Home | retail | Amazon ontwricht supermarkt in Nederland niet

Amazon ontwricht supermarkt in Nederland niet

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 12/04/2018 om 11:32

De interesse van zogeheten platformbedrijven als Amazon in de boodschappenmarkt is een waarschuwing voor supermarkten in Nederland. Voor de meeste dagelijkse boodschappen is de kans op een grootschalige verschuiving van verkoop via winkels en webwinkels naar dergelijke platformbedrijven weliswaar klein en ontwricht de branche niet.

De interesse van zogeheten platformbedrijven als Amazon in de boodschappenmarkt is een waarschuwing voor supermarkten in Nederland. Voor de meeste dagelijkse boodschappen is de kans op een grootschalige verschuiving van verkoop via winkels en webwinkels naar dergelijke platformbedrijven weliswaar klein en ontwricht de branche niet. Toch zijn er risico’s voor de onderhandelingspositie en de marge van supermarkten als ook maar een deel van hun omzet verschuift. Supermarkten kunnen zich daar tegen wapenen door eigen platformactiviteiten te ontplooien concludeert ING Economisch Bureau in een rapport.

De boodschappenmarkt is voor nieuwe toetreders een lastige markt. De marges voor veel producten zijn laag en zowel aan de inkoop als de verkoopkant is schaal nodig om te kunnen concurreren. Verder is de distributie complex en bij thuisbezorgen arbeidsintensief en relatief duur. De kans dat platformbedrijven de supermarktbranche in Nederland ontwrichten is klein, toetredingsdrempels zijn hier hoger dan bijvoorbeeld in de VS. De potentiële markt in Nederland is klein, de branche is sterk geconsolideerd en door relatief hoge loonkosten is thuisbezorgen minder aantrekkelijk. In de VS loont het voor huishoudens ook eerder om boodschappen doen uit te besteden aan een platform omdat Amerikanen naar verhouding langere werkweken maken en de groep hoge inkomens er relatief groot is.

Dirk Mulder, Sectorbanker Trade & Retail bij ING: ”In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen. De hoge toetredingsdrempels zijn echter geen verzekering. Door zelf platformeigenaar of partner te worden wapenen supermarkten zich tegen nieuwe concurrentie.”

Wanneer platformbedrijven zoals Amazon ondanks alle drempels bereid zijn de markt open te breken en daarbij financiële verliezen op de koop toe te nemen dan brengt dat grote risico’s met zich mee voor traditionele supermarkten.

Platformbedrijven kunnen zich specifiek gaan richten op de verkoop van producten met een hoge marge wat druk zet op de prijs en margestrategie van supermarkten.

Verdere groei van online boodschappen doen gaat ten koste van het volume dat in de winkel wordt verkocht en verlaagt het draagvlak voor fysieke winkels.

De onderhandelingspositie richting leveranciers wordt minder sterk als een platform hen een relevant alternatief afzetkanaal biedt. Grote leveranciers van supermarkten in de VS intensiveren daarom hun samenwerking met Amazon.

Gezien de risico’s is het voor supermarkten beter om te voorkomen dan te genezen. Eigen platformactiviteiten zijn daartoe een aanzet hoewel dat in sommige gevallen de omzet in fysieke winkels schaadt.

Binnen de online boodschappenmarkt richten supermarkten zich nu nog vooral op directe verkoop via hun eigen webshop. Een belangrijke volgende stap is om zich in de komende jaren door te ontwikkelen tot platformeigenaar of -partner. Voorbeelden zijn Ahold Delhaize dat via Bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-food producten te verkopen en het Belgische Colruyt dat via een platform huismerkartikelen in Nederland verkoopt.

