Home | Logistiek/e-commerce | Blog: De beste klantenservice; 7 tips!

Blog: De beste klantenservice; 7 tips!

Geplaatst door Rick Pleijsier in Logistiek/e-commerce op 29/05/2017 om 10:54

Klanten tevreden houden is niet altijd even makkelijk! Uit onderzoek blijkt dat een negatieve ervaring met een bedrijf acht keer sneller wordt doorverteld dan een positieve ervaring. Máár: Een slechte ervaring die goed en adequaat wordt opgelost, wordt nog eens twee keer sneller gedeeld! Daarom geeft Ad Hoc Data 7 tips voor een optimale klantenservice!

1. Wees bereikbaar

Bereikbaarheid wordt tot één van de belangrijkste kernmerken van een goede klantenservice gerekend. De klantenservice moet makkelijk (en snel!) te bereiken zijn. Geen lange wachttijden aan de telefoon dus. In dit geval zijn het vaak de digitale kanalen die de oplossing bieden met een app-service of chatfunctie.

2. Kies niet alleen voor digitaal

Uit onderzoek blijkt dat een directe, persoonlijke ervaring helpt om de loyaliteit van de klant te verhogen. In dit geval is de mogelijkheid om naar een winkel te gaan of te bellen dus een goede aanvulling op het digitale gedeelte.

3. Persoonlijke benadering

Om nog even door te gaan op het persoonlijke aspect; mensen vinden het fijn om herinnerd te worden. Noem een aantal keer de naam van de klant tijdens het gesprek. Zorg er daarnaast voor dat er een duidelijk dossier is per klacht, zodat de klant een eventuele volgende keer niet weer het hele verhaal hoeft uit te leggen.

4. Maak oprechte excuses

Bied, wanneer er iets fout is gegaan, eerst oprechte excuses aan namens het bedrijf. Een klant voelt zich graag gehoord en begrepen en zo kun je eventuele spanningen direct verminderen.

5. Kom snel in actie

Probeer een probleem zo snel mogelijk op te lossen. Wanneer dit niet direct kan; laat de klant weten wanneer hij/zij een reactie van jou kan verwachten. En zorg dat je je daar ook aan houdt.

6. Luister echt naar je klant

Hoe meer problemen je tegenkomt, hoe meer oplossingen je vindt. Luister goed naar je klant, zodat je er precies achter komt wat de kern van het probleem is. En een probleem dat bij de klantenservice terecht komt, is een probleem van het hele bedrijf – niet alleen van degenen die achter de knoppen zit. Pak het probleem dus als een team aan.

7. Blijf professioneel

Vooral in deze digitale tijd waarbij alles op internet staat, kan een kleine misstap al fataal zijn voor de reputatie van jouw bedrijf. Voor de hand liggend, maar zeker niet onbelangrijk: blijf altijd professioneel en beleefd. Een laatste tip: verander aan het eind van het gesprek “Alstublieft!” in “U ook bedankt!”.

Meer blogs van Ad Hoc Data zijn via deze link te lezen! 

Tags

Ad Hoc DataAd Hoc Data klantenserviceklantenservice

Comments

Kenmerken

Telefoonboek.nl zocht uit of Fotofabriek, Fotogoed, Kruidvat Foto, Albelli en Fotoboeken.nl over een goede telefonische klantenservice beschikken.

Albelli langste wachttijden bij telefonische klantenservice

Albelli langste wachttijden bij telefonische klantenservice0 ?php the_title() ?>618 dagen geleden
Supermarktketen Lidl opent een vestiging in Meerdijk, de plek waar Nederlandse populairste soap Goede Tijden, Slechte Tijden zich afspeelt.

Lidl opent een filiaal in Meerdijk

Lidl opent een filiaal in Meerdijk0 ?php the_title() ?>621 dagen geleden
Consumenten kiezen moeiteloos voor onbekend merk als dit merk uitstekende klantbeleving biedt. Dat blijkt uit onderzoek naar consumentenloyaliteit.

Merken mogen persoonlijke informatie gebruiken voor een betere klantbeleving

Merken mogen persoonlijke informatie gebruiken voor een betere klantbeleving0 ?php the_title() ?>667 dagen geleden
In Nederland is 72% bereid om meer te betalen voor een betere klantervaring blijkt uit nieuw onderzoek van Capgemini: The Disconnected Customer!

