Home | SEO | Blog: 10 eenvoudige SEO-trucjes

Blog: 10 eenvoudige SEO-trucjes

Geplaatst door Rick Pleijsier in SEO op 09/06/2017 om 13:00

Ad Hoc data geeft SEO-trucjes

Google gebruikt meer dan 200 ranking factoren om pagina’s en websites te rangschikken in de zoekmachine. Ad Hoc Data snapt best dat niet elke ondernemer een ICT specialist is. Daarom stelde Haagse bedrijf dat B2B datamanagementet levert tien eenvoudige SEO-trucjes samen waarmee websites direct aanzienlijk hoger in de Google zoekresultaten terug te vinden zijn.

1) Zet het zoekwoord aan het begin van de titel

Stap 1: bedenk op welk zoekwoord je gevonden wilt worden. Zet dit zoekwoord vervolgens in de titel van je pagina. Beter nog: zet dit zoekwoord vooraan in de titel van je pagina. Google geeft namelijk meer gewicht aan zoekwoorden in het begin van de titel. Kijk eens naar de titel van dit artikel: het zoekwoord is ‘SEO’. Google vindt dat dit artikel ‘meer’ over SEO gaat, dan wanneer er ’10 SEO tips om binnen één dag beter te scoren’ had gestaan.

2) Responsive design

Meer dan de helft van het webverkeer komt via een mobiele device. Dit is waarom Google een responsive design als één van de belangrijkste ranking factors ziet. Vooral een snel ladende responsive design scoort hoge ogen. Een aparte mobiele website wordt overigens minder gewaard dan een responsive design.

3) Content lengte en inhoud

Pagina’s met een inhoud van minimaal 1500 woorden scoren aanzienlijk hoger in de ranking dan pagina’s met minder woorden. De beste ranking-resultaten worden behaald bij zo’n 2000 woorden. Bovendien is Google is gek op originele en stevige content.

4) Bezoekers moeten ‘blijven hangen’

Wat gebeurt er wanneer mensen via Google jouw website bezoeken? Google geeft veel aandacht aan het bezoekersgedrag op jouw website. Wanneer bezoekers zo snel mogelijk weer op de ‘terug’ knop drukken, komt dit niet ten goede van de ranking in Google. De hoeveelheid tijd die zij doorbrengen op jouw website is een zeer belangrijke ranking-factor. Zorg er dus voor dat het eerste aanzicht, het gebied boven de ‘fold’ lijn, zo aantrekkelijk en relevant mogelijk is. Bezoekers moeten willen doorklikken, -lezen en -scrollen.

5) Gebruik de juiste zoekwoorden in de meta description

De titel vormt samen met de meta description de snippet die in Google als zoekresultaat wordt getoond. Enerzijds is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken om gevonden te worden, anderzijds vindt Google dit ook leuk. De maximale lengte van de meta description is 156 tekens, gebruik deze goed!

6) H1, H2, H3…

Google kijkt naar de heading tags op jouw website om een inschatting te maken van het onderwerp van de pagina. Door de juiste heading tags (h1, h2, h3, etc.) te gebruiken, wordt de website hoger gerankt in de zoekresultaten. Google hecht extra veel waarde aan de h1 tag. Hiervan mag er echter maar één op elke pagina staan, die kort aangeeft waar de pagina over gaat. Onder de h1 kan wel weer met de andere tags gewerkt worden.

7) Goede interne linkstructuur

Een goede interne linkstructuur kan de pagina’s van jouw website beter vindbaar maken. Door de juiste teksten te gebruiken als link (anchor texts), wordt voor die zoekterm extra waarde toegekend aan de pagina. Gaat jouw pagina over adressenbestanden? Link dan met het woordje ‘adressenbestanden’. Zorg ervoor dat er over de hele website verwijzingen aanwezig zijn naar andere pagina’s.

8) Ook afbeeldingen doen mee in het SEO verhaal

Content is meer dan alleen tekst, ook afbeeldingen horen hierbij. Daarom behoort optimalisatie van afbeeldingen ook tot één van de ranking factoren van Google. Elke afbeelding moet worden voorzien van een unieke titel en alt-tekst.

9) Yoast plugin

Heb je een WordPress website? Waarschijnlijk ken je hem dan wel: de Yoast WordPress SEO plugin. Zo niet, is deze plugin het echt waard om te installeren! Yoast zal er niet zelf voor zorgen dat uw website hoger gerankt wordt, maar het is wel een geweldige ondersteunende tool die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van jouw pagina’s voor Google. Yoast zal aangeven welke onderdelen verbeterd kunnen worden en op welke manier. Bovendien geeft de SEO plugin een indicatie of de SEO score van de pagina ‘slecht’, ‘OK’ of ‘goed’ is.

10) Wat is de laadsnelheid van jouw website?

Toe aan een uitdaging extra? Verbeter de laadsnelheid van uw website! De invloed hiervan is enorm. Het traag laden van een website wordt namelijk afgestraft door Google. Met behulp van enkele tools is het vrij eenvoudig om de laadsnelheid van je website te analyseren en verbeteren. Gebruik Google’s eigen PageSpeed Insights tool om te onderzoeken wat de laadsnelheid is. Gebruik vervolgens de volgende WordPress plugins om de snelheid te verbeteren: W3 Total Cache en WP Smush It (beide gratis).

Tags

Ad Hoc DataAd Hoc Data SEOSEO

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!