De interesse voor online boodschappen leeft ook bij consumenten. Bijna 40% van de Nederlandse consumenten verwacht in de toekomst vaker online boodschappen te gaan doen blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Consumenten stappen echter niet zomaar over. Meer dan 40% noemt gratis bezorging als belangrijkste randvoorwaarde, gevolgd door een soepel bestelproces (18%) en snelle bezorging (14%). Voor veel supermarktketens is gratis thuisbezorgen echter niet realistisch. Het huidige systeem met nadruk op fysieke winkels is efficiënt en daarmee een relatief goedkope route richting de consument.

Tags

ColruytColruyt ING Economisch BureauING Economisch Bureau Ahold DelhaizeAhold Delhaize AlibabaAlibaba INGING AmazonAmazon bol.combol.com

Comments

Kenmerken

Deborah Nas studeerde Industrieel Ontwerpen in Delft, waarna ze bij Philips en KPN innovatieprojecten opzette in binnen- en buitenland. Als één van de oprichters van het strategisch innovatiebureau Sunidee ondersteunt ze organisaties zoals Philips, Heineken, Unilever, LeasePlan, Ziggo, het Nederlands Forensisch Instituut en gemeentes. Ze specialiseert zich in het bepalen van nieuwe groeirichtingen, het verzinnen van nieuwe producten en diensten en het transformeren van organisaties. Als bestuurder van Cre8, een sociale onderneming in design en ‘urban manufacturing’, experimenteert ze met nieuwe businessmodellen voor een betere wereld. Volgens Nas verandert technologie de winkelbranche in razend tempo. Verregaande digitalisering maakt sneller en effectiever innoveren mogelijk en de gevolgen hiervan zijn duidelijk merkbaar. Tech-giganten en start-ups halen gevestigde partijen links en rechts in. Met innovatieve producten, diensten en businessmodellen zetten zij markten volledig op hun kop. Vooraanstaand trendwatcher, spreker en hoogleraar Deborah Nas signaleert drie disruptieve tech-innovaties die de manier waarop we winkelen ingrijpend veranderen.

Deborah Nas: Deze drie tech-innovaties gaan de retail veranderen

Deborah Nas: Deze drie tech-innovaties gaan de retail veranderen0 ?php the_title() ?>493 dagen geleden

Amazon vaak goedkoper dan gevestigde Nederlandse webshops

Amazon vaak goedkoper dan gevestigde Nederlandse webshops0 ?php the_title() ?>536 dagen geleden
Door de enorme waardestijging van Amazon is Jeff Bezos dit jaar voor het eerst de rijkste persoon ter wereld. Hij is goed voor ruim 100 miljard dollar, nog nooit had iemand zoveel geld! Hij neemt de toppositie in de door Forbes opgestelde lijst over van Bill Gates die het met 90 miljard dollar moet doen.

Jeff Bezos is als baas van Amazon goed voor 100 miljard dollar

Jeff Bezos is als baas van Amazon goed voor 100 miljard dollar0 ?php the_title() ?>563 dagen geleden
In al het geweld van de gigantische (media)bedrijven zoals Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon heeft de Nederlandse audiovisuele sector het lastig. De Raad voor Cultuur pleit daarom voor een overkoepelend AV Fonds, één ondemand-platform en heffingen op de platforms. De financiering van Nederlandse producties kan gedeeltelijk uit deze heffingen komen. Overigens heeft Netflix met Undercover inmiddels de eerste Nederlandse serie besteld. De serie met onder meer Anna Drijver, Frank Lammers en Elise Schaap speelt op de grens van Nederland en België en gaat in 2019 in première.

Meer Nederlandse content op Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon

Meer Nederlandse content op Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon0 ?php the_title() ?>576 dagen geleden
Volgens Unizo verkochten Belgische handelaars 2,5 % minder, terwijl de gemiddelde winkelier in eurozone omzet met 1,9 % zag stijgen. Vooral door e-commerce.

‘Buitenlandse webshops gaan uw welvaart niet betalen’

‘Buitenlandse webshops gaan uw welvaart niet betalen’0 ?php the_title() ?>590 dagen geleden
Amazon bovenaan de Brand Finance Global 500 Report. Het e-commerce bedrijf stond vorig jaar nog op plek drie en passeert nu Apple en Google.