72% van de consumenten bereid om meer te betalen voor betere klantervaring

72% van de consumenten bereid om meer te betalen voor betere klantervaring0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Chat ContactCare

ContactCare maakt kosten klantenservice inzichtelijk

ContactCare maakt kosten klantenservice inzichtelijk0 ?php the_title() ?>729 dagen geleden
watermelon ecreation chatbots

Watermelon Messenger neemt Nederlandse chatbot-ontwikkelaar Ecreation over

Watermelon Messenger neemt Nederlandse chatbot-ontwikkelaar Ecreation over0 ?php the_title() ?>749 dagen geleden
Ad Hoc data geeft SEO-trucjes

Blog: 10 eenvoudige SEO-trucjes

Blog: 10 eenvoudige SEO-trucjes0 ?php the_title() ?>768 dagen geleden
zomer ad hoc data

Blog: Zes tips om de zomer optimaal te benutten!

Blog: Zes tips om de zomer optimaal te benutten!0 ?php the_title() ?>775 dagen geleden
SuperOffice onderzoek live chat

Bij 21% van de bedrijven blijft het stil op live chat!

Bij 21% van de bedrijven blijft het stil op live chat!0 ?php the_title() ?>791 dagen geleden
influencers Youtube Blog Livechat

Blog: Wat kunnen we leren van de YouTube sterren van vandaag?

Blog: Wat kunnen we leren van de YouTube sterren van vandaag?0 ?php the_title() ?>807 dagen geleden
Blog Oracle

Blog: Zorg dat u het juiste resultaat vaststelt en de data volgt vanzelf

Blog: Zorg dat u het juiste resultaat vaststelt en de data volgt vanzelf0 ?php the_title() ?>812 dagen geleden
Beslist IkenIk EffectConnect

IKenIK.nl: ‘Bij ons nemen moeders de telefoon op’

IKenIK.nl: ‘Bij ons nemen moeders de telefoon op’0 ?php the_title() ?>826 dagen geleden
Reisaanbieder TravelBird heeft aangekondigd dat ze vanaf 1 april 2017 zal samenwerken met DigitalGenius om Artificiële Intelligentie (AI) te voorzien bij de klantendienst.

TravelBird gaat 900.00 vragen met behulp van Artificial Intelligence beantwoorden

TravelBird gaat 900.00 vragen met behulp van Artificial Intelligence beantwoorden0 ?php the_title() ?>826 dagen geleden
Edvin LiveChat Service

WhatsApp verzoekt Nederlandse startup activiteiten te staken

WhatsApp verzoekt Nederlandse startup activiteiten te staken0 ?php the_title() ?>841 dagen geleden
Chatbot kakute

Zoektocht naar nieuwe generatie chatbots

Zoektocht naar nieuwe generatie chatbots0 ?php the_title() ?>849 dagen geleden
Een winkelier die achter de balie blijft zitten

Blog: De klant centraal stellen – Waarom en hoe doe je dat?

Blog: De klant centraal stellen – Waarom en hoe doe je dat?0 ?php the_title() ?>869 dagen geleden
Chat ContactCare

Blog: Klantenservice via chat: Onmisbaar voor de ondernemer?

Blog: Klantenservice via chat: Onmisbaar voor de ondernemer?0 ?php the_title() ?>877 dagen geleden
Facebook for iPad

Online.nl investeert in toegankelijkheid klantenservice

Online.nl investeert in toegankelijkheid klantenservice0 ?php the_title() ?>883 dagen geleden
Persbericht videochat

Univé voortaan ook bereikbaar via videochat

Univé voortaan ook bereikbaar via videochat0 ?php the_title() ?>888 dagen geleden
Gerard van der Werf

Blog: Gerard van der Werf (Motivaction): Klanten lopen weg

Blog: Gerard van der Werf (Motivaction): Klanten lopen weg0 ?php the_title() ?>923 dagen geleden
Beslist.nl mobiele site

Beslist.nl doet 600e Winkelwagen in het mandje in 2016

Beslist.nl doet 600e Winkelwagen in het mandje in 20160 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
WhatsApp website

Frans Reichardt: Je klanten worden blijer van WhatsApp

Frans Reichardt: Je klanten worden blijer van WhatsApp0 ?php the_title() ?>1002 dagen geleden
Service bord

Blog: Hoe zorg je voor een hogere First Call Resolution?

Blog: Hoe zorg je voor een hogere First Call Resolution?0 ?php the_title() ?>979 dagen geleden
Pak met stropdas

De Zeven Dodelijke Zonden van Klantenservice Ervaring

De Zeven Dodelijke Zonden van Klantenservice Ervaring0 ?php the_title() ?>1048 dagen geleden
Facebook social media

Column: Hoe ga je om met negatieve reacties op social media?

Column: Hoe ga je om met negatieve reacties op social media?0 ?php the_title() ?>1048 dagen geleden
Achter de computer macbook

Verbeter je conversie optimalisatie met een live chat

Verbeter je conversie optimalisatie met een live chat0 ?php the_title() ?>1048 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!