Home | reclame | Blog: Handleiding: effectief adverteren met de Facebook Pixel

Blog: Handleiding: effectief adverteren met de Facebook Pixel

Geplaatst door Rick Pleijsier in reclame op 11/05/2017 om 14:12

Facebook app

”We moeten iets met Facebook,” is een veelgehoorde uitspraak. Een logische eerste stap is dan het aanmaken van een bedrijfspagina en het plaatsen van berichten. Vervolgens probeer je een betaalde advertentie om zo meer volgers te krijgen. Hierbij kies je de doelgroep helemaal zelf, op basis van fingerspitzengefühl.

Herkenbaar? Stel jezelf dan eens de vraag hoe vanzelfsprekend het is dat deze doelgroep jouw pagina dan direct zal gaan volgen?

In deze blog legt Michael van Woensel uit hoe Facebook advertenties, gericht op het verkrijgen van meer volgers, effectiever kunnen worden ingezet. Gegarandeerd meer likes, voor minder geld!

Wat is een Facebook Pixel?

Een Facebook Pixel is een stukje script dat je plaatst op een website. Het script registreert acties of gebeurtenissen die je bezoekers uitvoeren op de website. Facebook biedt hierbij negen standaard gebeurtenissen aan, maar je kunt er ook voor kiezen een eigen gebeurtenis aan het script toe te voegen. Zo kun je standaard bijvoorbeeld kiezen om zoekopdrachten bij te houden, voltooide betalingsprocessen of weergaven van belangrijke pagina’s. Dit maakt het mogelijk om retargeting advertenties in te zetten.

Facebook retargeting, hoe werkt dat?

Het principe van retargeting werkt hetzelfde op Facebook als op een platform als Google AdWords. Bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, kunnen opnieuw bereikt worden via beeld of tekstadvertenties. In dit geval advertenties op Facebook.

afbeelding-1

Retargeting cyclus via Facebook

De Facebook pixel registreert wie welke actie heeft ondernomen op de website. Op basis van deze gegevens, kun je een aangepaste doelgroep aanmaken binnen advertentiebeheer. Dit zorgt ervoor dat je een advertentie kunt inzetten, specifiek gericht op bezoekers van jouw website.

Hoe krijg ik de pixel op mijn website?

Volg deze drie stappen om het script (de Facebook Pixel) op je website toe te voegen.

Stap 1: Maak een Facebook Pixel

Ga naar het gedeelte advertentiebeheer van de bedrijfspagina. Klik in het menu op ‘middelen’ en vervolgens op ‘pixels’. Volg de stappen en voer een naam in voor de pixel. Let op: je kunt slechts één pixel per account aanmaken.

Stap 2: Installeer de pixel

Als het goed is heb je nu in ieder geval een basiscode. Plak deze in de html code van jouw website (1). Het is aan te raden de code tussen de header-tags: <head> en </head> te plaatsen (2), zodat het het verkeer op de volledige website bijgehouden kan worden. Voeg vervolgens een standaard gebeurtenis toe aan de code, bijvoorbeeld ‘ViewContent’ (3). Plaats de voor jou belangrijke gebeurteniscodes apart toe aan de relevante pagina’s op je website. Lukt dit niet? Schakel dan de ontwikkelaar van de website, of een online marketeer in.
afbeelding-2-2
Een voorbeeld van de html code met een geïnstalleerde facebook pixel inclusief standaard gebeurtenis.

Stap 3: Controleer of de pixel werkt

Wanneer de pixel correct is geïnstalleerd, wordt de pixelstatus op de pagina Pixels binnen advertentiebeheer gewijzigd in actief. Vanaf dat moment houdt de pixel de activiteiten bij die je hebt toegevoegd aan de code.

Maak van je websitebezoeker een volger

Nu de Facebook pixel actief is, kun je effectief aan de slag met het inzetten van Facebook advertenties. Afhankelijk van de gebeurtenissen die zijn toegevoegd aan de pixel, kun je een advertentiecampagne voor meerdere doeleinden gebruiken.

In dit voorbeeld zetten we advertenties in, met als doel om de lezers van een artikel op de website te verleiden om de Facebookpagina te volgen. Door het gebruik van de pixel heb je nu meer kans dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. De doelgroep heeft namelijk specifieke interesse getoond in het onderwerp van het artikel. In dit geval is de titel van het artikel; ‘Praktische krachtoefeningen’. In dit artikel leest men meer over oefeningen die zij thuis of bij een fitnesscentrum kunnen doen.