Amazon nu meer waard dan Apple en Google

Amazon nu meer waard dan Apple en Google0 ?php the_title() ?>596 dagen geleden
Vijf CEO’s van grote Belgische bedrijven hebben er genoeg van dat Belgen naar bijvoorbeeld Bol en Coolblue surfen om cadeautjes te kopen. Met open brief willen ze de Belgische consument overtuigen om nationaal te bestellen. ''Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt”, zegt Wouter Torfs van Torfs Schoenen. Ook Luc Van Mol (ceo ZEB), Grete Remen (ceo Damhert), Frans Colruyt (coo Colruyt) en Bart Claes (ceo JBC) ondertekenden de kerstboodschap. 

Belgen mogen alleen nog maar bij Belgische webshops kopen!

Belgen mogen alleen nog maar bij Belgische webshops kopen!0 ?php the_title() ?>640 dagen geleden
Met de innovatie Tap to go maakt Albert Heijn het mogelijk om producten te kopen zonder langs de kassa of scan to go te gaan. Deze maand is de test gestart in de AH to go in het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam.

AH to go test kassaloos shoppen

AH to go test kassaloos shoppen0 ?php the_title() ?>640 dagen geleden
Digitale platforms als Amazon, Facebook en Google brengen substantiële voordelen voor consumenten en bedrijven door op te treden als makelaar voor uiteenlopende diensten en producten. Naast vele voordelen, zijn er ook nadelen aan deze verandering: platforms worden stelselmatig gebruikt om misleidende informatie te verspreiden. Omdat veel platforms snel groeien, kan de overheid beter niet te lang wachten met maatregelen die platforms transparanter maken voor hun gebruikers. Dit stelt het Centraal Planbureau (CPB) in de publicatie: Scientia potentia est: de opkomst van de makelaar voor alles.

Amazon, Facebook, Google en andere digitale platforms verspreiden misleidende informatie

Amazon, Facebook, Google en andere digitale platforms verspreiden misleidende informatie0 ?php the_title() ?>642 dagen geleden
Amazon is de logistieke operatie nu ook echt in Nederland gestart bij Vos Logistics in Oss. Insider Ger Boersma (directeur Vertical Retailing) keek rond.

Amazon zet nu echt voet op Nederlandse bodem in Oss

Amazon zet nu echt voet op Nederlandse bodem in Oss0 ?php the_title() ?>653 dagen geleden
Het Nederlandse bedrijf Eurail.com was gisteravond onderdeel van de grote live show die Alibaba organiseerde ter afsluiting van Double 11 (Singles Day). In de laatste tien minuten van dit evenement, vlak voordat de omzet van het koopfestijn bekend werd gemaakt, gaven vijf internationale partners een korte presentatie over hun samenwerking met de Chinese webwinkelgigant. Eurail.com verkoopt via Alibaba Eurail treinpassen in China.

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje0 ?php the_title() ?>677 dagen geleden
Pakjes laten leveren door burgers via online platformen is op dit moment niet duurzaam. Chauffeurs rijden te veel kilometers specifiek voor één pakje. Dat blijkt uit de resultaten van het project Crowd Logistics van VIL. Het Belgische innovatieplatform voor de logistieke sector heeft samen met BD myShopi, bpost, Bringme, Colruyt/DreamLand, DHL Parcel, GLS, Kariboo, Mondial Relay, MTL/Vengo, P&G en Trimble de logistieke toepassingen in de deeleconomie onderzocht. Bovendien neigt de markt vrij snel naar een monopolie van het snelst groeiende platform

Deeleconomie in logistiek (nog) niet duurzaam

Deeleconomie in logistiek (nog) niet duurzaam0 ?php the_title() ?>690 dagen geleden
Etos eigen merk producten zijn in een nieuw jasje gestoken en het assortiment is flink uitgebreid. In nieuwe winkel mogen alle producten getest worden!

