com introduceert in navolging op 11 november (11/11) een extra Nederlandse feestdag.

Singles Day is de de populairste winkeldag ter wereld. In Azië is Singles Day het grootste winkelfenomeen dat er bestaat en jaar op jaar worden records verbroken. Bol.com introduceert daarom op 11 november (11/11) een extra Nederlandse feestdag waarop ongegeneerd cadeaus voor jezelf mogen worden gekocht. 

Huub Vermeulen, algemeen directeur bol.com: ”We merken dat Nederlanders steeds meer interesse krijgen in deze winkeldag. In combinatie met de continue behoefte aan goede deals en aandacht voor jezelf, denken wij dat we nu ook in Nederland klaar zijn voor Singles Day. Al eerder introduceerden wij voor onze klanten de bekende retaildag Black Friday; er werd nog nooit op één dag zoveel besteed in onze winkel als toen. We verwachten dat Singles Day eenzelfde effect gaat opleveren.”

Bol.com viert onder het motto ‘I love me’ Singles Day op 11 november. Op deze dag zijn er bij bol.com duizenden scherpe kortingen in onder andere de productcategorieën make-up, parfum, sieraden, elektronicagadgets, boeken, DVD’s. Op de afteldagen op 8, 9 en 10 november krijgen klanten al een voorproefje.

”Hoewel Singles Day in Nederland nog vrij onbekend is, namen we het afgelopen jaar een duidelijke trend waar; het aantal keer dat er gezocht werd op Singles Day ten opzichte van twee jaar geleden is verdubbeld. Aan deze wens willen we voldoen. Wij begrijpen als geen ander dat we er een echte Nederlandse Singles Day van moeten maken, zodat het past bij hoe Nederlanders een feestje vieren. De dag is bijvoorbeeld niet alleen voor singles, maar voor iedereen,” vervolgt Vermeulen. Uit data weet de winkel wat er leeft onder Nederlanders. Hierop zijn de Singles Day deals afgestemd.

Singles Day is in Azië het winkelevenement waar consumenten elk jaar reikhalzend naar uitkijken. Het succes zit ‘m in de zeer sterke afprijzingen op artikelen die véél mensen héél graag willen hebben.”Bol.com is voorloper in het omarmen van dergelijke winkelfenomenen en geeft er haar eigen draai aan, doordat ze de lokale markt goed kent. Ik verwacht dat binnen een aantal jaar Singles Day van grote economische waarde zal zijn voor Nederland. Uiteindelijk zullen niet alleen de verkooppartners van bol.com, maar ook andere retailers in het land profiteren van het feit dat ze dit grootse winkelevenement introduceren op de Nederlandse markt,” weet Prof. Dr. Cor Molenaar, econoom en hoogleraar e-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Singles Day is ontstaan als ludiek idee van vier studenten van de Nanjing Universiteit in 1993. Op 11/11 (met vier enen!) vierden ze dat ze single waren. In 2009 was er een omslagpunt. De online winkels in Azië ging het niet meer alleen om singles, maar 11 november bleek de meest gunstige datum voor superaanbiedingen. 

Tags

Nanjing UniversiteitNanjing Universiteit Cor MolenaarCor Molenaar Erasmus Universiteit RotterdamErasmus Universiteit Rotterdam Singles' DaySingles' Day bol.combol.com

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!