Een aangepaste doelgroep maken op Facebook

Om de lezers van het artikel te kunnen re-targeten met een Facebook advertentie, is het van belang dat er een aangepaste doelgroep wordt aangemaakt. Dit doe je als volgt; ga naar advertentiebeheer en kies vervolgens voor ‘doelgroepen’. Klik op de button ‘doelgroep maken’ en kies voor ‘aangepaste doelgroep’ op basis van websiteverkeer. Nu verschijnt er een pop-up scherm waarbij je uit verschillende opties kunt kiezen. Zo is het mogelijk, een doelgroep aan te maken van mensen die binnen de afgelopen 180 dagen, jouw website of specifieke pagina hebben bezocht. In dit voorbeeld, kies je voor ‘mensen die specifieke webpagina’s bezoeken’ in het keuzemenu onder ‘websiteverkeer’. Hierna voeren we de URL in van het artikel ‘Praktische krachtoefeningen’.

afbeelding-3

Instellingen aangepaste doelgroep

Wanneer je de juiste instellingen hebt gekozen, klik je op ‘doelgroep maken’. Nu komt de aangepaste doelgroep in de lijst met doelgroepen te staan. Let op: het kan even duren voordat je doelgroep beschikbaar is. Facebook heeft even tijd nodig om de gegevens van de doelgroep te verzamelen. Hierdoor kan het zijn, dat je in eerste instantie een melding krijgt dat de doelgroep te klein is.

Tip: Maak je doelgroep tijdig aan voordat je een advertentiecampagne wilt starten.

afbeelding-4-1

Aangepaste doelgroepen, klaar voor gebruik

Inzetten op een gerichte advertentiecampagne

We hebben nu een aangepaste doelgroep met websitebezoekers die de afgelopen tijd iets hebben gelezen over praktische krachtoefeningen. Hiermee kan er een advertentiecampagne worden ingezet, specifiek afgestemd op de behoeften van de lezer.

Ga naar advertentiebeheer en klik op ‘+nieuwe campagne’. In dit voorbeeld kiezen we ervoor, om een campagne in te stellen om nieuwe Facebook volgers te verkrijgen. Als marketingdoelstelling nemen we daarom de optie ‘merkbekendheid’. In het scherm dat hierop volgt, kun je de zojuist aangemaakte doelgroep selecteren. Kies er vervolgens voor, om wel of niet aanvullende doelgroepen te definiëren.

Tip: zorg er in ieder geval voor, dat je personen uitsluit die je pagina al volgen. Dit kun je doen onder ‘connecties’.

Stem je advertentieset af op de behoeften van de websitebezoeker

Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen, komen we eigenlijk bij het moeilijkste gedeelte van het proces; het maken van advertenties. Het is hierbij cruciaal om op zoek te gaan naar een trigger die de lezer van het artikel over kan halen om ook de Facebook pagina te ‘liken’. Zorg ervoor, dat de belofte(s) die je in de advertentietekst maakt, ook waargemaakt kan worden.

Tip: door een rubriek of terugkerend item aan je Facebook contentkalender toe te voegen, kan je de belofte maken om iedere week een voor de doelgroep relevant item aan te bieden in zijn/haar tijdlijn.

Situatieschets

Bezoekers van de website lezen het artikel ‘Praktische krachtoefeningen’. Het artikel bevat uitleg inclusief afbeeldingen die laten zien hoe verschillende oefeningen uitgevoerd moeten worden. Echter, zien we op Facebook dat video steeds meer de voorkeur krijgt boven afbeeldingen. In het voorbeeld kiezen we dan ook voor video om de doelgroep te triggeren. We maken vervolgens een rubriek aan op Facebook. Dit is een post die iedere week op een vaste dag terugkeert. We noemen de rubriek; ‘krachtoefening van de week’.

Tip: Gebruik zoveel mogelijk woorden in de advertentietekst die ook in de titel staan van het artikel, dit zorgt voor herkenbaarheid.

De belofte die we nu kunnen maken aan de doelgroep, is dat zij iedere week een video van een praktische krachtoefening in hun tijdlijn te zien krijgen, wanneer zij onze pagina volgen. Zorg ervoor dat de rubriek voor een langere periode loopt zodat er zo lang mogelijk aan de verwachtingen van de nieuwe volger kan worden voldaan.

afbeelding-5-1
Advertentie voorbeeld

Omdat de advertentie specifiek is afgestemd op de interesse van de doelgroep, is de campagne zeer relevant! Ook hebben de mensen binnen de aangepaste doelgroep eerder van jouw bedrijfsnaam gehoord, zij hebben immers de website bezocht. Door het gebruik van de Facebook Pixel verlaag je dus de drempel voor potentiële volgers om je pagina te ‘liken’. Het resultaat hiervan is dat de kosten per like daarom relatief laag zullen zijn!

Bronnen:

 

Tags

facebook pixelfacebook pixel pixelpixel retargetingretargeting advertentie campagneadvertentie campagne advertentieadvertentie digital marketing professionalsdigital marketing professionals adwordsadwords digital marketingdigital marketing campagnecampagne Google AdWordsGoogle AdWords facebookfacebook googlegoogle websitewebsite

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!