Etos laat alles testen in nieuwe winkel

Etos laat alles testen in nieuwe winkel0 ?php the_title() ?>734 dagen geleden
Ahold Delhaize heeft het tweede kwartaal van 2017 zo'n 16 miljard euro omgezet. Online aandeel steeg 22%. Dit jaar 3 miljard euro via e-commerce.

Ahold Delhaize verwacht bijna 3 miljard euro aan online inkomsten

Ahold Delhaize verwacht bijna 3 miljard euro aan online inkomsten0 ?php the_title() ?>773 dagen geleden
In 2017 verwacht Panteia 1,6% groei van het totale vervoer (weg, binnenvaart en spoor). In 2016 zorgde economische groei en koopkrachtstijging in het binnenland voor meer vervoerd volume. De koopkracht stijgt naar verwachting minder hard in 2017 en 2018, maar de internationale handel leeft wel weer op. De wereldwijde economische vooruitzichten zijn gunstig te noemen. In bijvoorbeeld Brazilië en Rusland wordt weer economische groei verwacht na jaren van krimp. Dit heeft zijn uitwerking op het goederenvervoer.

Opleving internationale handel zorgt voor flinke groei goederenvervoer in 2018

Opleving internationale handel zorgt voor flinke groei goederenvervoer in 20180 ?php the_title() ?>782 dagen geleden
Bol.com lanceert samen met LEGO het kidsplatform: Speelfilmpjes voor en door kinderen. Met informatie maar kinderen (2 tot 14 jaar) kunnen ook zelf bouwen.

Bol.com en LEGO bouwen nieuw kidsplatform

Bol.com en LEGO bouwen nieuw kidsplatform0 ?php the_title() ?>782 dagen geleden
De samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en de overheid is versterkt dankzij de topsectorenaanpak concludeert onderzoeksbureau Dialogic.

Nederlands bedrijfsleven verstevigt haar concurrentiepositie dankzij samenwerking

Nederlands bedrijfsleven verstevigt haar concurrentiepositie dankzij samenwerking0 ?php the_title() ?>786 dagen geleden
bol.com huub vermeulen daniel ropers

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com0 ?php the_title() ?>816 dagen geleden
Dick Boer, directeur van Ahold Delhaize

Ahold Delhaize ziet online verkopen stijgen

Ahold Delhaize ziet online verkopen stijgen0 ?php the_title() ?>864 dagen geleden
Bol.com introduceert een auto: De Winkelwagen

Bol.com gaat auto’s verkopen: De Winkelwagen

Bol.com gaat auto’s verkopen: De Winkelwagen0 ?php the_title() ?>872 dagen geleden
Bol.com introduceert bezorgoptie ‘Select’

Bol.com introduceert bezorgabonnement

Bol.com introduceert bezorgabonnement0 ?php the_title() ?>884 dagen geleden
Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
Uit een onderzoek van Indeed blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders, 57 procent, zich nog niet zorgen maakt over de automatisering op de arbeidsmarkt. Wel verwacht 67 procent dat de automatisering en de opkomst van nieuwe technologieën invloed zal hebben op de arbeidsmarkt. Slechts een klein deel van veertien procent is bang in de komende tien jaar vervangen te worden door een robot, computer of algoritme.

57% Nederlanders vreest automatisering niet

57% Nederlanders vreest automatisering niet0 ?php the_title() ?>900 dagen geleden
Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design

Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design

Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design0 ?php the_title() ?>919 dagen geleden
Alexandrium

Weer investeringen in winkelaanbod

Weer investeringen in winkelaanbod0 ?php the_title() ?>973 dagen geleden
Olympic channel interview

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband0 ?php the_title() ?>973 dagen geleden
Amazon werkruimte

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Alibaba Benelux

Op excursie naar Alibaba

Op excursie naar Alibaba0 ?php the_title() ?>1010 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!